logo F1online.sk

Štartové pole sa napokon vyrovná, verí Domenicali

Po štarte VC Maďarska 2022
© Motorsport Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 9. 2022

Od nových pravidiel si všelikto sľuboval všeličo. Niektoré predpoklady sa naplnili, iné už veľmi nie. Ich tvorcovia avizovali, že dôjde k zmenšeniu medzery medzi najlepším a najhorším tímom. Výkonnostné rozdiely sa síce nemali uzavrieť, ale podľa niektorých sa mali znížiť približne na polovicu. To sa síce nestalo, no šéf Formuly 1 Stefano Domenicali tým nie je znepokojený.

Nové športové a technické pravidlá mali priniesť „rovnosť zbraní“. V sezóne 2022 sa však ukázalo, že medzera medzi top tímami a „zvyškom sveta“ je stále dosť veľká. Vlastne nedošlo ani k zmene rozloženia síl, medzi elitu sa vrátilo Ferrari, prepadol sa Mercedes a premiešal sa stred poľa, ale neprišli žiadne zásadné prekvapenia ani celkové vyrovnanie štartového poľa.

Tzv. aerodynamický vývojový hendikep, teda obmedzenie vývoja v aerodynamickom tuneli a na CFD pre najlepšie tímy a tiež zavedenie rozpočtového stropu zatiaľ svoje ovocie nepriniesli.

„Je jasné, že takéto rozostupy medzi prvým a druhým najlepším nám neprinesú finále, aké sme videli v minulom roku,“ povedal v rozhovore pre talianske médiá Stefano Domenicali.

„Napriek tomu sme však vypredali všetky podujatia, ktoré nám do konca sezóny zostávajú. Verím, že z technického hľadiska je dôležité pochopiť, ako rýchlo sa dajú odstrániť niektoré výkonnostné medzery. Je to jeden z bodov, na ktorých boli tieto nové pravidlá založené.“

„Musíme tiež zistiť, ako veľmi bola výkonnosť monopostov ovplyvnená pravidlami a do akej miery za to môže spoľahlivosť alebo manažment. Potrebujeme dobre zanalyzovať, čo spôsobilo veľký rozdiel medzi lídrami a ostatnými tímami. Ak sa totiž pozriete na celkové poradie, tak vidíte, že súboje za lídrom sú tesnejšie než v minulosti. Radšej by som to teda interpretoval pozitívne,“ hovorí Domenicali.

„Verím, že v nasledujúcich pár rokoch povedú tieto pravidlá k tesnejším rozostupom, aké vidíme dnes medzi lídrom a ostatnými tímami,“ dodal Domenicali.

Zrejme najväčšie nádeje vkladali tvorcovia pravidiel do rozpočtového stropu. Ten funguje už druhý rok a stal sa predmetom vášnivých diskusií. Po značnom nátlaku väčšiny tímov bola jeho výška v priebehu sezóny dodatočne navýšená.

Objavili sa však aj pochybnosti, či bude FIA schopná na všetko dohliadnuť. Počet ľudí, ktorí majú na starosti dohliadanie nad dodržiavaním pravidiel o finančnej rovnosti je totiž výrazne menší než „armády účtovníkov“, ktoré majú vo svojich radoch top tímy.

„Myslím si, že to je kľúčový aspekt,“ povedal Domenicali. „Musíme sa ubezpečiť, že dohľad nad dodržiavaním finančných pravidiel zaručí, aby všetko bežalo hladko.“

„Viem, že FIA na tom tvrdo pracuje. Je to dôležitý krok, pretože si musíme byť istí, že všetky tímy vynaložia na vývoj svojich monopostov rovnakú sumu. Všetko musí byť skontrolované a overené.“

„V nasledujúcich mesiacoch bude toto pre nás hlavnou témou,“ dodal Domenicali.

Súvisiace články