logo F1online.sk

Ferrari vidí svetlo na konci tunela: Chystáme úplne nový koncept, starý nás brzdil

Enrico Cardile
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala26. 8. 2023

Opäť je tu to obdobie roka, keď Scuderia Ferrari začne napĺňať svojich fanúšikov nádejou. Nádejou, že budúci rok už bude víťazný. Šéf vývoja šasi vo Ferrari Enrico Cardile sa o to postaral v piatok, keď prezradil, že inžinieri majú “krišťáľovo jasno” v tom, kde pochybili po návrate prísavného efektu, a pripravujú nápravu. V talianskej továrni sa už rodí novučičký monopost s úplne novou koncepciou.

Ferrari otvorilo novú éru Formuly 1 ako z veľkej knihy, no rýchlo sa vyčerpalo. Vyplazený jazyk koníka v žltom poli sa časom len predlžoval. Taurínom nadopovaní býci, práve naopak, prevzali formulové opraty a s ohromným dupotom sa ženú za konštruktérskym aj jazdeckým titulom.

Maranello verilo, že zdokonalením minuloročnej koncepcie dokáže konzistentnejšie bojovať s Red Bullom. To sa nepodarilo a dnes už Frédéric Vasseur priznáva, že Scuderia “zahodí” súčasné šasi a na rok 2024 pripraví úplne nové aj s novou prevodovkou.

Šéf vývoja šasi Enrico Cardile v piatok prezradil, že hlavnou slabinou auta sú jeho aerodynamické charakteristiky. Do nového ročníka bude nutné stihnúť spraviť aj väčšie zásahy do koncepcie auta.

“Bude úplne iné,” hovorí o novom monoposte Enrico Cardile, “pretože pri vývoji tohtoročného auta sme si uvedomili, že sme prijali architektonické rozhodnutia, ktoré neboli správne. Pri vývoji nás príliš obmedzovali.”

“Najdôležitejšie bolo pochopiť, v čom spočívali naše slabiny. Pochopili sme to, v tejto veci máme krištáľovo jasno. Teraz pracujeme na tom, aby sme ich odstránili. Uvedomili sme si, že architektúra monopostu nás trochu obmedzovala,” prízvukuje taliansky špecialista na aerodynamiku.

Preto treba spraviť hrubú čiaru za tým, čo bolo. “Budúcoročné auto nebude evolúciou tohtoročného tak, ako tohtoročné vzniklo z minuloročného. Bude to úplne nový monopost s novým šasi, novou koncepciou a zadnou časťou, čo nám umožní lepšie vyvíjať auto, aby sme splnili svoje ciele.”

Ak chce Ferrari meniť koncepciu, nebolo by najlepšie zanechať tohtoročný vývoj a investovať všetky zdroje do nového projektu? Cardile sa domnieva, že tímu môže tohtosezónny vývoj pomôcť pri budúcich rozhodnutiach. Cardile to nazýva “kľúčovým procesom”, z ktorého vzídu ďalšie vylepšenia, no čo je podstatnejšie, aj cenné dáta.

Ferrari však už nezisťuje, čo sa pokazilo. Teraz hľadá riešenia. “Už nepotrebujeme pochopiť, čo by sme mali spraviť. Do budúcna pôjde už len o to predstaviť produkt, ktorý splní naše očakávania. Nie sme stratení. Vieme, čo máme robiť. Treba to už len spraviť, nájsť správne položky na monoposte, správnu architektúru, ktorá nám umožní dosiahnuť ciele.”

Kedy sa teda dočkáme veľkej majstrovskej bitky, do ktorej sa zapojí aj Ferrari? Charles Leclerc vo štvrtok maľoval čierny scenár, podľa ktorého fanúšikovia budú nútení čakať až do roku 2026, kým niekto dokáže dobehnúť Red Bull a Neweyho družinu.

Enrico Cardile chce tifosi potešiť už skôr. “Naším cieľom je bojovať s Red Bullom pred príchodom nových pravidiel. Príchod nových pravidiel, samozrejme, trochu pomieša poradie. My naň však nechceme čakať. O čelné pozície chceme bojovať budúci rok alebo ten nasledujúci. Naším cieľom je predstaviť veľmi konkurencieschopné auto bez čakania na nové pravidlá.”