V hre sú milióny. Aký drahý bude Andrettiho príchod pre ostatné tímy?
Projekt Michaela Andrettiho naráža na Maginotovu líniu, ktorú postavili tímy Formuly 1. Ako to už v kráľovnej motoršportu chodí, za všetkým nehľadaj ženu, ale peniaze. Majitelia tímov sa doslova trasú zo strachu, že by prišli o časť svojho koláča z prize money, a tak zo svojich guľometných hniezd pália smerom k Andrettimu. Vyšiel by ich však príchod jedenásteho tímu skutočne tak draho, ako to prezentujú?
Už dávno sú preč časy, keď sme na štartovom rošte mali dvadsať tímov, z ktorých časť bola skutočne exotická. Z dnešnej kráľovnej motoršportu sa stal obrovský biznis, a preto je pre nových záujemcov takmer nepreniknuteľná. Desiatka tímov na rošte by z nej najradšej mala súkromný klub bez možnosti rozšírenia počtu účastníkov a vďaka krokom vedenia, ktoré presadilo rozpočtový strop, aj rodiacu sa zlatú baňu.
Zatiaľ to však zlatá baňa nie je, vyhlásil šéf Williamsu James Vowles v Katare. “Ja mám zodpovednosť za 900 zamestnancov v našej spoločnosti. Vyhľadajte si Williams v obchodnom registri a uvidíte, že sme stratoví. Sme výrazne stratoví. Porovnajte si posun medzi rokmi 2021 a 2022 a zbadáte, že straty sú o desiatky miliónov väčšie. Porovnajte si to potom s rokom 2023, ktorý však ešte neuvidíte, no môžem vám garantovať, že to budú násobky tejto sumy.”
Čo teda hovoria výročné správy? Williams v roku 2022 zaznamenal celkové príjmy vo výške 164 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 48 percent. Keďže stajňa skončila na úplnom chvoste Pohára konštruktérov, získala aj najmenšiu časť z prize money. Hrubý zisk Williamsu sa vyšplhal na 82,7 milióna eur, no po započítaní výdavkov a daní je celkové hospodárenie stajne stratové (-20,56 mil. eur).
Pre porovnanie, v roku 2021 Williams zaznamenal stratu 13,7 milióna, nuž a v skrátenej covidovej sezóne 2020 bolo manko až 67,2 milióna eur.
Robíme z komára somára?
Je príchod Andrettiho tým činiteľom, ktorý by Williams zruinoval? Andrettiovci sú presvedčení, že do športu prinesú viac, než si odkroja z prize money, no momentálne nevieme predpovedať, či sa to aj skutočne podarí. Pozrime sa teda na čísla v dnešnej podobe tak, ako ich prepočítal Autosport.
Formula 1 dosiahla v roku 2022 príjmy vo výške 2,44 miliardy eur, z toho 1,1 miliardy putovalo tímom za výsledky v šampionáte. Rozdeľovanie peňazí je však trochu komplikovanejšie.
V prvom rade pripomeňme, že päť percent z tejto sumy patrí Ferrari ako historický bonus. Na extra peniaze si príde aj každý tím, ktorý v posledných rokoch získal aspoň jeden titul, a podľa dostupných informácií sa na základe Concordskej dohody k odmene dostanú i tímy, ktoré v posledných desiatich sezónach skončili v najlepšej trojke Pohára konštruktérov, teda Mercedes, Red Bull, Williams, Ferrari a McLaren.
Tieto bonusové platby by mali predstavovať približne 25 percent z celého koláča. Zvyšok ide tímom čisto za poradie v šampionáte. Stajňa na prvom mieste získa z tejto sumy 14 a najslabší tím len 6 %.
F1 navyše očakáva, že jej príjmy porastú o osem až desať percent, takže v blízkej dobe by sa medzi tímy malo rozdeľovať približne 1,2 miliardy eur.
Prize money (v mil. eur) | ||||
---|---|---|---|---|
Por. | Tím | 10 tímov | 11 tímov | Rozdiel |
1. | Red Bull | 140 | 133 | -7 |
2. | Mercedes | 131 | 125 | -6 |
3. | Ferrari | 122 | 116 | -6 |
4. | McLaren | 113 | 108 | -5 |
5. | Aston Martin | 104 | 99 | -5 |
6. | Alpine | 95 | 91 | -4 |
7. | Williams | 87 | 83 | -4 |
8. | Alfa Romeo | 78 | 74 | -4 |
9. | Haas | 69 | 65 | -4 |
10. | AlphaTauri | 60 | 57 | -3 |
11. | – | 49 | +49 |
Ak by Andrettiho príchod nespôsobil nárast príjmov Formuly 1 ani o jeden jediný milión, víťazi konštruktérskeho šampionátu by sa museli uskromniť o sedem miliónov eur, pričom tím na úplnom chvoste by zaznamenal trojmiliónovú stratu.
Tento výpadok má však riešiť vstupný poplatok, ktorý je v súčasnosti stanovený na hranici 200 miliónov eur, a ktorý sa rovnomerne prerozdeľuje medzi všetky stajne. Zjednodušene povedané, už aj v súčasnej výške pokryje straty spôsobené príchodom jedenásteho tímu v priemere na štyri roky.
Nevyzerá to teda vôbec tak tragicky, ako to prezentuje desiatka tímov, no treba si pripomenúť aj iný dôležitý fakt. Hodnota stajní sa v súčastnosti pohybuje niekde nad úrovňou 800 miliónov až miliardy eur. Ak by sa však Andretti dostal do F1 “len” za pätinu tejto sumy, hodnota konkurenčných celkov by mohla klesnúť, s čím treba takisto rátať.