logo F1online.skF1online.sk

Rozpočty sú opäť na pretrase. FIA skúma výdavky štyroch top tímov

Carlos Sainz, Ferrari zozadu, monoposty v boxoch
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala23. 6. 2023

Ak ste si mysleli, že minuloročná kauza prekročenia rozpočtového stropu Red Bullom nadobro odstránila aj tie posledné pochybnosti o tom, čo tímy v rámci pravidiel smú a nesmú robiť, tak vás asi sklameme. Talianske médiá totiž vo štvrtok prišli s informáciou, že až štyri top tímy štartového poľa čelia intenzívnemu vyšetrovaniu v súvislosti s potenciálnym obchádzaním predpísaného 155-miliónového rozpočtu.

Každý zákon a aj každé pravidlo má dieru. Ak sa bavíme o pravidlách rozpočtového stropu vo Formule 1 a veľmi by sme sa snažili, tak potenciálnych dier by sme istotne našli viac. A tímy Formuly 1 ich očividne našli tiež. FIA sa preto rozhodla konať.

Posledný termín na predloženie finančnej dokumentácie za rok 2022 bol 31. marec. Medzinárodná automobilová federácia odvtedy dôkladne skúma správy jednotlivých tímov, no v niektorých bodoch stále nie je stopercentne presvedčená o tom, že stajne dodržali literu pravidiel.

Zrejme aj preto podľa informácií talianskej Gazzetty nedávno vydala technickú direktívu s označením TD45, v ktorej upresňuje narábanie s nákladmi, ktoré spadajú do kategórie “aktivity mimo F1”, a ktoré už podľa názvu nebudú zahrnuté do rozpočtového stropu. Ide o všakovaké vedľajšie činnosti, ktoré by podľa pravidiel nemali nijako súvisieť s vývojom a výrobou monopostov F1 určených na veľké ceny.

Nemali by, no niekedy predsa len súvisia. V tejto kategórii totiž nájdeme rôzne výdavky, napríklad náklady Mercedesu na jachtársky Pohár Ameriky (so sponzorom Ineos), do ktorého sa zapojil aj Red Bull (so značkou Alinghi) a navyše pomáhal s konštruovaním bicyklov pre BMC. Ferrari zas nedávno vyhralo 24-hodinovku v Le Mans, na ktorú muselo vyvinúť svoj monopost do kategórie hypercar, a tak úzko prepájalo aktivity oddelenia GT a Gestione Sportiva, teda hlavnej maranellskej továrne F1.

Vyššie popísané aktivity ako také sú vyňaté spod rozpočtového stropu, no zároveň ponúkajú istú šedú zónu v pravidlách. Presne na túto šedú zónu má reagovať technická direktíva TD45.

O čo vlastne ide? FIA má podozrenie, že tímy F1 zneužívajú svoje aktivity mimo F1 na umelé zníženie výdavkov, ktoré už spadajú do rozpočtového stropu. Na jednej strane môže ísť o finančné výhody, na druhej strane aj o vývojové.

James Allison z Mercedesu je azda najlepším príkladom, ako využiť šedú zónu z personálneho a finančného hľadiska. Taký skúsený a schopný konštruktér niečo stojí, a tieto peniaze ukrajujú z rozpočtového stropu stajne. Čo však urobíte, ak zrovna v tejto chvíli takú kapacitu nepotrebujete?

Mercedes využil šikovný trik a svojho top konštruktéra si “odložil” mimo dosah rozpočtového stropu. Strieborné šípy ho totiž v roku 2021 presunuli na projekt v Pohári Ameriky, v ktorom partnerovi Ineos pomáhal s vývojom aerodynamicky a hydrodynamicky efektívnych jácht.

Medzičasom pôsobil “len” na pozícii hlavného technického riaditeľa nad Mikeom Elliottom, teda mal na starosti strategické smerovanie svojho oddelenia. Mercedes si ho stiahol späť až na začiatku tejto sezóny, keď si uvedomil, v akej kaši sa ocitol, a že sa z nej len tak nedostane. Z Mikea Elliotta sa zrazu stal hlavný technický riaditeľ a James Allison “len” technický riaditeľ, ktorý intenzívnejšie spolupracuje s tímom a má oveľa väčší vplyv na samotný vývoj monopostu. Allisonove schopnosti sa tak výraznejšie prejavujú v balíčkoch vylepšení z Brackley.

