logo F1online.sk

FIA prehodnotí zákaz vysielačkovej komunikácie, v Haase sa potešili

Romain Grosjean
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala21. 8. 2020

Medzinárodná automobilová federácia plánuje prehodnotiť pravidlo, podľa ktorého majú tímy zakázané počas zahrievacieho kola pilotov akokoľvek inštruovať. V Maďarsku na to doplatil Haas, keď Magnussenovi s Grosjeanom prikázal zamieriť do boxov po nové softy. Porušil tým toto pravidlo a obaja dostali trest. V Haase na upresnenie spomínaného pravidla tlačia už niekoľko týždňov, teraz sú radi, že sa veci začali hýbať.

Zákaz akéhokoľvek pomáhania jazdcovi počas zahrievacieho kola je v platnosti od roku 2017, kedy FIA vydala technickú direktívu pojednávajúcu práve o komunikácii s jazdcom. Každý pilot musí odvtedy auto ovládať “sám a bez pomoci zvonku”.

Cieľom tejto direktívy malo byť posilnenie úlohy jazdca počas štartu. Predtým totižto postupovali presne podľa toho, čo im nadiktoval inžinier. Z jazdcov sa stali — ako by povedal Niki Lauda — cvičené opice.

Vedľajším efektom tohto pravidla je podľa výkladu komisárov aj zákaz inštruovania jazdcov o tom, či majú zamieriť do boxov, nuž a preto dostali Grosjean s Magnussenom na Hungaroringu desaťsekundové tresty.

Po opakovanej kritike zo strany Haasu sa FIA začala hýbať. Michael Masi minulý týždeň prezradil, že už sa pracuje na možnej aktualizácii spomínanej direktívy. “Budeme diskutovať — ako o všetkom v pravidlách —, či niečo nemusí byť aktualizované, prehodnotené a z času na čas obnovené. Tento proces je už v štádiu riešenia. Pracujeme na tom so všetkými tímami, nie iba individuálne.”

Podľa riaditeľa pretekov však nešlo o reakciu na kritiku, ale o internú iniciatívu FIA. “Nebola to žiadosť zo strany tímov, v skutočnosti FIA proaktívne navrhla, že toto je niečo, čo by sme mali spoločne prezrieť, pochopiť všetky okolnosti a ako k tomu došlo. Na všetkých úrovniach sa o tom bude diskutovať. Ak budú nejaké zmeny vnímané ako nevyhnutné, tak ich spravíme.”

Pretekárom Haasu to už stratené sekundy nevráti, ale aj tak ich kroky FIA potešili. “Myslím si, že je to dobrý krok,” vyhlásil Kevin Magnussen, ktorého sa na názor spýtal Autosport. “Myslím si, že je zrejmé, že nastala situácia, na ktorú sa v pravidlách nemyslelo. Myslím, že by bolo dobré, keby niečo také bolo povolené.”

Romain Grosjean ako šéf Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA rozumie tomu, že pravidlá sa nie vždy podarí spísať dokonale, a niekedy sa objavia aj vedľajšie účinky. “Pri implementovaní nového pravidla sa vždy snažíte o jednu vec, a teda vyriešiť nejaký problém.”

“Tým však môžete vytvoriť iné, čo sme videli v Maďarsku, kde sme my spravili dobrý ťah, strategické rozhodnutie, keď sme v zahrievacom kole zašli do boxov,” pokračuje pilot Haasu. “Samozrejme, že dnes by sme už na to šli trochu inak, keďže to pravidlo už poznáme, ale vtedy sme si vôbec nemysleli, že to pravidlo je tu aj na takýto účel.”

“Myslím si, že toto je krok správnym smerom, aj keď je super, keď má len jazdec právomoc rozhodnúť, či zájde do boxov alebo nie. Keby sa to zopakovalo, veľmi rád by som sa vo vysielačke ohlásil so správou — chlapci, idem do boxov. Vtedy sme na to ale nemysleli, a boli sme potrestaní. Z môjho pohľadu sa nič nezmenilo, no v Kevinovom prípade to bol jeden bod, čo je pre nás v Pohári konštruktérov dôležité. Keď vyjde (nové usmernenie), tak si ho poriadne prečítame,” dodal Grosjean.

Súvisiace články