logo F1online.sk

Chcete ľahšie autá? Nechajte to na tímy, nie na FIA či F1, odkázal Allison

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 6. 2023

Aké zmeny nás čakajú so zmenami pravidiel v roku 2026? Už vieme, akú podobu budú mať pohonné jednotky, ale plánované sú aj aerodynamické a ďalšie zmeny. Ich podobu ešte nepoznáme, ale Formula 1 v spolupráci s FIA plánuje pracovať aj na znížení ohromnej hmotnosti súčasných monopostov. Z tejto iniciatívy sa v Kanade stala téma na tlačových konferenciách jazdcov aj šéfov tímov. S veľmi zaujímavým nápadom prišiel technický riaditeľ Mercedesu James Allison.

Súčasná minimálna hmotnosť monopostov je podľa pravidiel 798 kilogramov. Asi neprekvapí, že je to v histórii Formuly 1 absolútny rekord. S vyšším podielom elektriny na pohone monopostov a väčšími batériami môžeme v roku 2026 posunúť tento rekord ešte ďalej. Existujú teda nemalé pochybnosti, že táto iniciatíva Stefana Domenicaliho a Mohameda bin Sulajema bude len výstrelom do tmy.

James Allison z Mercedesu však ponúka alternatívny prístup. Čo keby FIA jednoducho znížila minimálnu hmotnosť a nechala na tímy, nech nájdu spôsoby, ako ju dosiahnuť? Hmotnosť navyše predsa znamená časovú stratu a čas je menou vo Formule 1.

„Rozhodne súhlasím so Stefanom. Nie je sám, kto si myslí, že tento neúprosný trend zvyšovania hmotnosti je niečo, čo treba zastaviť a následne zvrátiť, pretože autá sú z roka na rok stále ťažšie,“ povedal na tlačovej konferencii šéfov tímov v Kanade Allison.

„Nie je veľmi jednoduché zvrátiť tento trend a zároveň je veľmi zložité vymyslieť technické pravidlá, vďaka ktorým budú autá oveľa ľahšie. Podľa mňa je cestou znížiť hmotnostný limit a hodiť tento problém na nás. Ak bude naše auto nad hmotnostným limitom, prinúti nás to prijať niekoľko veľmi náročných rozhodnutí, čo na auto dáme a čo nie.“

„Nie každý s týmto názorom súhlasí. Myslím si však, že toto je garantovaný spôsob, ako vyvinúť tlak na znižovanie hmotnosti monopostov,“ dodal Allison.

Ako sám povedal, nie každý s tým súhlasí, ale jeho kolega z Aston Martinu, Dan Fallows, k nim určite nepatrí. Jedným dychom však dodal, že znižovanie hmotnosti nemôže ísť na úkor bezpečnosti.

„Myslím si, že môžeme do pravidiel dostať určité veci, ktoré pomôžu. Zníženie hmotnostného limitu je rozhodne jednou z nich, ale musíme sa uistiť, že to nebude na úkor bezpečnosti,“ hovorí Fallows.

„Z hľadiska architektúry monopostov existujú určité spôsoby, ako tomu pomôcť. Určite to však bude výzva a podľa mňa niet pochýb o tom, že nastavenie technických pravidiel pre pohonné jednotky to ešte viac sťažuje,“ dodal Fallows.

Technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché to nakoniec povedal za všetkých. Hlavnými dôvodmi vysokej hmotnosti súčasných monopostov sú hybridné pohonné jednotky a bezpečnostné prvky. Ani v jednej z týchto oblastí sa v roku 2026 nebude znižovať hmotnosť, takže ako môžeme dúfať, že dôjde k zásadnému poklesu váhy?

„Nie som si istý, či dôjde k výraznému zníženiu hmotnosti. Nová pohonná jednotka je vo svojej podstate oveľa ťažšia než tá súčasná, takže prísť s nejakým výrazným odľahčením, ako ho navrhol Stefano, bude veľmi, veľmi náročné,“ povedal Waché skepticky.

Súvisiace články