Lowe: Nikto a nikdy nebol taký dominantný ako Mercedes v roku 2014
Red Bull v úvode ročníka 2023 absolútne dominuje. Max Verstappen a Sergio Pérez obsadili v prvých dvoch pretekoch prvé a druhé miesto. Nič pritom nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v dohľadnej dobe zmeniť. Monopost Adriana Neweyho sa postaral o podobnú dominanciu ako v minulosti Mercedes či Ferrari. Bývalý technický riaditeľ Mercedesu Paddy Lowe však hovorí, že súčasný Red Bull na dominanciu jeho bývalého zamestnávateľa z roku 2014 stále nemá.
Pri hodnotení formy Mercedesu z počiatku hybridnej éry predstavuje Paddy vzácny zdroj informácií. Aj keď to v Mercedese ústami Tota Wolffa dodnes popierajú, tak Lowe (vtedy jeden z najvyššie postavených mužov tímu) sa pred pár rokmi preslávil tvrdením, že v Mercedese sa v roku 2014 pred víkendom dokonca dohadovali, ako veľmi znížia výkon, aby ich dominancia nebola taká výrazná.
Takéto vyjadrenia sú na začiatku roka 2023 veľmi aktuálne. Lewis Hamilton totiž po Veľkej cene Saudskej Arábie prehlásil: „Určite som ešte nikdy nevidel také rýchle auto. Keď sme my boli rýchli, neboli sme až takí rýchli.“
Jeho tímový kolega George Russell mal pritom veľmi podobný názor. „Pred zvyškom poľa majú najväčší náskok azda od čias Mercedesu v roku 2014. Je to veľmi veľká priepasť.“
Tieto slová si u novinárov vyslúžili značnú pozornosť, a tak vyhľadali bývalého technického guru Mercedesu, McLarenu či Williamsu ktorý už niekoľko rokov nepôsobí vo Formule 1 a v súčasnosti sa venuje vývoju udržateľných palív. Zdá sa však, že ani úvodná dominancia Red Bullu neobmäkčila Paddyho názor na rok 2014.
„Nemyslím si, že mal niekedy nejaký tím taký náskok ako Mercedes,“ prehlásil Lowe, ktorého cituje PlanetF1.com. „V roku 2014 bola situácia taká, že sme museli regulovať veľkosť nášho náskoku pred ostatnými. To sa stalo na niekoľkých podujatiach v priebehu sezóny.“
„Osobne nechápem, prečo z toho ľudia robia také tajomstvo. Beztak to o nás každý tušil. V roku 2014 bol náš náskok taký veľký, že sme väčšinu času ani nejazdili na plný výkon. Ak mám byť úprimný, v histórii Formuly 1 je niečo také dosť výnimočné.“
„Pritom to nie je nič, za čo by sme sa mali hanbiť. V Brixworthe skrátka odviedli pri vývoji motora vynikajúcu prácu. Viem, koľko strategickej iniciatívy musel Mercedes vyvinúť, aby sme v roku 2014 mohli predstaviť tento motor,“ hovorí Lowe,
„Je to jeden z najväčších úspechov Mercedesu v histórii motoršportu. Viedlo to k takému obrovskému náskoku, ktorý bol pre ostatných výrobcov motorov dosť zahanbujúci,“ dodal.
Paddy na toto obdobie spomína s hrdosťou, kým súčasné vedenie Mercedesu sa túto verziu histórie snaží popierať. Bolo to ešte v roku 2020, keď vtedy už bývalá inžinierska superhviezda F1 hovorila o náskoku Mercedesu v roku 2014, ale Toto Wolff jeho slová okamžite poprel.
„Paddy bol vtedy asi niekde inde než ja. V žiadnej podobnej situácii sme určite neboli,“ tvrdil Wolff.
Na druhej strane by však bolo absolútne pochopiteľné, keby Mercedes niečo také v roku 2014 robil. Vytvárať dojem tesného boja vám pomôže udržať pravidlá stabilné a natiahnuť obdobie dominancie. Sám Lowe vtedy povedal, že v tíme panovali obavy z „negatívneho politického vývoja, keby tím pôsobil príliš dobre.“