Audi bije na poplach. Pre „neférový finančný systém“ sa o pomoc obracia na FIA
Sauber, ktorý do konca aktuálneho ročníka vystupuje pod názvom Alfa Romeo, pohltí od roku 2026 Audi. S nemeckým gigantom príde do Hinwilu aj nemalý obnos peňazí, no i tak bude stajňa s vyše 30-ročnou tradíciou podliehať rozpočtovému stropu, pod ktorý sa okrem iného vzťahujú aj mzdové náklady. A to je kameň úrazu. Alessandro Alunni Bravi totiž hovorí, že priebežne deviaty tím šampionátu musí preto, že sídli v Švajčiarsku, vynakladať na platy zamestnancov oveľa viac peňazí ako celky, ktoré sú sústredené povedzme v Spojenom kráľovstve. Zavedený systém preto považuje za nespravodlivý a obracia sa s pomocou na FIA.
Prípravy na vstup Audi do súťaže postupujú podľa plánu. Celku, ktorý v roku 1993 založil Peter Sauber, sa aj naďalej darí lanáriť nové akvizície, ale obdobne ako taký Williams sa ponosuje na to, že do zaostalej infraštruktúry nemožno investovať bez toho, aby sa táto čiastka započítala pod rozpočtový strop.
„Naším cieľom je rozšíriť počet našich zamestnancov z 500 na približne 900,“ vyslovil sa pre taliansku Gazzettu dello Sport zástupca tímu Alfa Romeo Alessandro Alunni Bravi, ktorý by uvítal, keby mohol tím z Hinwilu zainvestovať pomimo rozpočtového stropu do materiálno-technického zázemia. „Veľkým tímom bolo umožnené neobmedzene investovať do infraštruktúry roky a nám v tom teraz bráni rozpočtový strop,“ posťažoval sa 48-ročný Talian.
„My a rovnako ďalšie tímy druhého sledu by sme chceli slobodne môcť presmerovať dodatočné prostriedky do infraštruktúry a výroby.“ Aj keď vedenie Sauberu/Alfy Romeo nestihlo včas zveľadiť továreň v Švajčiarsku, Alunniho Braviho môže tešiť aspoň to, že motorové oddelenie v Neuburgu, kde má Audi sústredených dovedna 350 zamestnancov, disponuje tými najmodernejšími technológiami.
„V Neuburgu sme vytvorili najmodernejšie zariadenie s dynamometrami a simulátorom,“ prezradil Bravi. „Doniesli sa ku mne rôzne pestré špekulácie, ale môžem vás ubezpečiť, že [po všetkých smeroch] napredujeme podľa plánu.“
Jediné problémy, s ktorými budúce Audi zápasí, je okrem už zmieneného zákazu investovania do infraštruktúry pomimo rozpočtového stropu aj nábor zamestnancov z britských tímov a predovšetkým to, že švajčiarsky celok vynaloží na platy zamestnancov, ktoré sa započítavajú pod rozpočtový strop, oveľa vyššiu čiastku ako jeho súperi, čo sa zdá Bravimu neférové.
„Záujem o pracovné pozície však [s príchodom Audi] narastá,“ dal veci na pravú mieru muž poverený riadením tímu. „Po vstupe giganta, akým je Audi, ktoré odkúpilo [časť] akcionárskych podielov s perspektívou úplnej kontroly po roku 2026, je pracovať pre nás atraktívne. Nie náhodou k nám prišiel z McLarenu James Key.“
„Rozdiely v mzdových nákladoch sú však aj naďalej palčivým problémom a FIA s F1 ho budú musieť vyriešiť. Tím so 600 zamestnancami so sídlom v Švajčiarsku sa z hľadiska nákladov vyrovná tímu s 900 zamestnancami v inej krajine. Ak teda chceme, aby boli jednotlivé tímy čo najviac konkurencieschopné, musíme vytvoriť finančný systém, ktorý zaručí rovnocennosť,“ dodal Bravi.