AMuS: Autá prídu v roku 2026 o 40 percent prítlaku a budú ľahšie
V roku 2022 sa hovorilo o najväčších zmenách v pravidlách za štyri dekády. Formula 1 a FIA v súčasnosti intenzívne pracujú na novom balíku technických pravidiel pre rok 2026 a už teraz sa hovorí, že zmena bude ešte zásadnejšia. Dotkne sa totiž nielen podoby a fungovania áut, ale tiež ich pohonu. Práca ešte nie je hotová a pravidlá nie sú schválené, čo je trochu zvláštne, pretože sme očakávali, že v tomto čase už budú hotové, ale aspoň nemecký magazín Auto Motor und Sport nám priniesol menšie intro o tom, čo budú nové monoposty zač.
Napočúvali sme sa o tom už habadej. Schválené sú len nové predpisy pre pohonné jednotky, ktoré boli kľúčové pre prilákanie Audi a Fordu, rovnako tak pre návrat Hondy. Veľká spokojnosť však nepanuje a počas tohto roka sa ozval Red Bull, ktorého inžinieri vraj zistili, že batérie nebudú stíhať.
Nie všetci súhlasili a zazneli aj opatrné hodnotenia. Napríklad šéf Ferrari Frédéric Vasseur odmietol robiť unáhlené závery, keď nevieme, ako budú nové autá vyzerať, aké budú ťažké, aké budú mať pneumatiky atď.
Cieľom je rekuperovať 350 kilowattov energie v každom kole, čo je obrovská výzva a bude mať zásadný dosah na samotný tvar monopostov, píše nemecký magazín Auto Motor und Sport.
Nové pohonné jednotky budú ťažšie
Podľa posledného článku renomovaného redaktora Michaela Schmidta nás už tlačí čas. Zostávajú dva roky, čo nie je veľa, ba čo viac, zmena pravidiel bude v roku 2026 ešte rozsiahlejšia než naposledy, pretože sa dotkne ako aerodynamiky, tak motorov.
„Architektúra spaľovacieho motora sa príliš nezmení. Jeho minimálna hmotnosť je stanovená na 130 kilogramov, turba na 12 kilogramov, MGU-K musí vážiť minimálne 16 kilogramov a batéria 35 kilogramov. Sčítané a podčiarknuté: nové pohonné jednotky budú vážiť minimálne 193 kilogramov, teda o 23 percent viac ako tie súčasné,“ píše AMuS vo svojom pojednaní o nových motoroch.
Podiel elektriny na výkone sa takmer strojnásobí (zo 120 kilowattov na 350 kilowattov), takže batéria bude musieť byť omnoho výkonnejšia. Nezabúdajme pritom, že sa zbavíme toľkokrát kritizovaného MGU-H, takže na rekuperáciu si budú musieť monoposty vystačiť len s MGU-K. Zabúdať nesmieme ani na stopercentne udržateľné palivá.
Napriek tomu však šéfovia športu veria, že nové autá budú ľahšie. Sľubovali to hádam všetci, vrátane Nikolasa Tombazisa a Pata Symondsa, ktorí patria k hlavným strojcom nových pravidiel. FIA dokonca ohlásila cieľ znížiť hmotnosť o 50 kilogramov, čo znie poriadne odvážne, keď len pohonné jednotky majú byť o 23 percent ťažšie.
Podľa AMuS-u označil toto číslo za „veľmi optimistické“ aj technický riaditeľ FIA Pat Symonds, ale podľa jeho názoru je realistické „v prvom kroku“ zoštíhlenie o 20 kilogramov.
Okrem toho budú nové pravidlá obsahovať ďalšie opatrenia, ktoré pomôžu riešiť problém s vysokou váhou áut. Tá sa ukázala ako veľmi škodlivá pre samotnú šou a patrí k hlavným dôvodom, prečo nové predpisy už vo svojom druhom roku prestali napĺňať vytýčený cieľ.
Už žiadny hmotnostný limit?
Veľmi zaujímavú myšlienku pred niekoľkými mesiacmi vyslovil v tejto súvislosti technický riaditeľ Mercedesu James Allison, podľa ktorého by FIA mala zrušiť minimálnu hmotnosť monopostov. Tá je v súčasnosti pravidlami stanovená na 798 kilogramov. Tímy naďalej pracujú na odľahčovaní áut, pretože im to umožňuje zlepšovať vyváženie rozmiestňovaním balastu. Keby sa však minimálna hmotnosť zrušila, každé kilo by znamenalo približne 0,035 sekundy na kolo a váha by sa stala rovnakým výkonnostným determinantom ako výkon motora či aerodynamika.
