logo F1online.sk

Aký je rozdiel medzi Mercedesom a Williamsom? Vybavenie za 300 miliónov, myslí si Vowles

Alex Albon
© Twitter/Williams F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 6. 2023

Nebudeme si klamať, súčasný rozpočtový strop má niekoľko vážnych trhlín. O jeho obchádzaní a švindľovaní s ním sa už hovorilo veľa, ale menším tímom sa nepáči ešte jeden jeho aspekt – minimálne možnosti na kapitálové investície. Práve na tento problém v súčasnosti naráža šéf Williamsu James Vowles, ktorý s ním bol ako zamestnanec Mercedesu veľmi spokojný, ale teraz mu veľmi prekáža.

Nevedno, či novopečený šéf stajne z Grove má od majiteľov sľúbené stovky, alebo aspoň desiatky, miliónov na nové vybavenie, ale tému kapitálových investícií v poslednom období viackrát skloňoval. Problém je jednoduchý: v súčasnosti sú rozpočtové pravidlá koncipované tak, že fakticky zabetónovali technologickú prevahu top tímov.

Tie sa tešia z množstva luxusných vymožeností v hodnote stoviek miliónov dolárov, ktoré si menšie tímy teraz už nemôžu dovoliť, pretože by narazili na rozpočtový strop. Aj pri súčasných pravidlách existujú cesty na vykonanie kapitálových investícií, ale tie sú veľmi obmedzené. Druhou možnosťou je požiadať o špeciálnu výnimku, ktorú FIA udelila napríklad Aston Martinu na stavbu nového veterného tunela.

„Existuje prevádzkový rozpočet vo výške 145 miliónov dolárov – vlastne je trochu vyšší, pretože doň boli zaradené viaceré úpravy –, s ktorým som plne spokojný a podporujem túto myšlienku. Je to dobrý nápad a zároveň dôvod, prečo sa z Formuly 1 stáva udržateľný biznis a prečo tak rastie,“ povedal v rozhovore pre portál RaceFans šéf Williamsu James Vowles.

„Keď sme mohli zrýchliť naše auto, tak sme vo Formule 1 míňali čo najviac. To isté však robili všetci, takže sme sa dostali do situácie, keď pretekáme o to, kto bude mať vyšší rozpočet. Zaviesť rozpočtový strop tak bolo dobré rozhodnutie.“

„Dobrým rozhodnutím však nebolo zaradiť kapitálové investície do rozpočtového stropu. Keď som mal na hlave čiapku Mercedesu, dobre som si uvedomoval, čo to prinesie. Vlastne to bol aj dôvod, prečo sme sa pod to s radosťou podpísali,“ povedal Vowles.

James teraz však má na hlave čapicu Williamsu a je v úplne opačnej situácii. Miesto „zabetónovania sa“ na súčasných pozíciách musí nútiť šéfov športu, aby boli pri svojich rozhodnutiach naklonení malým tímom a zmene rozloženia síl na rošte.

„V Mercedese sme mali v rukách vybavenie v hodnote približne 300 miliónov dolárov, ktoré Williams jednoducho nemá. Tento náskok je momentálne zabetónovaný a nikto to nikdy nedobehne. Aj keby to niekto dobehnúť mohol, viete si predstaviť, ako dlho potrvá dať na hromadu 300 miliónov, investovať ich a potom vložiť na tie správne miesta? Preto veľké tímy veľmi rýchlo súhlasili so zavedením rozpočtového stropu. Malé tímy proti nim bojujú s jednou rukou zviazanou za chrbtom,“ prehlásil Vowles.

„Je to skutočná meritokracia. Prišiel som odniekiaľ, kde môžem mať všetko, pretože som to získal skôr. Tu to nemám. Nechajte nás dotiahnuť sa, nech je to skutočný súboj a férový šport,“ dodal Vowles.

Súvisiace články