logo F1online.sk

McLaren bude mať od júna nový veterný tunel

Oscar Piastri
© Twitter/McLaren
Tomáš Masár
Tomáš Masár10. 3. 2023

Dlho očakávané sa stane realitou. Tím z Wokingu bude od júna disponovať vlastným veterným tunelom, momentálne totiž využíva aerodynamický tunel Toyoty v Kolíne, ktorá už nejaký ten piatok vo Formule 1 nepôsobí.

Neprajníci McLarenu sa britskému tímu posmievali, že výstavba aero zariadenia im trvá približne tak dlho, ako vyhotovenie diaľničného spojenia medzi Bratislavou a Košicami, no stajňa so sídlom z Wokingu to nakoniec stihne približne za štyri roky.

McLaren začal s budovaním veterného tunela v roku 2019, pričom mal byť plne funkčný už na prelome rokov 2021 a 2022. Vplyvom pandémie sa však práce na tomto zariadení pozastavili a oneskorili, no pred započatím tohtoročnej letnej prestávky by už mal byť v plnej prevádzke.

Monopost pre rok 2024 tak bude už plne vyvíjaný na britských ostrovoch a McLaren nebude nútený migrovať medzi Wokingom a Kolínom nad Rýnom, čo tímu ušetrí nemalé množstvo času.

Pre McLaren je totiž vývoj nového monopostu momentálne poriadnou oštarou.

„Najprv auto navrhujeme, potom vyrábame jednotlivé diely monopostu, následne ich zasielame do Kolína a strácame tým kopec dní,“ vyslovil sa šéf McLarenu Andrea Stella. „Formula 1 je rýchly biznis a takýmto spôsobom jednoducho fungovať nemôžete.“  

Stella dúfa, že po uvedení veterného tunela do praxe svitne tímu na lepšie časy. Ešte predtým, než bude aero zariadenie spustené, však McLaren bude musieť prejsť rôznymi procesmi. Talian verí, že do júna sa doladia aj tie posledné detaily.

 „Veterný tunel sa už kalibruje,“ poznamenal Stella. „Hardvér je už uvedený do prevádzky, no stále prebieha proces kalibrácie aerodynamického tunela.“

„Inštalácia metodík, akými sú tie, ktoré používate na meranie tlaku, rýchlostného poľa či síl – to všetko jednoducho trvá niekoľko týždňov. Presne v tomto momente sa nachádzame, pokiaľ ide o fázu uvedenia aerodynamického tunela do prevádzky.“

„Akonáhle tunel prejde týmto kalibračným procesom a vykonáme toto korelačné cvičenie s rovnakým modelom v dvoch aerodynamických tuneloch, tak dúfam, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich týždňov budeme pripravení začať vyvíjať.“

„Naším plánom je začať s vývojom v júni,“ dodal 52-ročný Talian.