logo F1online.sk

Jordan sa snažil získať Sennu do svojho tímu, ponúkal mu 50-percentný vlastnícky podiel

Ayrton Senna
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 5. 2023

Príbeh o tom, ako Ayrton Senna rokoval s Lucom di Montezemolom o prestupe do Ferrari, je pomerne známy. Nebyť tragických udalostí v Imole 1994, možno by sa jedného dňa stal pilotom Ferrari. Mohol sa však stať aj pilotom Jordanu. Jeho zakladateľ a majiteľ Eddie Jordan spomína, ako sa neúspešne pokúšal zlanáriť brazílskeho génia výmenou za vlastnícky podiel v stajni.

V tíme írskeho tlčhubu pretekal nejeden veľký talent. Svoju premiéru v F1 si v Jordan odbil Michael Schumacher, pretekal tu aj Damon Hill, Rubens Barrichello, Eddie Irvine, Ralf Schumacher a ďalší.

Všetko to však boli nováčikovia a začiatočníci, ktorí sa pokúšali urobiť si vo Formule 1 meno. Eddie pracoval s veľkými menami aj počas svojho pôsobenia vo Formule 3000. V kokpitoch jeho monopostov sa objavili mená ako Johnny Herbert, Jean Alesi, Heinz-Harald Frentzen a ďalší.

Jordan však oslovil aj legendárneho Ayrtona Sennu, a to nie raz, ale hneď dvakrát. V druhom prípade sa ho snažil zlanáriť do svojho začínajúceho tímu v F1.

„V roku 1982 pre mňa pracoval ako skaut chlapík menom Jim Wright,“ spomína Jordan v podcaste Formula For Success. „Robil som veci inak. Jim pracoval na hľadaní juniorských talentov, ktorí by mohli prísť k nám do Formuly 3, pretože som vždy cítil, že tí najtalentovanejší jazdci – a práve preto Martin Brundle, Johnny Herbert a Jean Alesi pretekali v mojom tíme – majú veľmi málo peňazí. Ja som však bol dosť silný a dokázal som získať peniaze pre tím. Potom som si mohol vybrať toho najlepšieho jazdca.“

„Takto mi Jim Wright hovorí: ‚Bože, Eddie, musíš sa prísť pozrieť na tohto chlapca menom da Silva (celé meno Ayrtona Sennu bolo Ayrton Senna da Silva, pozn. red.).‘ Zašiel som preto na okruh Snetterton, aby som sa naňho pozrel. Spomínam si, že ma hneď zaujal. V esíčkach jazdil v každom kole vždy úplne na plný plyn, čo dokázal len málokto, a nájazd trafil zakaždým ideálne.“

„Tento chlapec to mal vždy plne pod kontrolou, zakaždým jazdil úplne presne a dokázal to zopakovať v každom kole. Pokúsil som sa ho podpísať na sezónu 1983, ale už bol jazdcom Marlboro. Nemal som skrátka dostatočný kredit. Ayrton následne začal používať meno Senna a už nikdy nejazdil vo Formule 3. O niečo neskôr to bol práve on, kto mi predstavil Rubensa Barrichella a navždy sme zostali veľmi dobrými priateľmi,“ spomína Jordan.

Toto však nebolo ani zďaleka naposledy, čo sa brazílska legenda a írsky tlčhuba dali do reči. Eddie vraj mal dosť „drzosti“, aby sa pokúsil získať Sennu o asi desať rokov neskôr do svojho tímu F1. Tomu sa v jeho prvej sezóne v roku 1991 darilo celkom dobre, ale roky 1992 a 1993 už boli katastrofou. Pred rokom 1994 – Jordan v tom roku zásluhou Barrichella oslavoval svoje prvé pódium – sa pokúsil získať pre svoj tím obrovskú zbraň.

„Bolo to ešte pred jeho odchodom do Williamsu. Bol v McLarene skrátka rozčarovaný a nešťastný,“ spomína Jordan.

„Verte či nie, ponúkol som mu 50-percentný podiel v tíme Jordan. Ale musel by zostať, pretože som veril, že so Sennom na palube sa hodnota stajne zvýši viac ako dvojnásobne. Inými slovami som veril, že aj keď stratím polovicu podielu, stále to bude super obchod. Najprv získam do auta jazdca ako Senna, potom uznanie a sponzorov, ktorí jeho hodnotu znásobia,“ povedal Jordan.

Nech to znie akokoľvek bizarne, tak 50-percentný podiel v tíme ako Jordan – dnes Aston Martin – má v súčasnosti miliardovú hodnotu. Podľa Eddieho slov to bol Ayrtonov veľký sen. Chcel sa stať majiteľom tímu a on mu toto prianie chcel splniť.

„Netvrdím, že by to nakoniec urobil, ale veľmi dopodrobna sme sa rozprávali o tom, čo by si prial. Chcel mať vlastný tím a ja som mu tú príležitosť ponúkal,“ povedal Jordan, ktorého rokovania s Ayrtonom prerušila jeho smrť.