logo F1online.sk

Alain Prost si podal Laurenta Rossiho: Ukážkový Dunning-Kruger

Laurent Rossi
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2023

Francúzsky Alpine sa v posledných dňoch a týždňoch pustil do veľkých čistiek. Len počas víkendu v Belgicku sme sa dozvedeli o konci troch dôležitých ľudí, ktorí sa pridali k sérií rošád na vrcholných pozíciách. Niekdajšiemu športovému poradcovi Alainovi Prostovi je to veľmi ľúto. Bývalého generálneho riaditeľa Laurenta Rossiho obviňuje z toho, že tím uvrhol do chaosu a celkom zmazal všetko, na čom Alpine pracoval v posledných rokoch.

Laurent Rossi bol na pozícii generálneho riaditeľa Alpinu už pred dvoma týždňami nahradený Philippom Kriefom, zatiaľ čo Rossi sa v rámci skupiny Renaultu presunul na úsek “špeciálnych projektov”. Novinár Joe Saward to okomentoval slovami, že Laurent Rossi bol na pozícii generálneho riaditeľa hlavne preto, aby spravil humbug; aby značku dostal do médií a k ľuďom.

To sa mu určite darilo, no nie vždy v pozitívnom slova zmysle. Ako generálnemu riaditeľovi by mu v tíme mohli vyčítať napríklad jeho nedávne poznámky o “amaterizme” Alpinu v F1 či “sklamaní”, ktoré mu tím prináša. Saward zároveň poznamenáva, že po tejto prvotnej fáze prichádza na rad niekto, kto aj skutočne vie vyrábať autá; technicky orientovaný Philippe Krief.

Okrem tejto výmeny sa však udialo aj niekoľko ďalších. O svoju stoličku prišiel šéf tímu Otmar Szafnauer, dlhoročný športový riaditeľ Alan Permane, ktorý v Renaulte, resp. Alpine pôsobí už 34 rokov, a takisto technický riaditeľ Pat Fry. Tím bude dočasne viesť bývalý šéf motorového programu a viceprezident Alpinu Motorsports Bruno Famin.

Alpine sa práve nachádza uprostred svoje vysnívanej cesty za majstrovskými titulmi, ktorá podľa Laurenta Rossiho mala trvať sto veľkých cien. S úplne novým tímom môžeme očakávať, že sa toto obdobie natiahne.

Nekompetentnosť sa nedá nahradiť aroganciou

Štvornásobný majster sveta Alain Prost bol v Renaulte stálicou až do roku 2022, keď ho z tímu vyhnal Laurent Rossi. Pravdou je, že Prost oficiálne odišiel sám, no podľa vlastných slov v dôsledku toho, ako “arogantne” začal Rossi všetkým šéfovať.

“V prvom rade chcem povedať, že cítim isté puto k tomuto tímu,” otvoril sa Alain Prost vo svojom stĺpčeku pre L’Equipe. “Som s ním spojený cez jeho pôvodné meno Renault. Tento tím mi umožnil pretekať a bojovať o môj prvý titul majstra sveta, a taktiež v posledných rokoch prostredníctvom môjho pôsobenia v súčasnej štruktúre v Enstone a Viry. Tento tím milujem a je mi smutno z toho, v akom stave sa dnes nachádza. Zaslúži si viac a má všetko potrebné, aby sa tam dostal.”

“Ja skrátka verím tomu, že sa treba pozerať do histórie, aby ste pochopili svoje chyby. Pozrite sa na úspechy z posledných tridsiatich rokov a uvidíte jednoduché štruktúry, ktoré sú odtrhnuté od vedenia automobilky. Všetky boli postavené na troch alebo štyroch osobnostiach spolu s majstrovským jazdcom,” všíma si 68-ročný Francúz.

Laurent Rossi však nebol osobnosťou, ktorá by mala kapacitu si niečo také uvedomiť, myslí si Prost. “Laurent Rossi je krásnym príkladom Dunning-Krugerovho efektu, keď si neschopný líder myslí, že svoju nekompetentnosť vykompenzuje aroganciou a absenciou ľudskosti voči vlastným ľuďom.”

“Človek, ktorý bol osemnásť mesiacov šéfom Alpinu, si už od začiatku myslel, že všetko chápe. Kruto sa mýlil. Podarilo sa mu zastaviť vlak, ktorý sa rozbiehal od roku 2016 a dostal sa k pódiám a víťazstvu,” pripomenul maďarský triumf Estebana Ocona, po ktorom nasledovali už len dve tretie miesta a v tejto sezóne aj výkonnostný prepad. “Zostáva nám len dúfať, že piatkové rozhodnutie vymeniť ďalších ľudí bude pre stajňu prospešným elektrošokom.”

Alain Prost to už pomenoval: Ak chcete byť silní v budúcnosti, treba sa poučiť z vlastnej minulosti. Alpine sa dokonca ani nemusel inšpirovať súpermi, aby dokázal dosiahnuť svoj cieľ. Stačilo si vraj spomenúť na svoje posledné tituly.

“Pozrite sa na časy, keď bol úspešný Renault. Nájdete jedného muža, Flavia Briatoreho, a jedného jazdca, ktorým bol Fernando Alonso. Mali podporu vtedajšieho manažmentu a aplikovali filozofiu rýchlych rozhodnutí, ktoré prijímali odborníci,” načrtol fungovanie Renaultu zo začiatku tohto storočia.

“Zaujímavé je, že vrcholoví manažéri F1 sú často pozývaní na konferencie, aby veľkým skupinám prednášali o schopnosti reagovať a flexibilite. Len málokedy je to naopak,” tajuplne doplnil Prost.