F1 zažíva na sociálnych sieťach krízu. Môže za to Verstappenova dominancia?
V poslednom období neustále počúvame, že sa Formula 1 teší na americkom kontinente čoraz väčšej popularite. Celosvetovo však začína „efjednotka“ stagnovať, respektíve dokonca degradovať – teda aspoň na základe analýzy spoločnosti Buzz Radar, ktorá sa zaoberá vývojom interakcií typologicky rôznych odvetví na sociálnych sieťach. O koľko si podľa tejto inštitúcie Formula 1 v raste oproti vlaňajšku pohoršila?
Prípadová štúdia s názvom „Dosiahla už F1 svoj vrchol?“ tvrdí, že sa Formula 1 na rozmach spred minulej sezóny, ktorý bol zapríčinený predovšetkým nervydrásajúcim záverom ročníka 2021, v tom aktuálnom ani len nechytá.
Kde hľadať vinníka? Môže za to nebodaj Max Verstappen, respektíve jeho kraľovanie najvyššej motoristickej súťaži? Áno, môže. Dominancia nikomu neprospieva – teda až s výnimkou Red Bullu a Holanďana – a inak tomu nie je ani v prípade sledovanosti.
Spoločnosť Buzz Radar po tom, čo prešla s pomocou umelej inteligencie až 70 miliónov fanúšikovských príspevkov na sociálnych sieťach za posledné desaťročie, dospela k záveru, že sa šampionát teší po dlhšom čase menšiemu diváckemu záujmu. Údaje organizácie naznačujú, že interakcie, ktoré mali čo dočinenia s F1, klesli počas prvých piatich mesiacoch tohto roka oproti minulému ročníku o neuveriteľných 70,2%, pričom sa rovnako tak znížil aj počet nových sledovateľov a celkový sociálny dosah, a to konkrétne o 46, 29%, respektíve 64, 10%.
V správe Buzz Radar sa okrem iného uvádza: „Porovnanie údajov medzi rokmi 2022 a 2023 odhalilo výrazné poklesy v celkových zmienkach a rovnako tak nelichotivé čísla v raste nových sledovateľov F1, ktorí majú overiteľný profil. Taktiež došlo k poklesu obsahu súvisiaceho s F1 na rôznych sociálnych platformách, čo je v ostrom kontraste so stabilným pokrokom, ktorý bol zaznamenaný rok predtým. Ale klesajúce čísla sú len jednou časťou príbehu.“
„Údaje z roku 2023 tiež ponúkli pohľad na zásadný posun v konverzácii o F1: citeľný vzostup v používaní negatívnych prídavných mien spojených so športom. Slová ako ´nudný´ a ´otravný´ sa teraz vyskytujú oveľa častejšie a nahrádzajú niekdajšie pozitívne slová ako ´zaujímavé´ a ´vzrušujúce´.“
Analýza taktiež tvrdí, že sledovanosť Formuly 1 priamoúmerne súvisí s tým, či je boj o titul v danom ročníku napínavý alebo nie. „Najviac diskutovaným obdobím do roku 2021 bola sezóna 2016,“ informuje Buzz Radar. „A to napriek všetkým determinujúcim faktorom, akými bolo prevzatie súťaže spoločnosťou Liberty Media či zavedenie Drive to Survive a lockdownu, pretože Rosberga s Hamiltonom delilo na konci sezóny len päť bodov.“
„V oboch sezónach – 2016 a 2021 – sa rozhodlo o zisku titulu až v posledných pretekoch. Rok 2022 sa viezol na vlne záverečnej fázy ročníka 2021, kedy panovala na trati tesná konkurencia, no teraz sme opäť svedkami dominancie jedného jazdca. Rok 2023 je rokom úpadku a tento trend bude pokračovať až do momentu, kým sa preteky opäť nestanú vyrovnanejšími.“
Hoci prvá tretina sezóny 2023 nebola z hľadiska sledovanosti a interakcií vonkoncom ideálna, Buzz Radar dodáva, že z dlhodobého horizontu si kráľovná motoršportu, aj napriek faktu, že ročne zavíta len do 23-roch destinácií, počína výrazne nadpriemerne.
„Medzi rokmi 2016 a 2022 vzrástla úroveň konverzácie F1 o 80%, lepšia bolo už len indická Premier League (nárast o 208%) a Liga Majstrov UEFA (112%),“ píše sa v štúdii. „Je pozoruhodné, že F1 to dokázala aj napriek tomu, že organizovala najmenej podujatí z piatich najúspešnejších súťaží, pričom čísla z roku 2022 pochádzali len z dvadsiatich dvoch súťažných víkendov v porovnaní s 285 zápasmi NFL, vrátane Super Bowlu, ktorý je rok čo rok jedným z najdiskutovanejších športových podujatí na svete.“
„Jediný rok, kedy sa rast F1 spomalil, bol rok 2018. K najväčšiemu nárastu došlo naopak v roku 2021, keď Formula 1 získala takmer štrnásť miliónov nových sledovateľov naprieč kanálmi. To z nich robí najrýchlejšie rastúce športové odvetvie spomedzi všetkých veľkých športov v danom časovom období.“
Zatiaľ čo Buzz Radar hovorí, že sledovanosť F1 na sociálnych sieťach postupne klesá, vedenie Formuly 1 sa voči tomuto tvrdeniu ostro vyhraňuje. FOM sa dokonca obrátilo na seriál Drive to Survive o pomoc, s cieľom dokázať, že rast oficiálnych kanálov je približne osemkrát vyšší, než uvádza spoločnosť, podľa ktorej od januára do mája tohto roku zlanárila „efjednotka“ iba 500 tisíc nových followerov.
F1 tiež uviedla, že v druhej polovici tejto sezóny sa kanály Formuly 1 z hľadiska miery rastu sledovateľov medzi všetkými hlavnými športmi umiestnili na celosvetovom druhom mieste za prvou La Ligou, a že aktívne aktivity – ako napríklad lajky, komentáre a zdieľania – dosiaľ stúpli o 4% a sú na ceste prekonať métu 1,5 miliardy do konca sezóny.
Kto teda hovorí pravdu?
- Značky
- Formula 1