AMuS: Andretti zrejme dostane zelenú a do F1 vstúpi už v roku 2025
Bude Andretti jedným z uchádzačov, ktorému bude zo strany FIA umožnené vstúpiť do F1? Minimálne Auto Motor und Sport je o tom presvedčený. Nemci píšu, že pokiaľ nebude brániť rozšíreniu súťaže zvyšných desať celkov, v poradí druhý americký tím uvidíme na štartovom rošte už v roku 2025.
Medzinárodná automobilová federácia kontrolovala prihlášky štyroch či piatich uchádzajúcich sa tímov o miesto F1 dlhých šesť mesiacov. To, ktoré zo zoskupení splnia požadované kritériá, dostanú od FIA zelenú a bude im umožnené započať rokovania s Formulou 1, sa dozvieme v priebehu septembra. Azda najväčším favoritom na zisk miestenky v kráľovnej motoršportu je Andretti Autosport, ktorého vstup do „efjednotky“ už federácia vraj čoskoro odobrí – no nepredbiehajme.
Čo všetko vlastne musia jednotliví záujemcovia splniť, aby mohli vôbec započať prístupové rokovania s Formulou 1? Každý z uchádzačov musí v prvom rade ukázať, že má štruktúru a vedenie na zostavenie konkurenčného tímu. FIA tiež kontroluje, či kandidáti porozumeli predpisom, či majú dostatok peňazí na zostavenie tímu a v neposlednom rade dôkaz, že na vývoj, výrobu a používanie monopostov má k dispozícii zdroje, akými sú továreň alebo kvalifikovaní zamestnanci.
Po ďalšie, preverujú sa aj životopisy majiteľov, výkonných riaditeľov, šéfov tímov a ďalších popredných riaditeľov. Pokiaľ mal v minulosti niekto z vyššie uvedených opletačky so zákonom, uchádzač, ktorý takéhoto človeka zastrešuje, môže na pôsobenie v F1 rovno zabudnúť.
Ak Andrettiho aj FIA odobrí, ešte stále nemá vyhraté. Tým, že federácia americký celok „preklepne“, mu vlastne len umožní začať viesť rozhovory s vedením Formuly 1. Andretti bude následne musieť ľudí okolo Stefana Domenicaliho a Taliana samotného presvedčiť o tom, že jeho vstup do najvyššej motoristickej triedy bude pre súťaž prospešný a zároveň jednotlivé stajne primäť deliť sa o komerčné zisky.
Za predpokladu, že Andretti presvedčí tak FIA, ako aj samotnú Formulu 1, do F1 by vraj mohol vstúpiť už o poldruha roka. Prvé dve sezóny by však pre časovú tieseň zrejme neodoberal motory od Cadillacu, respektíve General Motors, ako je na pláne, ale tie od francúzskeho Renaultu.
Na tieto úvahy je však ešte priskoro. Andretti musí v prvom rade presvedčiť FIA a Formulu 1, že si svoje miesto „pod slnkom“ zaslúži. Medzinárodná automobilová federácia zrejme veľké problémy robiť nebude, ale čo taká F1? Hmm, to bude už o čosi ťažší oriešok.