logo F1online.sk

Ako Puma ušetrila zákazníkom dva gramy na váhe?

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 3. 2023

Tímy od minulej sezóny zvádzajú tuhý boj s hmotnostným limitom, ktorý pokračuje aj v tejto sezóne. FIA síce ustúpila od zníženia minimálnej hmotnosti na 796 kilogramov (zostali sme na vlaňajších 798), ale napriek tomu sú mnohé monoposty stále viac nenalakované ako nalakované. Lak je však úplné nič v porovnaní s tým, ako dokázali inteligentní ľudia vo Formule 1 ušetriť hmotnosť inde.

Farba je stále veľká a významná položka. Musíme si uvedomiť, že kompletný lak môže vážiť až šesť kilogramov. Ak to chcete vyčísliť, tak sú to dve desatiny na kolo, čo by vás v prvej časti kvalifikácie na Veľkú cenu Bahrajnu posunulo z nepostupujúceho šestnásteho miesta do najlepšej desiatky; také významné to je.

Cez zimu sa však nepracovalo len v továrňach desiatky tímov, ale aj v továrňach dodávateľov. Svetoznáma spoločnosť Puma urobila za niekoľko rokov obrovské pokroky vo vývoji pretekárskeho vybavenia. Firma si pred Veľkou cenou Bahrajnu pozvala svojich zákazníkov, vrátane Mercedesu a Ferrari, ktorým predstavila najnovšie „vychytávky“.

Aj keď sa hmotnosť pretekárskych kombinéz za posledných desať rokov znížila na polovicu (z približne 1600 gramov na 800), výrobcovia naďalej pokračujú v neúnavnej práci.

„To viedlo k niekoľkým extrémnym vylepšeniam, vrátane výmeny kovového zipsu za látkový s unikátnymi suchými zipsami Velcro, vďaka čomu sa hmotnosť znížila o asi dva gramy,“ uviedol vo svojej reportáži o novinkách v „módnom katalógu“ Formuly 1 portál Motorsport.com.

„Velcro v overaloch je perforované, aby sa ušetrilo niekoľko gramov. Znie to bláznivo, ale dva gramy pri preťažení 4 G je vlastne osem gramov. Ross Brawn hovorieval, že nikdy neprídete s vylepšením, vďaka ktorému získate sekundu, ale môžete prísť s desiatimi rôznymi úpravami, ktoré vám nakoniec prinesú jednu desatinu. A to je veľká pravda,“ povedal konzultant Pumy pre motoršport Maurizio Sicco.

Môžeme povedať, že táto úprava Pumy ušetrila zákazníkom asi 0,00007 sekundy na kolo, na dlhších okruhoch bude zisk väčší. Samozrejme, je to len kvapka v mori, ale toto je iba jeden z príkladov. Nesmieme pritom zabúdať, že Pume sa darí dosahovať zisky pri dodržaní stále prísnejších bezpečnostných štandardov.

„FIA zvýšila bezpečnostné požiadavky pred dvoma rokmi, pretože si uvedomila, že vtedajšia úroveň bezpečnosti nebola dostatočná. Žiadali nielen zvýšenie ohňovzdornej ochrany, ale tiež tepelnej, pretože aj samotné teplo vás môže popáliť,“ vysvetľuje Sicco.

„Na dosiahnutie tohto cieľa potrebujete rôzne vrstvy a medzi nimi správne množstvo vzduchu, keďže vzduch poskytuje najlepšiu izoláciu. Od výrobcov sa teda požaduje zvýšenie hmotnosti kombinéz a spodnej bielizne,“ dodal.

Oblečenie môže priniesť výkonnostnú výhodu nielen vďaka hmotnosti, ale aj zlepšeniu pohodlia pilota v kokpite. Lewis Hamilton vyzdvihoval prácu Pumy ešte v čase, keď jazdil za McLaren. V jednom z rozhovorov spomínal, ako nechápal, prečo sú jazdci Mercedesu na tlačovej konferencii po kvalifikácii takí suchí a uvoľnení, kým jeho kombinéza je taká mokrá a ťažká. Až po prestupe do Mercedesu a prechode na vybavenie od Pumy si vraj uvedomil, ako fantasticky a pohodlne sa cíti.

Bol to však jeho vtedajší veľký rival Nico Rosberg, ktorý v boji o titul v roku 2016 zašiel do extrémov a získal nielen výkonnostnú, ale aj psychologickú výhodu. Sú známe príbehy, ako si skrátil ponožky (ušetril desať gramov), zoškrabal farbu z helmy (osemdesiat gramov), zo sedačky zoškriabal každý nadbytočný vlások karbónu (ďalších desať gramov k dobru), bicykel vymenil za bežiaci pás a zhodil asi pol kila svalovej hmoty z nôh atď.

Všetky najmenšie zmeny mu napokon v súčte ušetrili rovný kilogram, ktorý, ako sme uviedli, znamená 35 tisícin sekundy na kolo. Deň zúčtovania prišiel v kvalifikácii na Veľkú cenu Japonska, ktorú Rosberg ovládol s mikroskopickým náskokom trinásť tisícin sekundy pred Hamiltonom. Ako vidíte, rozdiel medzi životným úspechom a fiaskom je niekedy veľmi malý.

Puma však vtedy pomáhala Rosbergovi aj s ďalšou napohľad drobnosťou, ktorá však bola ďalším dielikom enormnej snahy neskoršieho šampióna získať na svoju stranu aj tú najmikroskopickejšiu výhodu.

„Na Veľkej cene Singapuru 2016 nás oslovil Nico Rosberg a žiadal zmeniť konštrukciu svojich rukavíc,“ spomína manažér športového marketingu spoločnosti Puma Gregor Huebner.

„Pri štarte sa medzi prst a pádlo dostal šev, čo trochu sťažovalo štartovaciu procedúru. Takže sme si sadli a zistili, že vrchnú vrstvu a spodnú vrstvu spája na prstoch prostredná vrstva. Podarilo sa nám zbaviť tejto prostrednej vrstvy a presunúť šev na vrchnú časť prsta.“

„Nakoniec bol celkom spokojný a stalo sa to dôležitou súčasťou jeho úspešného boja o titul,“ dodal Huebner s hrdosťou.