logo F1online.sk

Kravitz to s príchodom Andrettiho nevidí ružovo: Všetko nasvedčuje tomu, že sa nedohodnú

Po štarte VC Rakúska 2023 – šprint, Lando Norris
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 10. 2023

Aj keď nejeden nadobudol z tlačového stanoviska Medzinárodnej automobilovej federácie, a obzvlášť z vyjadrení jej prezidenta Mohameda bin Sulajema, dojem, že je ruka v rukáve, nenechajte sa mýliť. Pre Michaela Andrettiho išlo len o prvé kolo a podľa reportéra televízie Sky Teda Kravitza ho to najťažšie ešte len čaká.

Andrettiovci to nebudú mať vôbec jednoduché. FIA a jej prezident boli ich „kandidatúre“ vždy naklonení. Od federácie dostali nakoniec ako jediní zelenú a teraz nastal čas vstúpiť na „nepriateľské územie“.

Samotná FIA totiž vo svojom stanovisku podčiarkla, že Andretti splnil všetky podmienky a kompetentní preto nemali inú možnosť, len ich podaniu vyhovieť. Vstup do Formuly 1 sa však aj podľa Medzinárodnej automobilovej federácie uskutoční len pod podmienkou, že sa záujemca dohodne s FOM na obchodných otázkach, čo nebude vôbec jednoduché a je možné, že celá záležitosť ešte skončí na súde. Andretti by totiž mohol namietať, že správanie Liberty Media a desiatky tímov nie je v súlade s protimonopolnými predpismi Európskej únie.

„Andrettiovci a ich firma, spolu s General Motors, budú musieť bojovať,“ povedal pre Sky Sports F1 podcast redaktor tejto britskej televízie Ted Kravitz, ktorý to s príchodom jedenásteho tímu nevidí vôbec ružovo.

„Budú musieť bojovať o vstup do Formuly 1. Budú musieť hrať politickú hru a budú sa o to musieť postarať sami. V tomto okamihu všetko nasvedčuje tomu, že sa nakoniec nedohodnú, takže budú musieť tvrdo bojovať, aby sa im to nakoniec podarilo, keďže fanúšikovia to chcú a piloti taktiež.“

„Potrebujú zdvojnásobiť svoje úsilie. Získanie súhlasu od FIA je len prvá časť, v skutočnosti majú za sebou tak desať percent cesty. Teraz musia urobiť niečo, aby im to nakoniec vyšlo a priniesli Formule 1 nejakú pridanú hodnotu,“ dodal Kravitz.

Stanoviská Liberty Media a desiatky tímov, z ktorých vychádza presvedčenie redaktora televízie Sky Sports, sú, samozrejme, veľmi dobre známe. Neobmäkčila ich ani podpora General Motors, ktorá je istotne veľkým esom v rukáve Andrettiho. Americký koncern však nateraz má záujem podporiť tím „len“ ako sponzor, nie ako dodávateľ pohonných jednotiek.

„Ja to vnímam ako problém medzi FIA a Liberty Media. FIA je regulačný orgán, Liberty Media je promotér, ktorý má na starosti financovanie športu. Prichádza nový tím, takže na stole je otázka, ako je financovaný. Podľa mňa si títo chlapci musia sadnúť a prísť za nami s návrhom, čo od nás vlastne chcú,“ povedal šéf Red Bullu Christian Horner, ktorý od počiatku patrí k najväčším kritikom myšlienky vstupu jedenásteho tímu.

„Podľa mňa je príchod GM neuveriteľne pozitívny. Ford sa vráti v roku 2026 a Ford proti GM by bolo niečo fantastické, ale ideálne by mali vyvinúť svoj vlastný motor. Vidíte, že Audi kúpilo existujúci tím. Malo by pre ostatných platiť niečo iné?“ pýta sa Horner, ktorý už nespomenul, že kúpa Sauberu bola pre nemeckú automobilku omnoho lacnejšia záležitosť, než vstupovať do F1 s novým tímom a budovať ho úplne od nuly.

„Podľa mňa sa FIA a Liberty Media musia dať dokopy a prísť za nami so spoločným stanoviskom, pretože nemôžeme mať jedno pravidlo pre jedného a druhé pre druhého,“ dodal šéf Red Bullu.

Stačí však postaviť vlastný motor? Ak to urobia, budú konečne všetci spokojní a otvoria svoje brány pre jedenásteho účastníka? Nuž, ani to podľa Hornera nemusí stačiť.

„Nejde len o to, podľa mňa je v tom oveľa viac. Myslím si, že existujú kritériá. Samozrejme, že svet sa točí okolo peňazí a každý tím bude ostro reagovať práve na možné zníženie hodnoty vlastného podniku, pretože miesto desiatich účastníkov budeme mať jedenásť, z čoho majú akcionári a jednotlivé zainteresované strany obavy,“ povedal šéf Red Bullu.

Súvisiace články