logo F1online.sk

FIA definitívne rozhodla, nad Hertom neprižmúri oko

Vlajka FIA, ilustračné
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala24. 9. 2022

O Coltona Hertu je v posledných týždňoch obrovský záujem, no po piatkovom večeri je zrejmé, že žiaden z tímov Formuly 1 ho v najbližšej dobe nebude môcť nasadiť. Medzinárodná automobilová federácia totiž zverejnila oficiálne stanovisko k žiadosti o udelenie superlicencie pre mladého Američana, a síce zamietavé.

Najsľubnejšie vyzerajúci kokpit Hertovi ponúkal Red Bull, ktorý ho chcel posadiť do svojho juniorského tímu AlphaTauri vedľa Júkiho Cunodu, kde mal nahradiť odchádzajúceho Pierrea Gaslyho. Malo to však háčik; keďže Colton Herta má na superlicencii len 32 z potrebných 40 bodov, musel sa spoliehať na to, že FIA bude zhovievavá a superlicenciu mu udelí aj tak. Takú právomoc má a môže ju využiť napríklad v prípade force majeure.

Avšak už v čase, keď Helmut Marko prezradil, že dohoda s Hertom padla, všetko naznačovalo, že FIA sa bude držať svojich vlastných pravidiel. V piatok večer sme to mali už aj čierne na bielom.

“FIA môže potvrdiť, že prostredníctvom oficiálnych kanálov dostala žiadosť, ktorá FIA viedla k potvrdeniu skutočnosti, že pilot Colton Herta nemá požadovaný počet bodov na udelenie superlicencie,” oznámila FIA v stanovisku.

Víťaz siedmich pretekov IndyCar, v sezóne 2020 tretí a vlani piaty muž šampionátu tak nespĺňa podmienky, čo rozprúdilo debatu o tom, či je licenčný systém skutočne správne nastavený. Bodové prídely vo Formule 2 totiž výrazne prevyšujú body za IndyCar, ktorú môžeme považovať za konkurencieschopnejšiu, najmä pre mladých jazdcov.

FIA zareagovala aj na túto výčitku. “Medzinárodná automobilová federácia priebežne prehodnocuje pravidlá a postupy, vrátane superlicenčných podmienok. V súvislosti s touto témou sa za najdôležitejšie faktory považujú bezpečnosť, skúsenosti a výkon.”

Formula 2: 40-40-40-30-20-10-8-6-4-3
IndyCar: 40-30-20-10-8-6-4-3-2-1
Ázijská F3 Regional: 18-14-12-10-6-4-3-2-1-0

Získať sedačku pre budúcu sezónu mu to už zrejme nepomôže, no Herta by mohol nazbierať potrebný počet bodov už pred štartom nového ročníka. Je však úsmevné, že by to mohol dosiahnuť napríklad vstupom do áziskej Formuly Regional. V nej by totiž pretekal proti sedemnásť- a osemnásťročným pilotom a nie ostrieľaným harcovníkom z IndyCar. Pre porovnanie spomeňme, že majster tohto šampionátu získa 18 bodov, tretí muž IndyCar len 20.