logo F1online.sk

Red Bull mal prekročiť rozpočet o 1,8 milióna, dôvodov je viac

Boxový múrik Red Bullu a Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala21. 10. 2022

Konečne máme prvé detaily o magnitúde prekročenia rozpočtového stropu, ktorého sa dopustil Red Bull. Zahraničné médiá sa zhodujú v tom, že celková suma sa vyšplhala na 1,8 milióna dolárov nad povolenú hranicu 145 miliónov. Toto prekročenie sa týka najmä štyroch oblastí.

Aby bol Red Bull obvinený z “menej závažného” prekročenia rozpočtového stropu, musel ho presiahnuť o najviac päť percent, čo činí približne sedem miliónov dolárov. Až doposiaľ sme však netušili, o akej konkrétnej čiastke sa tu bavíme. V piatok však prišli dva zahraničné zdroje (motorsport.com a racingnews365.com) s rovnakou informáciou: Red Bull sa prehrešil o necelé dva milióny dolárov.

Ako je to možné, keď Christian Horner prednedávnom tvrdil, že Red Bull nielen, že dodržal rozpočtový strop, ale bol výrazne pod ním? Portál racingnews365.com sa opiera o zdroje renomovaného novinára Dietera Renckena a tvrdí, že Christian Horner v Japonsku ešte netušil o tom, že Red Bull je v problémoch. Dozvedieť sa mal o tom hodinu po skončení veľkej ceny, teda uprostred majstrovských osláv Maxa Verstappena, v telefonickom rozhovore od Sheily-Ann Raoovej, tajomníčky FIA pre šport, ktorá kedysi pracovala ako právnička Mercedesu a Tota Wolffa.

Na druhý deň FIA publikovala tlačové vyhlásenie o porušeniach pravidiel Red Bullom vrátane informácií ohľadom prehreškov Williamsu a Aston Martinu.

O koľko Red Bull prekročil rozpočet?

Spomínaný zdroj sa dopátral aj ku konkrétnym číslam a zistil, že Red Bull mal pôvodne slušnú rezervu. Podľa jeho vlastných čísel mal strop podliezť o približne štyri milióny dolárov.

FIA však po preskúmaní dokumentov od Red Bullu dospela k iným číslam, a síce odhalila prekročenie rozpočtu o 1,8 milióna. To činí 5,8-miliónový rozdiel oproti tomu, ako svoje náklady počítali červení býci a ako ich rátala FIA. Nezrovnalosti mali vzniknúť v nasledujúcich oblastiach:

  • 3,8 milióna: Nasadzovanie náhradných komponentov a dane
  • 1,2 milióna: Catering
  • 800-tisíc: Interné náklady spojené s nútenou dovolenkou a “péenkami”

Interné náklady, nútené dovolenky, péenky a catering

Istú časť uvedených 800-tisíc mal zhltnúť bývalý šéf aerodynamického oddelenia Red Bullu Dan Fallows, ktorý uprostred minulého roka oznámil svojmu zamestnávateľovi, že prestupuje na pozíciu technického riaditeľa Aston Martinu.

Pri takomto prestupe vysoko postavených inžinierov väčšinou tímy využijú inštitút “nútenej dovolenky”. Fallows však zvyšok roka nestrávil mimo štruktúr Red Bullu. Červení býci ho presunuli na inú pozíciu v rámci spoločnosti Red Bull Advanced Technologies, kde pracoval na projektoch, ktoré sa netýkali Formuly 1. Red Bull túto časť jeho mzdy do rozpočtu nezahrnul, no podľa dostupných informácií FIA áno.

Zvyšnú časť uvedených 800-tisíc mali “zhltnúť” péenky zamestnancov Red Bullu.

Náklady na catering sa pod prekročením stropu podpísali sumou 1,2 milióna dolárov spolu s ďalšími drobnými nákladmi.

Náhradné diely a dane

Nezanedbateľne sa pod rozdielom v číslach podpísali nejasnosti ohľadom náhradných komponentov. Súčiastky a komponenty, ktoré boli určené len pre monoposty pre rok 2021 a nebolo možné si ich preniesť do sezóny 2022, mali byť vyňaté spod rozpočtového stropu. Avšak, v júni tohto roka FIA mala upraviť pravidlá tak, že tieto komponenty boli zrazu zahrnuté do rozpočtu.

V médiách sa okrem iného šepkalo, že Red Bull obišiel pravidlá tým, že Adriana Neweyho zamestnal ako “externého konzultanta”, a tak pri plánovaní rozpočtu nerátal s jeho odmenou. Dnes zdroje tvrdia, že táto špekulácia sa ukazuje ako nepravdivá. Neweyho plat je vyňatý zo stropu preto, že patrí medzi troch najlepšie platených zamestnancov tímu.

Problém mal nastať ešte niekde inde a mal sa týkať daňových vratiek, ktoré Red Bull očakával zo strany britských daňových úradov (HMRC).

Červení býci predpokladali, že si na daniach budú môcť odpočítať sumu rovnú trinástim percentám nákladov vynaložených na výskum a vývoj prostredníctvom externých dodávateľov, k čomu ich za istých podmienok oprávňujú britské daňové zákony.

HMRC však žiadosť Red Bullu zamietol a predpokladaných 1,4 milióna dolárov na daniach musel zaplatiť z vlastného vrecka. Avšak, keďže takýto vývoj sa dopredu nedal stopercentne predpovedať, očakáva sa, že FIA bude na túto sumu pozerať benevolentnejšie.

Viac informácií by nám mal poskytnúť Christian Horner, ktorý sa má v sobotu zúčastniť tlačovky šéfov tímu.

Súvisiace články