logo F1online.sk

Monoposty mali byť v novej sezóne ľahšie, ale nebudú

Valtteri Bottas, Alfa Romeo zozadu
© DPPI/Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík31. 1. 2023

Znižovanie hmotnosti je vo Formule 1 považované za takmer bezprecedentný krok. Stačí sa pozrieť, ako neuveriteľne monoposty v posledných rokoch „pribrali“ a preto znie takmer neuveriteľne, že v novej sezóne mali byť (hoci len symbolicky) ľahšie. Auto Motor und Sport však hlása, že sa to nakoniec nestane.

Pôvodne mali byť nové autá ťažké minimálne 795 kilogramov. Jednalo sa o masívne zvýšenie hmotnosti v porovnaní s rokom 2021 (749 kilogramov), o čo sa postarali najmä nové pneumatiky a robustnejšie šasi, ktoré bolo spevnené kvôli bezpečnosti. V porovnaní s rokom 2013, keď monopost Formuly 1 vážil 642 kilogramov to je ohromný nárast.

Nové monoposty však 795 kilogramov nakoniec nevážili. Pred štartom sezóny sa totiž ukázalo, že tento limit sa pre tímy stane nedosiahnuteľným a snažili sa ho ešte o niečo navýšiť. Nakoniec sa im podarilo presadiť zmenu pravidiel a limit navýšiť aspoň o tri kilá. Podľa medializovaných informácií pritom bola na limite začiatkom sezóny len Alfa Romeo.

Vývojom v priebehu sezóny sa však tímom podarilo nahnať stratené kilogramy a svoje konštrukcie postupne odľahčiť. V júni preto FIA prišla v nových technických pravidlách s plánom odľahčiť autá na rok 2023 o mikroskopické dve kilá. Zdá sa to ako symbolické číslo v porovnaní s takmer päťdesiatkilovým nárastom hmotnosti medzi rokmi 2021 a 2022, ale pre súčasnú Formulu 1 to bol zrejme stále príliš odvážny plán.

Nemecký magazín Auto Motor und Sport totiž hlása, že zníženie hmotnosti na 796 kilogramov sa konať nebude. Technická poradná skupina sa totiž napokon vyslovila pre zachovanie súčasného váhového limitu.

V minulom roku pritom vysoká hmotnosť spôsobila tímom nemalé vrásky. Podľa menovaného zdroja na tom boli najhoršie Aston Martin a Red Bull. Monopost AMR22 stajne zo Silverstone vážil údajne 815 kilogramov a po prvotných zmenách konštrukcie začiatkom sezóny pricestoval tím na tretie preteky do Austrálie dokonca s 818-kilogramovým autom. Starosti mal aj Red Bull, ktorý na začiatku sezóny vážil údajne 810 kilogramov. Do Imoly však inžinieri pripravili balík vylepšení, ktorý monopost zbavil až ôsmich kilogramov a tým vlastne započal aj prerod monopostu RB18 na dominantnú silu sezóny 2022.

Súvisiace články