logo F1online.sk

Ferrari chce cez odvolanie presadiť zákaz “bezžetónových vylepšení”, hovorí Hughes

Autá v Parc fermé – Pérez, Stroll, Norris
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2020

Ferrari pokračuje v ťažení proti Racing Pointu, a to aj napriek tomu, že Renault už svoje odvolanie stiahol. Čo chce Ferrari dosiahnuť? Podľa Marka Hughesa chce tím z Maranella presadiť zákaz vylepšení, na ktoré by Racing Point a AlphaTauri nepotrebovali žiadne žetóny.

Či je ešte stále hlavnou motiváciou Scuderie objasnenie celej úlohy Mercedesu pri konštruovaní tohtoročného monopostu Racing Pointu, zatiaľ nevedno. Scuderia mala na to tlačiť, ale nedávny vývoj naznačuje, že sa situácia mohla zmeniť.

V každom prípade má Ferrari ešte aj iný záujem, ktorý ho podľa uznávaného novinára Marka Hughesa drží v hre. Za zatvorenými dverami má o všetkom rokovať aj s FIA a Liberty Media, keďže sa všetky strany chcú vyhnúť tomu, aby sa celá vec dostala až na súd FIA. Termín vypočutia ešte nebol stanovený, mohlo by k nemu dôjsť v polovici septembra, takže na rokovania je ešte čas.

Predmetom rozhovorov sú práve vylepšenia niektorých súčiastok, ktoré Racing Point a AlphaTauri tento rok nasadzujú. Tie odoberajú od svojich dodávateľov, teda Mercedesu, resp. Red Bullu, no nejde o tohtoročné špecifikácie, ale špecifikácie určené pre rok 2019.

Podľa pravidiel ich tak v budúcej sezóne môžu vylepšiť na tohtoročné súčiastky, a to bez použitia žetónov. Tým sa vlastne dostanú na “rovnakú úroveň” s tímami, ktoré už od svojich dodávateľov odoberajú tohtoročné verzie. Keď si ale uvedomíme, aký je Racing Point silný aj s vlaňajšími súčiastkami, tak pri predstave, ako zosilnie po nasadení novších a k tomu po využití nespotrebovaných žetónov, behá mráz po chrbte nejednému tímu — Ferrari nevynímajúc.

Jednou zo spomínaných oblastí, ktorú takto bude môcť Racing Point vymeniť, je zavesenie. A hlavne to zadné sa tento rok Mercedesu mimoriadne vydarilo. “Nasadili sme novú geometriu, ktorá nám prináša viac aerodynamických možností. A umožňuje nám získať viac prítlaku,” vyslovil sa pri predstavení auta James Allison, technický riaditeľ Mercedesu.

Mercedesu sa podarilo pripraviť agresívne zadné zavesenie, ktoré pracuje pod extrémnymi uhlami. Vďaka tomu okolo zadného difúzora obteká silnejší prúd vzduchu, čo napomáha pri tvorbe prítlaku.

Ferrari nechce dopustiť, aby sa takáto “zbraň” dostala do rúk Racing Pointu, resp. Aston Martinu. A nechce to ani päť ďalších tímov, ktoré FIA adresovali list so svojimi obavami. Má ísť o McLaren, Renault, Williams, Haas a Alfu Romeo. FIA ale stále trvá na tom, že pravidlá meniť nebude, a “bezžetónové vylepšenia” zostanú v platnosti.

Súhlas všetkých tímov už netreba

Podľa informácií Marka Hughesa sa Ferrari práve cez kauzu brzdových kanálikov snaží zatlačiť na FIA a otvoriť celý problém spojený s vylepšením súčiastok. A nemusí to byť také beznádejné; Concordská dohoda už bola podpísaná, a na zmenu v pravidlách už nie je potrebná jednomyseľná zhoda všetkých tímov.

Po novom už stačí len “superväčšina”, teda je potrebné nájsť 28 hlasov z 30 (10 hlasov majú tímy, 10 Liberty Media a 10 FIA, pozn. red.). Ferrari tak bude musieť zatlačiť na FIA a Liberty. Za ich zahlasovanie v tejto veci sa Ferrari môže odmeniť tým, že protest stiahne.

Tým by sa ešte vec pre Scuderiu neskončila, pravdepodobne by musela presvedčiť aj Red Bull a AlphaTauri, ktorí sa k listu adresovanému FIA nepripojili. Aj ich totižto táto téma bytostne zasahuje.

Ročník 2021 bude z pohľadu peňazí dôležitý aj o desať rokov neskôr

Nuž a prečo je tento boj taký dôležitý? Aj tu ide o peniaze. Nová Concordská dohoda prišla s novým systémom odmeňovania, ktorý nahrádza pôvodný systém bonusových platieb. Po novom budú tohtoročné výsledky vplývať na príjmy top tímov počas najbližších desiatich rokov.

V rámci každého roka sa bude až 20 percent celkového objemu peňazí, ktoré sú určené tímom, rozdeľovať podľa toho, koľko bodov získal ten-ktorý tím za posledných desať rokov. Nejde však o štandardné šampionátové body, ale o špeciálne body určené na tento účel.

Ako ich tímy vedia získať? Umiestnením v prvej trojke Pohára konštruktérov. Víťaz dostane tri body, vicemajster sveta dva a stajňa na treťom mieste jeden bod. Okrem toho budú tímom pridelené extra body za historické úspechy.

Tímom zostanú tieto majstrovské body na konte celých desať rokov, a teda celých desať rokov budú získavať peniaze z toho balíka.

Ak predpokladáme, že budúci rok bude na prvých dvoch priečkach Mercedes a Red Bull, tak veľký súboj o tretie miesto — a teda aj o extra bodík pri rozdeľovaní bonusov —, prebehne medzi Ferrari, Racing Pointom a zrejme aj McLarenom.