logo F1online.sk

Každý nový tím bude musieť konkurentom vyplatiť 200 miliónov

Po štarte VC Španielska 2020
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala12. 9. 2020

Vo Formule 1 je od roku 2017 stabilne desať tímov. Nové tímy sa do šampionátu nehrnú, keďže nastúpiť do rozbehnutého vlaku, navyše takého drahého, sa viacerým záujemcom nevidelo ako ideálna investícia. Po novom síce môže nové tímy prilákať rozpočtový strop, ale na druhej strane budú musieť konkurencii vyplatiť 200 miliónov dolárov, čo im už na chuti nepridá.

Spomínaných 200 miliónov sa rozdelí medzi všetky aktívne stajne. “Tých 200 miliónov má za cieľ chrániť hodnotu existujúcich tímov,” vysvetlil Zak Brown, podľa ktorého takýto vysoký poplatok zastabilizuje súčasné celky v F1.

Založenie nového tímu bude odrazu totižto drahšie ako odkúpenie niektorého zo súčasných; kúpa Williamsu vraj vyšla Dorilton Capital “len” na približne 180 miliónov dolárov. “Nie je to také drahé a za vaše peniaze toho dostanete oveľa viac, než keby ste začínali s novým tímom.”

“Myslím si, že ak veríte v rastúcu hodnotu Formuly 1 ako značky, tak tých 200 miliónov neskôr dostanete naspäť. A aj pravidlá sú napísané tak, že Liberty a tímy majú možnosť upraviť toto číslo,” prezradil Brown.

Podľa Zaka Browna sa Formula 1 vďaka tomu vyhne situácii, keď nový tím ohlási vstup do Formuly 1, ale napokon do šampionátu nenastúpi, ako sa to v roku 2010 stalo v prípade USF1. Tejto americkej stajni sa na rozdiel od Lotusu, HRT a Virginu rozpadol projekt ešte pred začiatkom sezóny.

“Snažíme sa dať stopku tomu, čo sme v minulosti zažili pri USF1. Ohlásili, že vstupujú do Formuly 1 a na trati sa nikdy neukázali,” pokračuje Brown. Teraz si takýto záujemca dvakrát rozmyslí, či si môže dovoliť zaplatiť tých 200 miliónov. “Myslím si, že tých 200 miliónov je zamýšľaných na to, aby sme si boli istí tým, že keď niekto vstupuje do tohto športu, tak má aj potrebné prostriedky.”

“To, čo sme v minulosti videli — náhodné vyhlásenia ľudí o tom, že sem prichádzajú a nikdy sa na trati neukážu —, už nebudeme vidieť. Nemyslím si, že by sa takéto niečo dialo v iných športoch,” dodal Brown.

Podľa informácií portálu racefans.net musí táto platba prebehnúť najneskôr v roku predchádzajúcom tomu, v ktorom chce uchádzač prvýkrát vstúpiť do F1. Tieto peniaze budú prerozdelené medzi zvyšné stajne.

Majiteľ komerčných práv však môže tento poplatok za istých podmienok odpustiť. Ak už ale v šampionáte bude dostatok tímov, teda ak by s príchodom nového stúpol počet tímov nad desať, tak bude potrebovať aj súhlas súčasných celkov v štartovom poli.

Súvisiace články