logo F1online.sk

Možno už v Baku dôjde k zmene formátu šprintového víkendu

Po štarte šprintu na VC Emilia Romagna 2022, Charles Leclerc
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík31. 3. 2023

Aj keby ste náhodou boli fanúšikom šprintového formátu, musíte uznať, že na tom súčasnom sa dá ešte mnoho vylepšiť. Prvý šprint nás čaká už na konci apríla v Baku a v zákulisí sa už hovorí o zmene formátu. Zaznievajú optimistické hlasy, že úplne zbytočný druhý tréning bude nahradený ďalšou kvalifikáciou.

Absolútne logická a pochopiteľná zmena, pri ktorej nechápeme hlavne to, prečo nebola prijatá už dávno. V každom prípade, všetko nasvedčuje tomu, že celkom zbytočný druhý voľný tréning – jazdí sa pod parc fermé, takže tímy nemôžu meniť nastavenia svojich monopostov – bude už čoskoro minulosťou a nahradí ho ďalšia kvalifikácia.

Čo je najväčšou slabinou šprintu? Nuž, máloktorý jazdec bude počas skrátených pretekov ochotný riskovať. V hre nie je príliš veľa bodov a prípadná chyba alebo vypadnutie vás odsúdi na koniec štartového roštu nedeľných pretekov.

Formula 1 preto celkom pochopiteľne chce, aby na to mohli jazdci počas šprintu tlačiť čo najviac bez veľkých obáv z nehody. Chce, aby sa do šprintu kvalifikovalo zvlášť a jeho výsledky nijakým spôsobom neovplyvnili poradie na štarte nedeľných pretekov.

Návrh vzniesol na poslednom stretnutí Komisie F1 šéf Formuly 1 Stefano Domenicali a preberal sa aj na poslednom stretnutí Športového poradného výboru. Diskusie pokračujú aj počas austrálskeho víkendu.

Plán je jasný: v piatok odjazdíme tradične prvý voľný tréning, po ktorom bude nasledovať kvalifikácia do nedeľných pretekov. V sobotu dopoludnia nahradí druhý tréning kvalifikácia do sobotného šprintu, ktorý bude nasledovať ešte v ten istý deň popoludní. Diskutuje sa však aj o možnosti absolvovať v piatok kvalifikáciu do sobotného šprintu a v sobotu kvalifikáciu do nedeľných pretekov.

Aj keď to vyzerá jednoducho, toto všetko musí byť celkom presne vymedzené a upravené v znení športových pravidiel. Pirelli už okrem toho vyrobilo a odoslalo do Baku všetky pneumatiky. Je preto nemysliteľné, aby za súčasnej alokácie pneumatík bolo možné odjazdiť dve kvalifikácie, každá rozdelená na tri časti. Diskutuje sa preto o možnosti jazdiť kvalifikáciu iba na jedno rýchle kolo, čo bolo so striedavými úspechmi skúšané v rokoch 2003 až 2005.

Uvidíme, či sa všetko stihne už do Baku. Ak nie, zmeny môžeme očakávať na druhom šprinte sezóny – v lete v Rakúsku.

„Diskutujeme o možnosti uskutočniť v Baku dve kvalifikácie,“ priznal médiám v Austrálii šéf Haasu Günther Steiner. „Ešte nevieme, ako to urobíme a či to urobíme.“

„Keď sa to skompletizuje, budeme mať v sobotu dopoludnia kvalifikáciu miesto druhého tréningu,“ dodal Steiner.

O potenciálnych zmenách hovoril aj šéf Red Bullu Christian Horner: „Dúfajme, že sa nám podarí vyriešiť formát šprintového víkendu, aby bol trochu dynamickejší. Viem, že športoví riaditelia na tom tvrdo pracujú a hádam sa nám to podarí dotiahnuť do konca.“

Súvisiace články