logo F1online.sk

Wolff kritizuje postoj veľkých tímov v otázke kapitálových investícií

Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2023

Dôležité rokovania pre menšie tímy uviazli na bode mrazu. Williams, Alpine a ďalšie menšie stajne žiadali od FIA uvoľnenie pravidiel pre kapitálové investície, ktoré sú vyňaté z rozpočtového stropu, aby mali väčšiu šancu dotiahnuť sa na najlepších a najpokročilejších na rošte. Táto snaha však narazila na odpor.

Rozpočtový strop je síce (na papieri) krásna myšlienka, ale aj keby fungoval, prináša so sebou niekoľko problémov. Napríklad, ako sa môžu tímy ako Williams, Alpine a ďalší dotiahnuť na najlepších, keď ich zariadenia nie sú na úrovni najlepších?

Keď chcete vykonať nejakú veľkú investíciu do vybavenia (nákup simulátorov, testovacích zariadení, stavba veterného tunela a pod.) narážate na nemilosrdné pravidlá o rozpočtovom strope. Top tímy ako Ferrari, Red Bull a ďalšie do nich investovali pred zavedením rozpočtového stropu, takže pravidlá pôsobia zároveň ako ochranný dáždnik a pomáhajú im udržať technologickú prevahu.

Na nátlak Jamesa Vowlesa z Williamsu a bývalého šéfa Alpinu Otmara Szafnauera Komisia F1 riešila možnosť uvoľnenia pravidiel v oblasti kapitálových investícií, ale ako sa zatiaľ zdá, veľkým tímom sa do toho príliš nechce. Aj keď ešte nie je nič stratené, bývalý hlavný stratég Mercedesu vyjadril po skončení zasadnutia určité sklamanie.

„Je to frustrujúce a veľká škoda. Dovolím si povedať, že na stretnutí sme iba blúdili v kruhu. Každý v miestnosti sa chcel v prvom rade uistiť, že nestratí nič v porovnaní so súpermi,“ povedal Vowles, čím v podstate len zopakoval mantru, ktorej sa vo Formule 1 drží každý šéf; skrátka nemôžete nikomu dať nič zadarmo.

Aby sme boli presní, súčasné pravidlá umožňujú kapitálové investície, ale len vo výške 36 miliónov dolárov v priebehu štyroch rokov. Williamsu a ďalším to nestačí, ale zatiaľ nenašli spôsob, ako túto zmenu pretlačiť.

Šéf Mercedesu Toto Wolff však nestráca nádej. Aj keď Mercedes patrí k vyspelým a technologicky silným tímom, Rakúšan minimálne na verejnosti podržal stranu svojmu niekdajšiemu podriadenému.

„Otázka kapitálových investícií sa objavila, pretože infraštruktúra Williamsu nestačí a nie je im umožnené nakúpiť základné strojárenské a technické vybavenie alebo nástroje na simulácie. To bol východiskový bod celej diskusie,“ povedal Wolff.

„Niektoré tímy však následne skočili do jedného vlaku a začali žiadať možnosť investovať viac, takže číslo stúpalo postupne na 50 miliónov, 60 miliónov, 70 miliónov, 90 miliónov a odrazu sme sa ocitli v anarchii. My však nepotrebujeme zmeniť výšku kapitálových investícií, stačí nám len individuálny prístup k jednému tímu,“ povedal Wolff.

Ten tak podporil Vowlesa, ale nie úplne. Ani jemu sa totiž nepáči zvýšenie povolenej hodnoty kapitálových investícií (čo pôvodne navrhoval šéf Williamsu), ale chce, aby sa k požiadavkám tímov pristupovalo individuálne, ako keď napríklad Aston Martin dostal výnimku z rozpočtového stropu na stavbu nového veterného tunela.

„Navrhli sme spísať zoznam požiadaviek, ale niektoré veľké tímy to odmietli. Vraj keď Williams niečo chce, tak to chcú aj oni. Tým diskusia prakticky skončila,“ povedal Wolff, ktorý však dúfa, že sa nakoniec podarí pre Williams nájsť vhodné riešenie.

Súvisiace články