logo F1online.skF1online.sk

Wolffa teší, že sa auto nezhoršilo. Brundlovi robí starosti Mercedes z Frankensteina

Mercedes W14 s balíkom noviniek
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala26. 5. 2023

Na finálne hodnotenia vynoveného Mercedesu W14 je ešte priskoro, hoci prvotné reakcie tímu sú pozitívne. Obaja jazdci zaznamenali minimálne pár “dobrých náznakov”, nuž a ani šéf tímu Toto Wolff nebol nespokojný, keďže o autorovi výroku “auto sa aspoň o toľko nezhoršilo” nemôžeme povedať, že by bol od radosti celý bez seba. A podľa Martina Brundla má Mercedes jeden veľmi dobrý dôvod na opatrnosť: Inžinieri z Brackley musia dokázať, že sa nezahrali na Frankensteina.

Šieste a dvanáste miesto z druhého tréningu sa až tak nelíši od výsledkov Mercedesu z predchádzajúcich mesiacov. Strieborné šípy nemali jednoznačne dobrý deň, aj keď už osedlali monopost “v novom šate”.

Toto Wolff je opatrne optimistický a zatiaľ nevidí dôvod na obavy. “Naše vylepšené auto sa aspoň o toľko nezhoršilo v porovnaní s predchádzajúcou verziou,” uviedol pre nemeckú Sky. “V Monaku je to dobré znamenie. Prvýkrát auto nerobilo nič, čo by sa nám nepáčilo, čo by sme mohli označiť za vyslovene negatívne.”

Šéfovi Mercedesu treba dať za pravdu v tom, že tak dramaticky pozmenené auto nebýva okamžite rýchlejšie ako predchodca. Inžinieri ho musia najskôr spoznať a zistiť, ako ho čo najlepšie nastaviť a využiť jeho potenciál. Pri predchádzajúcej iterácii monopostu mali už o tom celkom dobrú predstavu.

Aj to spôsobilo problémy Georgeovi Russellovi; najskôr musí nájsť nastavenia, ktoré mu budú vyhovovať. “George potreboval na rozbeh pár kôl. Dôležité je, že sa zlepšuje. V kvalifikácii pôjde naplno, to mi nerobí starosti. V druhom tréningu sme vyskúšali dve rôzne nastavenia a našli sme niečo, čo sa Georgeovi páči.”

Čo si však máme myslieť o manku Hamiltona s Russellom? Zaostať o päť a sedem desatín by v Monaku bol poriadny debakel. “Nakoniec sa všetci vojdú do dvoch-troch desatiniek,” upokojuje Wolff, ktorý pridal aj svoje celkové hodnotenie. “V dlhých stintoch je Max vo svojej vlastnej kategórii. Z hľadiska jedného kola sme si blízko, minimálne to tak bolo v piatok. Oni majú v pretekoch auto, ktoré má rýchlosť a žiadnu degradáciu. Odviedli dobrú prácu.”

Rovnako dobrú, ba ešte lepšiu prácu chcú odvádzať aj v Mercedese, a tak sa pri návrhu nového balíčka inšpirovali aj úradujúcimi majstrami sveta. Bývalý pretekár F1 a expert britskej Sky Martin Brundle má však isté obavy z toho, ako sa bude monopost správať.

Vo Formule 1 totiž nestačí skopírovať dva-tri komponenty zo súperovho monopostu a myslieť si, že okamžite bude nasledovať výsledkové obrodenie. Auto má fungovať ako celok. Všetky jeho časti majú spolupracovať, čo v prípade Mercedesu tak byť nemusí. Treba si uvedomiť, že zmeniť rozloženie pohonnej jednotky, palivovej nádrže či umiestnenie kokpitu tak, aby boli útroby monopostu v dokonalej súhre s novou aerodynamikou, nie je možné dosiahnuť pod rozpočtovým stropom uprostred ročníka. Mercedes tak prijal kompromisy; vnútorné komponenty sú do veľkej miery stále šité na mieru koncepcii s úzkymi bočnicami.

“Mne robí starosti celá koncepcia, okolo ktorej bolo auto postavené. Táto koncepcia nevyhrá veľa súťaží krásy. Má akýsi frankensteinovský nádych,” nechal sa počuť Martin Brundle poukazujúc na to, že “vnútornosti” sú stále z dielne Mercedesu, no vonkajšie komponenty sú “zapožičané” od niekoho iného. “Ako však hovorieval Ken Tyrrell, ak auto prejde cieľovou páskou prvé, tak vyzerá nádherne.”

Budeme sa však na Mercedes W14 niekedy pozerať takto? “Prepáčte, ale mne to príde, akoby Toto a Lewis vyhlásili: Ak budeme robiť to isté, aj výsledky budú také isté. Spravte niečo, dajte na to auto niečo iné.”

“Myslím si však, že ich tím nám s plnou vážnosťou hovorí, že toto im umožní nastaviť si novú latku, z ktorej sa budú môcť odraziť. Nebudú v polovici cesty, ktorá nikam nevedie, čo sme videli v roku 2022 a aj v doterajšej časti roka 2023.”

“Vybrali sa teda inou cestou, ktorá im azda umožní dostať sa niekam ďalej, a potom sa uvidí, aký výkon podá nové auto. Môže to byť čarovné,” zamýšľa sa Martin Brundle nad tým, ako mohli uvažovať v Mercedese.

Reportéri Sky Sports napokon poznamenali, že podľa špekulácií v padoku by nový balík Mercedesu mohol priniesť dve až štyri desatiny sekundy na kolo.

Súvisiace články

Diskusia