Wurz chce diskutovať o riešeniach proti prehrievaniu kokpitov
Zaradí sa Veľká cena Kataru k tým podujatiam, ktoré stáli za zmenou pravidiel či bezpečnostných štandardov? Zatiaľ tomu všetko nasvedčuje. Dnes môžeme s istotou povedať, že FIA plánuje celú záležitosť podrobne preskúmať a prísť s vlastnou analýzou situácie, po ktorej bude nasledovať vyhodnocovanie možných riešení. Bokom nechce zostať ani Asociácia jazdcov veľkých cien (GPDA), ktorej predseda Alex Wurz už načrtol možné riešenia.
Obrovská horúčava, množstvo rýchlych zákrut a povinné tri zastávky v boxoch premenili Veľkú cenu Kataru na peklo. Zdravotné riziko súvisiace s jazdou v týchto podmienkach zrejme prekročilo únosnú mieru a budú sa hľadať spôsoby, ako to smerom do budúcnosti zlepšiť.
„Medzinárodná automobilová federácia s obavami poznamenáva, že extrémne teploty a vlhkosť počas Veľkej ceny Kataru 2023 mali dopad na fyzickú pohodu jazdcov,“ uvidela FIA vo svojom stanovisku po skončení VC Kataru a ďalej dodala: „FIA prijme všetky primerané opatrenia na to, aby stanovila a odkomunikovala akceptovateľné parametre, za ktorých sa môžu konať podujatia.“
K slovu sa tak celkom zrejme dostane aj Asociácia jazdcov veľkých cien (GPDA). Jeden z jej predsedov, Alex Wurz, načrtol, že pozrieť sa treba nielen na podmienky, za akých sa jazdí, ale tiež nájsť riešenia pre lepšiu izoláciu kokpitov.
„Podieľa sa na tom množstvo faktorov, ktoré musia všetci pochopiť,“ povedal Wurz pre BBC. „Ako prvé sa mi vynorili skúsenosti z ostatných kategórií, ktoré taktiež bojovali s prílišným teplom ako limitujúcim faktorom pre jazdcov.“
„Chladené sedadlá napríklad fungujú veľmi dobre a nie je ťažké ich vyrobiť alebo nainštalovať. Už teraz by sa na to mal pozrieť každý tím. Je potrebné lepšie izolovať a chladiť vzduchom veľmi horúce elektrické systémy, ktoré sú často umiestnené v blízkosti jazdcovej sedačky, príp. smerom do budúcnosti presmerovať hydraulické vedenia, aby sa neprehrievalo okolie kokpitu,“ premýšľa nahlas Wurz.
„Pravidlá obsahujú nevyhnutné testy a minimálne limity pre rozličné komponenty. Vzhľadom na to, že aj pilot sa podieľa na výkonnosti monopostu, možno nastal čas stanoviť aj tepelné limity, ktorým ho možno vystaviť,“ dodal bývalý pretekár.
Nezabúdajme pritom, že jazdcom sa v záujme výkonnosti a bezpečnosti strpčuje život pomerne pravidelne. Príkladom je najnovšia generácia ohňovzdorných kombinéz, ktorá je hrubšia než tá stará. Wurz mal možnosť ju testovať ako poradca Toyoty pre Majstrovstvá sveta vytrvalostných pretekov a jej priedušnosť je vraj veľký problém.
„Uvaríte sa zaživa. Nedávno som skúšal nové povinné ohňovzdorné kombinézy a šokovalo ma, ako mi bolo horúco,“ vyhlásil Wurz. „Samozrejme, ich nasadenie má veľmi dobrý dôvod a ani náhodou nechcem naznačiť, aby sme sa vrátili k nižším štandardom, ale je to jeden z faktorov, ktoré sa na tom podieľajú.“
Väčšina jazdcov po nedeli vyhlásila, že to boli najťažšie preteky, aké kedy odjazdili. Dokonca aj taký Fernando Alonso povedal, že zrejme patrili medzi tri najťažšie vôbec. Podmienky boli naozaj extrémne a zrejme bolo chybou, keď Formula 1 navštívila Katar v takejto pomerne skorej ročnej dobe.
„Sám som mal počas kariéry problémy s teplom v kokpite, rovnako tak niektorí moji kolegovia. Za starých čias to bolo možno ešte ťažšie, ale nemyslím si, že my sme niekedy museli čeliť takým náročným podmienkam ako v Katare,“ povedal Wurz.
„Môžem vám garantovať, že títo jazdci sú poriadne tvrdí, ale scény, ktorých sme boli svedkami po pretekoch, neboli vôbec pekné. Je jasné, že sa tejto téme treba venovať. Zistíme, či sa riešenie ponechá v rukách tímov alebo si vyžaduje zmenu pravidiel. Keď však sledujem niektoré diskusie, radšej do toho poďme s chladnou hlavou a systematicky,“ vyzval Wurz.