Je jasné, že tímy by v takom prípade veľmi intenzívne pracovali na odľahčovaní áut, pretože im to pomôže zásadne zrýchliť. „Je možné, že minimálna hmotnosť nebude vôbec stanovená,“ uvádza AMuS optimisticky. „Súboj vo vývoji by bol najrýchlejším spôsobom, ako znížiť hmotnosť. Táto myšlienka má vo FIA a F1 svojich podporovateľov. Prísne záťažové testy a rozpočtový strop by zabránili bezpečnostným a finančným excesom.“
Tímy by sa tak v rámci pravidiel museli rozhodnúť, koľko investujú do odľahčovania monopostov, ktorý garantuje časové zisky. Naproti tomu pri vývoji aerodynamiky sa môžete dostať do slepej uličky a nemôžete si byť istý, či to alebo ono vylepšenie bude fungovať.
„Sezóna 2022 ukázala, aký lákavý je takýto krok. Alfe Romeo sa vďaka ľahkému autu darilo veľmi dobre. Naproti tomu Red Bull si pre vyššiu hmotnosť počínal horšie aj napriek vynikajúcej aerodynamike,“ píše AMuS.
„Nikolas Tombazis a Pat Symonds však majú stále obavy, že niektoré tímy by pri odľahčovaní zavesenia zašli priďaleko. Na vylúčenie rizika by bolo potrebné zaviesť minimálne štandardy. Ako prvý krok by sa však dalo uvažovať o zrušení hmotnostného limitu pre komponenty pohonnej jednotky. Aj v tomto prípade by rozpočtový strop chránil F1 pred nákladnými pretekmi v zbrojení. Jediným rizikom príliš ľahkej konštrukcie motora je spoľahlivosť, ale trochu viac nepredvídateľnosti by športu prospelo,“ napísal AMuS.
Zmenší sa aj rázvor kolies
Aj keby došlo k zrušeniu hmotnostného limitu pre pohonné jednotky, nové motory nebudú ľahšie ako tie súčasné. Váha sa však dá ušetriť aj inak. Jednoduchá logika predsa hovorí, že menšie auto je ľahšie auto. Presne to sa aj stane.
„Prevodovka bude mať namiesto ôsmich prevodových stupňov len šesť. Autá a pneumatiky budú menšie. Šírka sa zníži z 200 na 190 centimetrov, rázvor zo súčasných 360 na 340 centimetrov. Symonds dokonca považuje za realistických aj 330 centimetrov, ale naráža na odpor niektorých tímov,“ píše Auto Motor und Sport.
„Zmenšenie monopostov a ich objemu totiž má vplyv na krídla. Experti vypočítali, že takto sa zníži prítlak o 40 percent. Aktívna aerodynamika potom pomôže znížiť odpor vzduchu, takže autá nebudú musieť šetriť energiou na rovinkách. Simulácie ukázali, po započítaní všetkých faktorov, že nové autá budú len ťažko pomalšie,“ uviedol nemecký magazín.
Netreba však zabúdať, že nižší odpor znamená aj menší vplyv aerodynamického zákrytu. Naproti tomu, zníženie prítlaku rozhodne pomôže prenasledovaniu monopostov v zákrutách. Pri čítaní týchto riadkov to teda nevyzerá, že obavy Red Bullu boli namieste. Dá sa predpokladať, že aj keď monoposty spomalia v zákrutách, vďaka nižšiemu odporu vzduchu a nižšej váhe budú stratu rýchlosti kompenzovať na rovinkách.
„Dobrou správou je, že predbiehanie by malo byť jednoduchšie aj bez pomoci umelých prvkov. Inžinieri plánujú malú zmenu koncepcie, o ktorej sa hovorilo už pri monopostoch na rok 2022, ale nakoniec k nej neprišlo. Symonds zatiaľ nechce prezradiť, čoho sa týka. Len toľko: v budúcnosti bude oveľa jednoduchšie nasledovať súpera,“ sľubuje nám Formula 1 – teraz už naozaj.