logo F1online.skF1online.sk

Komisia F1 odobrila vyrovnanie výkonnosti motorov. Zahrievacie dečky ešte nekončia

Vlajka FIA, ilustračné
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2023

Piatok bol pre budúcnosť Formuly 1 ďalším dôležitým dňom. Na okruhu Spa-Francorchamps sa uskutočnilo zasadnutie Komisie F1, ktorá rozhodovala o viacerých veciach od vyrovnania výkonu až po termín budúcoročných predsezónnych testov.

V tomto článku vám prinášame sumár toho najdôležitejšieho, čo F1 v piatok schválila, zamietla alebo odložila.

Schválené: Vyrovnanie výkonnosti pohonných jednotiek

Táto téma súvisí s Alpinom, ktorý v posledných týždňoch hľadal medzi tímami podporu pre svoju žiadosť o vyrovnanie výkonnosti pohonných jednotiek. Aj keď v čase zmrazenia výkonnostného vývoja bol presvedčený o tom, že disponuje rovnako výkonným agregátom ako konkurencia — a vlani v apríli to potvrdil aj šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis —, dnes to už neplatí. Podľa dostupných informácií by mal Renault strácať 20 až 33 koní na Hondu, Mercedes a Ferrari. Podľa inžiniersky prepočtov by to malo byť ekvivalentné strate 0,32 až 0,4 sekundy na kolo.

Samotná FIA v prvej polovici sezóny 2023 skúmala výkonnosť pohonných jednotiek a dospela k záveru, že jeden výrobca predsa len stráca. Keďže jednotlivé strany sa vopred dohodli na tom, že v prípade výraznejšieho deficitu niektorého z výrobcov bude možné opäť nastoliť rovnosť, F1 začala diskutovať o spôsoboch, ako to docieliť.

Poradný výbor pre pohonné jednotky dostal za úlohu prebrať túto tému a Komisii F1 predostrieť návrhy.

Pre úplnosť poznamenajme, že vývoj pohonných jednotiek je zmrazený, preto je v hre mechanizmus na vyrovnanie výkonu. V prípade aerodynamiky či šasi je vývoj naďalej povolený, takže tu žiadne umelé zásahy nie sú nutné. Na vyrovnanie štartového poľa v tejto oblasti slúžia hendikepy pre čas strávený vo veternom tuneli a obmedzenia simulácií CFD.

Odložené: Koniec zahrievacích dečiek

Formula 1 sa už dlhšie pripravuje na zrušenie zahrievacích dečiek, keďže vníma viacero benefitov od environmentálnych až po finančné, ktoré by takýto krok priniesol. Rozlúčiť sme sa s nimi mali v roku 2024.

Aj keď Pirelli intenzívne vyvíjalo pneumatiky, s ktorými by bolo možné jazdiť aj bez dečiek, a aj keď F1 konštatuje, že podľa výsledkov Pirelli je možné pristúpiť na zákaz dečiek už v roku 2024, celý program sa odkladá o jeden rok. V nasledujúcej sezóne nás tak čakajú ďalšie diskusie a testovanie s plánovaným zavedením zákazu od sezóny 2025.

Pirelli vraj preukázalo, že nové pneumatikové zmesi sa dostanú na prevádzkové teploty už po niekoľkých zákrutách, no tímy chcú vidieť výsledky z testov aj z iných okruhov ako v Bahrajne, Barcelone a v Silverstone. Ďalšie testy by takisto mali zahrnúť jazdu na vlhkej trati, akú sme videli napríklad v piatok počas kvalifikácie.

Samozrejme, situácia sa môže skomplikovať, ak sa víťazom tendra na dodávku pneumatík stane Bridgestone. Ako však avizujú nemecké médiá, o dodávateľovi sa už v skutočnosti rozhodlo. Aj v sezónach 2025 až 2027 by malo gumy vyrábať Pirelli. Na oficiálne potvrdenie ešte čakáme.

Na margo gúm ešte doplňme, že od budúcej sezóny uvidíme aspoň prechodnú zmes, ktorá sa zaobíde bez dečiek. Dovedna tak už budeme mať dve zmesi, ktoré budú na to pripravené; od tohtoročnej VC Monaka sa bez dečiek používajú monzúnky.

Schválené: Dejisko a termín predsezónnych testov 2024

Komisia F1 súhlasila s návrhom, aby sa predsezónne testy v roku 2024 konali mimo Európy v rozsahu troch dní. Termín je vytýčený na 21. až 23. februára, teda týždeň pred úvodnou Veľkou cenou Bahrajnu, ktorá sa uskutoční od 29. februára do 2. marca.

Odložené: Zmeny vo finančných pravidlách

Zavedenie rozpočtového stropu nastolilo istú rovnosť medzi top tímami a stajňami na chvoste, no od skutočnej rovnosti máme stále ďaleko. Niektoré celky v štartovom poli totiž nedisponujú takou kvalitnou infraštruktúrou ako iné, čo pre nich predstavuje veľký hendikep. Platí to napríklad o Williamse, ktorý sa pokúša docieliť zmenu pravidiel, aby sa mohol dotiahnuť na svojich súperov aj z hľadiska infraštruktúry. Istý rozpočet na takéto výdavky existuje, ale je rovnaký pre všetky tímy, navyše pre výraznú investíciu do zastaraného vybavenia nepostačuje.

Potrebnú podporu sa zatiaľ nepodarilo nájsť, no Komisia F1 aspoň odložila termín na uzavretie finančných pravidiel na október, teda o jeden mesiac. Tento mesiac poslúži na ďalšie rokovania, keďže v augusta nás čaká letná prestávka.

Schválené: Zmeny v technických a športových pravidlách

Komisia F1 schválila novú procedúru pre pevné štarty. Podľa posúdenia riaditeľa pretekov smie bezpečnostné vozidlo zostať v boxovej uličke, alebo môže počas jazdy zhasnúť oranžové svetlá a presunúť sa na okraj trate s tým, že všetky monoposty pustí pred seba. Autá sa následne zoradia na rošte na pevný štart.

FIA, F1 a jazdci zároveň diskutovali o tom, čo s reštartmi tesne pred koncom pretekov. V súčasnosti sa FIA vzhľadom na podmienky snaží reštartovať preteky zo stoja, ale objavili sa aj alternatívy pre posledné kolá v pretekoch. Žiaden z nich však nezískal dostatočnú podporu.

A o čom sa rokovalo? Podľa správy zo zasadnutia napríklad o stanovení bodu v pretekoch, po ktorom sa už bude reštartovať len letmo. V hre bolo aj stanovenie maximálneho počtu pevných štartov počas jednej veľkej ceny.

2026

V súvislosti s prípravou pravidiel šasi pre rok 2026 sa v správe konštatuje, že k žiadnym zásadným zmenám pri cieľoch pravidiel nedošlo. Platí teda všetko, čo sa doposiaľ o nových pravidlách povedalo. FIA však analyzuje, ako dosiahnuť “významné” zmenšenie rozmerov monopostov a zníženie ich hmotnosti, ako aj zlepšenie manažmentu energie.

Súvisiace články

Diskusia