logo F1online.skF1online.sk

Hughes: Binotta treba podporiť, nie vyhodiť

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 9. 2022

Ferrari sa aj v tomto roku objavilo pod paľbou kritiky. Tímu sa síce po ťažkých rokoch 2020 a 2021 podarilo vrátiť do boja o víťazstvá, ale z boja o titul sa Scuderia vyradila prakticky sama vlastnými chybami. Cyklicky sa tak znovu objavili informácie o nutnosti prepustiť súčasného šéfa stajne Mattiu Binotta. Renomovaný novinár Mark Hughes však radí vedeniu Ferrari, aby to nerobilo.

Možno jeden z mála advokátov v švajčiarskeho rodáka. Ferrari (aj ústami Binotta) v ostatných rokoch proklamovalo, že je potrebné tímu poskytnúť kontinuitu a možnosť rásť. Pre taliansky tím bolo v minulosti typické, že šéfovia i vrcholoví manažéri si tam „podávali kľučky“. Binotto to chcel zmeniť a dať svojej skupine možnosť rásť a učiť sa.

Na trpezlivosť však nie je veľa priestoru, keď Scuderia čaká na titul od roku 2007. Napriek tomu sa reportér Mark Hughes, ktorý strávil v padoku F1 niekoľko dekád, postavil na stranu šéfa Ferrari.

„Ferrari má v tomto roku dosť problémov, ale malo by naďalej dôverovať Mattiovi Binottovi, mužovi, ktorý ho doviedol späť na čelo,“ začal svoju rozpravu na stránkach Motor Sport Magazine Mark Hughes.

„V talianskych médiách sa počas víkendu na Monze objavili stále silnejšie hlasy pýtajúce sa, či by si Mattia Binotto mal udržať svoje miesto šéfa Scuderie Ferrari. Zaznieva to po tom, čo stroskotalo úsilie tímu získať titul majstra sveta napriek dostatočne rýchlemu autu, ktoré sa desaťkrát postavilo na pole position. Strategické rozhodnutia a problémy so spoľahlivosťou pomohli Red Bullu a Maxovi Verstappenovi vybudovať si takmer nedobytný náskok v oboch šampionátoch,“ píše Hughes.

„Aj keď zodpovednosť za toto všetko v konečnom dôsledku nesie šéf stajne, to ešte neznamená, že riešením je jeho odchod. Určite je jeho zodpovednosťou riešiť problémy, ale tie treba vnímať v kontexte prebiehajúcej práce. Vyhadzovanie dobrých ľudí v reakcii na problémy bol kedysi spôsob, ktorým vo Ferrari riešili problémy. To sa napokon ukázalo byť ako katastrofické. Vyhodiť všetko do vzduchu a začať znova od nuly je len málokedy také efektívne, ako udržanie ľudí a zachovanie stability pri riešení problémov, zvlášť v prípade, že sa podarilo dosiahnuť jasný pokrok v iných oblastiach.“

„Binotto dohliadal na vznik najrýchlejšieho monopostu v F1, čo sa tomuto tímu dlhé roky nedarilo. Čiastočne to dokázal už v rokoch 2017 a 2018 ako technický riaditeľ. Niečo také sa nepodarilo celú dekádu, keď bolo Ferrari o pol kroka za lídrom, či už to bol McLaren, Brawn alebo Red Bull. Vytvorenie najrýchlejšieho auta je zďaleka tou najťažšou úlohou a on dvakrát doviedol tím k niečomu takému, najprv ako technický riaditeľ, potom ako šéf tímu. Navyše, dokázal to vďaka skutočnej kreativite a nasledovaniu vlastnej cesty, ktorá je odlišná od konkurencie. Roky po skončení éry Todta a Brawna sa predpokladalo, že Ferrari niečo také nedokáže,“ vyhlásil Hughes.

„Binotto to dokázal vďaka ľuďom, ktorých už v tíme mal a kde vytvoril prostredie, v ktorom sa ľudia nebáli následkov zlyhania. Pred jeho vymenovaním do pozície šéfa tímu dochádzalo k sporom medzi jeho technickým oddelením a pretekárskym tímom vedeným ľuďmi zo starej školy Ferrari. Jeho vymenovanie za šéfa stajne to vyriešilo. Áno, pretekársky tím má stále problémy, ale tie sa odstránia rovnako, ako v technickom oddelení: stabilitou; ochranou ľudí, ktorí si robia svoju prácu; identifikáciou problému a pôsobením na skupinu, nie jednotlivca,“ dodáva Hughes.

Treba povedať, že takýto názor je na verejnosti skôr ojedinelý. Faktom je aj to, že „Binottovo“ Ferrari sa začalo rodiť iba v rokoch 2019 a 2020. V tom čase došlo k viacerým zmenám v manažmente i úprave organizačnej štruktúry. Dá sa tak povedať, že toto Ferrari bojuje o titul iba prvýkrát a chýbajú mu potrebné skúsenosti.

„Binottovi by sa malo dostať podpory a malo by sa mu umožniť pokračovať v prestavbe. Pretekársky tím v tomto roku nebol pripravený získať titul. Oddelenie šasi pripravené bolo, kým motorové oddelenie dosiahlo obrovské výkonnostné pokroky, aj keď nedotiahlo spoľahlivosť. Tieto problémy sa však s trochou práce a v dobrom a stabilnom pracovnom prostredí dajú napraviť. Vytvoriť rýchle pretekárske auto je prvoradá úloha a tento tím ukázal, že to dokáže,“ dodal Hughes.

Súvisiace články

Diskusia