logo F1online.sk

Vydá sa Ferrari cestou Red Bullu? Podľa Sainza potrebuje jeho tím niečo „veľmi odlišné“

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 3. 2023

Málokto čakal, že aj po viac ako roku od zavedenia nových technických pravidiel sa budú monoposty tak veľmi odlišovať. Nejeden si myslel, že po jednej sezóne sa trend ustáli a tímy si vyberú spoločný smer, ktorým sa budú ďalej uberať. Zatiaľ sa tak nestalo, ale úspechy Red Bullu na začiatku ročníka 2023 naznačujú, že by sa Ferrari aj Mercedes mohli vydať smerom Adriana Neweyho.

Nie je to len Mercedes, ktorý je nútený uvažovať o zmene konceptu. Kvalitnými vlastnosťami monopostu sa nemôže príliš pýšiť ani Ferrari, ktorému chýba preteková rýchlosť a nevyniká ani pri práci s pneumatikami.

Talianske médiá už začali roztrubovať, že Scuderia bude nasledovať Red Bull. Podobné náznaky prichádzajú aj z Mercedesu. Špekulácie ešte posilnil pilot talianskeho tímu Carlos Sainz, ktorý novinárom v Austrálii povedal, že jeho auto sa potrebuje zlepšiť prakticky vo všetkých oblastiach.

„V súčasnosti je Red Bull lepší vo všetkých oblastiach,“ prehlásil Sainz. „Lepší v kvalifikáciách, v pretekoch, na rovinkách, v pomalých aj stredne rýchlych zákrutách, pri práci s pneumatikami a pri prejazde cez obrubníky.“

„Celkom jasne to ukazuje, že musíme niečo zmeniť a musíme zvoliť niečo veľmi odlišné v porovnaní s tým, čo máme teraz.“

„Podľa mňa nás extrémne dobrá výkonnosť na začiatku minulej sezóny primäla pokračovať s týmto konceptom. Myslím si však, že sme si už teraz uvedomili, že Red Bull má vo všetkých oblastiach jasnú výhodu a my sa potrebujeme rozhliadať napravo aj naľavo,“ dodal Sainz.

Čo je vlastne s SF-23 v neporiadku? Podľa slov pilota Ferrari nemá auto žiadny zásadný problém, ale je „nevrlé“ a podobne ako jeho predchodca rýchlo požiera pneumatiky, čo núti jazdcov šetriť gumy miesto pretekania na plný plyn.

„Keď mám povedať úprimne, tak naša analýza z úvodných pretekov neodhalila žiadny zásadný problém s týmto autom, je len veľmi nevrlé a v pretekoch nepredvídateľné,“ hovorí Sainz.

„Rýchlo požiera pneumatiky, takže potrebujeme zlepšiť náš balík. Auto je skrátka príliš nevrlé a musíme nájsť spôsob, ako ho stlmiť. Nie sme schopní súperiť s ostatnými, pretože auto ničí vlastné pneumatiky, nedovolí vám tlačiť a predbiehať súperov.“

„Potrebujeme si dávať veľký pozor na gumy a preto sme v pretekoch trochu zaseknutí. Ako som však povedal, presne vieme, v čom spočívajú naše slabiny a dúfajme, že sa nám to podarí zlepšiť a dodať autu viac flexibility,“ povedal španielsky pretekár.

Ten však fanúšikov upozorňuje, že žiadna rýchla a zázračná medicína neexistuje. Aj keď Ferrari vie, čo potrebuje napraviť, nedokáže to urobiť rýchlo. Aj on pritom spomenul nedávnu zmenu pravidiel, ku ktorej pristúpila FIA medzi rokmi 2022 a 2023 v reakcii na poskakovanie monopostov. Táto úprava bola podľa všetkého krokom späť a sťažovať sa na ňu začali dokonca aj v Mercedese a McLarene, kde trochu naivne bojovali za zmenu.

„Po zmene pravidiel monoposty spomalili. Považovali sme za normálne, že je auto trochu nevrlé a má menej prítlaku,“ hovorí Sainz. „Mysleli sme si však, že naše ciele sú nastavené správne a budeme rýchli.“

„Hneď po príchode na predsezónne testy sme videli, že ostatní zmenou pravidiel neutrpeli a sú omnoho rýchlejší než vlani. To nás okamžite prinútilo premýšľať, či sme niečomu neporozumeli.“

„Dobré je aspoň to, že po zanalyzovaní všetkého presne vieme, v čom spočívajú naše slabiny a sme si celkom istí, že sa môžeme vydať správnym smerom,“ dodal rodák z Madridu.