logo F1online.sk

Niektoré naše zariadenia sú dvadsať rokov zastaralé, priznal Vowles

Alex Albon
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 6. 2023

Mercedes a Williams tvoria opačné konce ekonomických nožníc, ktoré sa vo Formule 1 napriek rozpočtovým stropom naďalej otvárajú. Aj keď majú byť tímy v súčasnosti (teoreticky) po finančnej stránke vyrovnané, ich zariadenia ani zďaleka nie sú na rovnakej úrovni. Nový šéf Williamsu James Vowles sa ocitol presne v tejto situácii, keď prestúpil z jedného z najvyspelejších a najpokročilejších tímov do toho najzastaralejšieho.

Vo svojom prvom roku rieši bývalý hlavný stratég Mercedesu práve problém s reštrukturalizáciou tímu. Na ten bude potrebovať peniaze, ktoré aj keby mal, tak ich nemôže investovať, pretože mu to nedovolí rozpočtový strop. Sám po svojom príchode rýchlo zistil, že niektoré zariadenia si akútne vyžadujú obnovu.

Sám Vowles médiám povedal, že „aj keď ich nie je veľa, niektoré články organizácie sú na podobnej úrovni ako v Mercedese“.

„Niektoré zložky sú dvadsať rokov zastaralé, čo vás pri znalosti histórie tímu neprekvapí. Investície do stajne boli po dobu dvoch dekád prakticky nulové. V podstate sú niektoré zariadenia tímu tam, kde boli pred dvadsiatimi rokmi,“ vysvetlil Vowles.

„Oddelenie kompozitov je zastaralé dokonca aj v porovnaní s dobou, keď som pred dvadsiatimi rokmi prvýkrát prišiel do Formuly 1,“ dodal James, podľa ktorého to nie je len otázka vybavenia, ale aj personálu.

„Ak by ste vzali dve skupiny ľudí a nechali ich pracovať oddelene, po čase by sa každá nachádzala na inej úrovni. Práve to sa aj stalo, predstava našich zamestnancov o dokonalosti je celkom odlišná, než aké je vnímanie dokonalosti v súčasnosti. Prirovnal by som to asi k tomu, že od nich žiadam za šesť mesiacov vykonať prácu, ktorú si spájajú s trojročným vývojom. Pri súčasných štandardoch je však aj šesť mesiacov dlhá doba,“ hovorí Vowles.

„V tomto smere podľa mňa musíme urobiť polovičný krok. Musíme ľuďom ukázať cestu, viesť ich, podporovať ich a dať im do rúk vybavenie, ktoré im umožní riadne pracovať,“ dodal.

Williams bude musieť urobiť potrebné kroky po personálnej stránke, ale aj zlepšiť svoje zázemie. V ére rozpočtových stropov je však vykonanie kapitálových investícií zložitejšie. Pravidlá umožňujú minúť 36 miliónov dolárov počas štyroch rokov, čo nestačí na pokrytie veľkých položiek, pokiaľ tímy nepožiadajú o osobitnú výnimku, ktorú Aston Martin využil na svoj nový aerodynamický tunel. Podobné problémy rieši v súčasnosti napríklad aj tím Alpine.

Tieto pravidlá v podstate umožňujú top tímom a ich pokročilejšiemu vybaveniu „zabetónovať sa“ na čele. Stajne zo stredu poľa pritom bez potrebných investícií nemajú šancu priblížiť sa. Ešte v tomto roku však mala byť prijatá zmena pravidiel, ktorá bude riešiť práve tento problém.

„Formula 1 a FIA nás veľmi podporili,“ povedal Vowles. „Hneď po svojom príchode som im jasne ukázal: ‚Toto má k dispozícii Mercedes a toto máme v rukách my. Za súčasného stavu nemáme najmenšiu šancu im konkurovať.‘ Do konca júla by mala byť podpísaná nová dohoda, podľa ktorej bude tímom, ako je ten náš, umožnené sa dotiahnuť.“

Súvisiace články