Môžeme len špekulovať, koľko peňazí James Allison odčerpával z rozpočtu Mercedesu v období, keď bol “odložený” v režime pohotovosti na americkom jachtárskom pohári, a o koľko viac ich z rozpočtu odčerpáva dnes.

Mohli by sme argumentovať, že Allison bol celý čas zamestnancom Mercedesu, a preto jeho plná mzda (akú má dnes) mala spadať pod rozpočtový strop, no z hľadiska pravidiel je to komplikovaná situácia s náročným dokazovaním pre a proti.

Ale aby sme nezostali len pri Mercedese, môžeme si v rýchlosti spomenúť aj zaujímavú štruktúru Red Bullu. Podľa dokumentov, ktoré Red Bull odovzdal po sezóne 2020, len 59 zamestnancov pracovalo v samotnom tíme F1, teda v Red Bulle Racing. Čítate správne, len 59 ľudí. Nie, táto partia osamote nepostavila majstrovský monopost. Zvyšných 875 ľudí bolo totiž zamestnancami spoločnosti Red Bull Advanced Technology, ktorá sa venuje F1, ale aj mnohým iným aktivitám. Napríklad aj spomínanému jachtárskemu poháru či vývoju bicyklov v spolupráci s BMC.

Nápad: Presuňme iks ľudí na pár kľúčových mesiacov pri vývoji budúcoročného auta do továrne F1 a započítajme ich mzdu do rozpočtového stropu, aby sme im na zvyšok roka vymysleli iný program a túto položku si tým pádom z rozpočtu odpočítali.

Môžete si tipnúť, koľko zo spomínaných 875 ľudí aspoň čiastočne pracovalo na monoposte F1, a koľko z nich malo plnú mzdu zahrnutú do rozpočtového stropu v F1. Ale len tipujte, pretože my odpoveď nepoznáme. Na to je tu už FIA.

Toľko k potenciálnym finančným výhodám, no pri vývoji jácht do Pohára Ameriky, monopostov pre Le Mans či bicyklov sa viete naučiť množstvo vecí aj o aerodynamike (resp. k nej príbuznej hydrodynamike), a teoreticky tieto informácie presunúť do vývoja aerodynamiky monopostu F1.

Aj v tomto prípade je dokazovanie protiprávneho konania nesmierne náročné, hoci treba poznamenať, že ani oklamať pravidlá nie je žiadna hračka. FIA totiž žiada od tímov podklady ku každému vývojovému kroku. Nie je teda možné v priebehu jedného dňa bez ničoho úplne prekopať koncepciu monopostu, ktorá by vám sťaby “spadla z neba”. Inžinieri musia vysvetliť, ako sa k nej dopracovali, a hodnoverne to podložiť svojimi zisteniami vo veternom tuneli či na počítačových simuláciách CFD.

Podľa talianskeho zdroja FIA požiadala o objasnenie výdavkov (najmä v súvislosti s položkami “aktivít mimo F1” štyri tímy: Red Bull, Mercedes, Ferrari a Aston Martin. Uspokoja ich odpovede odborníkov z Medzinárodnej automobilovej federácie?

Na to by sme nemali čakať veľmi dlho. Skúmanie predložených dokumentov by malo byť uzavreté do konca júna. Ako sme sa však presvedčili vlani, v prípade komplikácií sa celý proces môže natiahnuť aj o niekoľko mesiacov.

Nechajme sa teda prekvapiť, či niekto dostane po prstoch podobne ako vlani Red Bull, ktorému desaťpercentný škrt času stráveného vo veternom tuneli ani neuškodí. Veď už teraz môže zabudnúť na rok 2023 a vyvíjať auto čisto na budúcu sezónu…

Súvisiace články

Diskusia