logo F1online.sk

Technický riaditeľ Mercedesu: Nové pravidlá nepriniesli také zlepšenia, aké niektorí očakávali

Lewis Hamilton
© LAT Images/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 2. 2023

Nové pravidlá, ktoré boli zavedené pred začiatkom uplynulej sezóny, mali predovšetkým zlepšiť predbiehanie a celkovo urobiť preteky ešte viac atraktívnymi. Predbiehacích manévrov sme síce videli dosť, no kvalita pretekania zostala viac menej nezmenená. Tímy sa navyše po prijatí nových predpisov, ako tomu už býva, pasovali s viacerými problémami. Spomenúť by sme mohli nepríjemné poskakovanie monopostov na rovinkách či ťažké autá, ktoré sa pre svoju váhu stali fyzicky oveľa náročnejšie na ovládanie. Obdobný pohľad na vec má aj technický riaditeľ Mercedesu Mike Eliott.

Jeden z popredných predstaviteľov Mercedesu uviedol, že nové pravidlá nepriniesli až taký veľký pokrok, ako sa pôvodne očakávalo.

„Osobne, či už je to preto, že sme nemali najlepšie auto alebo pre niečo iné, nebol som veľkým fanúšikom nových pravidiel,“ poznamenal Mike Eliott pre Motorsport.com. „Ak sa pozriete na to, čo mali urobiť so zlepšením predbiehania, tak určite umožnili autám priblížiť sa v zákrutách.“

„Nie som si však istý, či sme na rovinkách nezaznamenali stratu, najmä kvôli rozvírenému vzduchu a z toho vyplývajúcemu zníženému aerodynamickému odporu. Nemám preto pocit, že by sme boli svedkami výrazne vyrovnanejších pretekov, len sme videli iný súbor pravidiel, s ktorým sa dá pracovať.“

Eliott ďalej povedal, že sa tímy vyrovnali s novými pravidlami vcelku dobre, tak ako je tomu koniec koncov po zmene predpisov vždy. Je podľa neho však oveľa dôležitejšie položiť si otázku, či sa zavedené zmeny páčia fanúšikom. 

„Myslím si, že pre nás inžinierov vo Formule 1 je to vo všeobecnosti len súbor predpisov, súbor obmedzení, s ktorými sa snažíme vyrovnať. Snažíme sa vyrobiť čo najrýchlejšie auto a v niektorých ohľadoch nám nezáleží na tom, aký bude výsledok. Výsledkom je, že stojíme pred výzvou, ktorú sa snažíme prekonať.“

„Myslím si, že dôležitejšie je to, čo chcú fanúšikovia. Čo je potrebné na vytvorenie skutočne dobrých pretekov a ako môžeme získať autá, ktoré to dokážu? Urobili sme s nimi krok správnym smerom? Možno, no nie som si istý.“

Podľa Eliotta by bolo ideálne, aby sa autá správali v zákrutách tak ako teraz, no na rovinkách by mali viac ťažiť zo „slipstreamu“. Napomôcť by tomu mohlo zavedenie pohyblivej aerodynamiky, s ktorou sa počíta od roku 2026.

„Museli by sme mať niečo veľmi odlišné od toho, čo máme v súčasnosti,“ vyslovil sa Eliott. „Určite však existujú technológie, ktoré by nám mohli umožniť držať sa v zákrutách súpera a napriek tomu mať výhodu pri jazde na rovinkách.“

„Formula 1 a FIA pracujú na predpisoch pre rok 2026, no ak sa pozriete na to, s akými usmerneniami už prišli pre budúce pohonné jednotky, tak budeme potrebovať, aby došlo k výrazným zmenám na podvozku. Dúfam, že zavedieme niečo, vďaka čomu budeme napredovať tým správnym smerom,“ doplnil Eliott.