logo F1online.sk

Marko je s rozpočtovým stropom spokojný, chce aj strop pre platy jazdcov

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király22. 5. 2020

Od roku 2021 by mal platiť rozpočtový strop, podľa ktorého budú môcť tímy F1 za rok minúť maximálne 145 miliónov dolárov, teda v prepočte okolo 132 miliónov eur. Do tohto stropu sa však nezapočítavajú napríklad marketingové výdavky, ale ani platy troch najdrahších zamestnancov či pretekárov a existuje aj mnoho ďalších výnimiek.

Najväčšie stajne teda s prehľadom minú aj 250 miliónov, možno dokonca ešte viac. Podľa poradcu Red Bullu pre motoršport Helmuta Marka si bude potrebné postupom času posvietiť aj na veci, ktoré patria medzi výnimky, pretože ide o horibilné peniaze.

„Máme rozpočtový strop pre techniku a pre fungovanie tímu ako takého,“ uviedol Marko v rozhovore pre ORF. „Max (Verstappen) to asi nebude rád počuť, ale raz bude musieť prísť aj strop pre platy jazdcov. To je ďalší krok, ktorý nás čaká.“

Najlepší pretekári zarábajú dvojmiestne miliónové sumy, pričom do tejto kategórie patrí okrem Maxa Verstappena aj Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a viacerí ďalší. Aj taký Daniel Ricciardo mal v Renaulte okolo 20 miliónov, v McLarene to bude 10 miliónov plus prémie.

Najviac podľa všetkého zarába Lewis Hamilton, pričom ORF spomenulo sumu 37 miliónov eur. „Osobne si myslím, že toto číslo treba zaokrúhliť omnoho viac nahor,“ odpovedal Helmut Marko. „Treba rozlišovať fixný plat a odmeny za víťazstvá, titul a podobne. A spolu je to určite viac, ako spomínaných 37 miliónov.“

Niektoré stajne si budú musieť poriadne pritiahnuť opasky, veď taký Mercedes vraj ročne míňal 520 miliónov eur, aj keď zdroje uvádzajú, že až približne 200 v motorovom oddelení. Ferrari malo dokonca ročne preinvestovať 550 miliónov, Red Bull 490. Aj preto majú tieto zoskupenia pred ostatnými taký obrovský náskok.

Napriek veľkým škrtom sú „redbulláci“ za. „Áno, sme za,“ prikývol Marko. „Aj ten nový rozpočtový strop je ešte strašne veľa peňazí, za ktoré sa rozhodne dá ponúknuť skvelý šport. Nuž a ak to pomôže viac vyrovnať štartové pole, jazdci sa dostanú viac do popredia a technika nebude taká dôležitá, čo aj tak žiadneho diváka nezaujíma, tak to podľa mňa bude ohľadom budúcnosti veľmi pozitívny krok.“