logo F1online.skF1online.sk

S takým úzkym pracovným oknom sa v pretekoch nedá fungovať, hovorí Clear

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Aj keď sezóna 2023 ešte neskončila, je viac ako zrejmé, že všetkých desať tímov v takto neskorej fáze naplno pracuje na nových monopostoch. Z mnohých uhlov pohľadu je rok 2024 nesmierne dôležitý. Rok 2025 totiž bude venovaný takmer výhradne príprave na novú éru. Táto zima tak predstavuje poslednú príležitosť zastaviť hegemóniu Red Bullu a uvedomujú si to aj vo Ferrari.

Scuderia vstúpila do novej éry viac ako úspešne, keď tím ovládol dvoje z prvých troch pretekov. Red Bull však rýchlo prišiel s vylepšeniami a vo Ferrari si uvedomili, že ich koncept trpí zásadnými nedostatkami pri práci s pneumatikami a v pretekovom tempe. Tieto problémy sa preniesli aj do sezóny 2023, v priebehu ktorej sa v Maranelle rozhodli definitívne zavrhnúť starý koncept.

Do Španielska priviezol tím veľký balík vylepšení a zmenil aj tvar bočníc monopostu. Nedostatky však bude možné definitívne odstrániť až s novým autom, keďže aj po nasadení zásadných zmien zostala DNA monopostu SF-23 nezmenená. To sa musí v budúcej sezóne zmeniť.

„Tohtoročné auto je veľmi odlišné v porovnaní s tým minuloročným,“ vysvetlil ostrieľaný Jock Clear pre taliansku edíciu portálu Motorsport.com, ktorý v súčasnosti pracuje ako výkonnostný inžinier Ferrari. „Stále však ide o veľmi zložitý monopost. Dostali sme sa s ním na pole position v Austine a Mexiku, ale stále je to s ním náročné.“

„Dokáže veľmi ľahko vypadnúť z ideálneho pracovného okna a bolo pre nás ťažké pochopiť, prečo tomu tak je. Myslím si, že sa nám to nakoniec podarilo pochopiť a môže to byť súčasťou DNA tohto auta. Sústredíme sa tak na to, aby bolo to nové užívateľsky prívetivejšie a nemalo také úzke pracovné okno,“ povedal na margo prebiehajúceho vývoja Clear.

Ferrari však aj s týmto nezbedným monopostom dokázalo veci, ktorými sa nemôže pochváliť hocikto. Charles Leclerc a Carlos Sainz stáli dokopy šesťkrát na pole position a druhý menovaný dokázal v Singapure zvíťaziť. Nič z toho sa takému Mercedesu či McLarenu nepodarilo. Podľa Cleara majú tieto čiastkové úspechy jednoduché vysvetlenie. „Dobré je, že v tejto fáze sezóny sme sa naučili aspoň to, ako dostať auto do jeho úzkeho pracovného okna,“ povedal bojom ošľahaný Angličan.

„V nedeľu však očividne s takými obmedzeniami nedokážete fungovať. Preteky sú dlhé a pneumatiky sa opotrebovávajú, takže na dobrý konečný výsledok potrebujete auto so širším pracovným oknom. To je silná stránka Red Bullu, ktorý ho má veľmi široké,“ vysvetlil Clear.

Leclercovi pomohli záverečné vylepšenia

Na obmedzenia monopostu SF-23 doplácal v tomto roku hlavne Charles Leclerc, ktorý sa v prostrednej fáze sezóny dostal do nemalých problémov. Nepredvídateľné auto často nútilo inžinierov staviť na nedotáčavosť, ktorá omnoho viac sedí jazdeckému štýlu Carlosa Sainza. Ferrari do Suzuky priviezlo novú podlahu, ktorá mala riešiť práve tento problém a v závere sezóny vidíme Leclerca v omnoho väčšej pohode.

„Myslím si, že áno,“ odpovedal Clear na otázku, či monackému pretekárovi pomohol konzistentnejší monopost a tým sa zlepšila aj jeho sebadôvera v kokpite. „Môžeme sa na to však pozrieť aj z inej perspektívy, že Carlos a Charles boli k sebe v priebehu sezóny veľmi blízko. Obaja naši jazdci na to tvrdo tlačili. V niektorých pretekoch mal Charles problém poraziť Carlosa, ale treba povedať, že ten bol napríklad v Singapure veľmi rýchly.“

Súvisiace články

Diskusia