Steiner chce odpovede: Porušil Mercedes pravidlá?
Vo veci Racing Pointu zohráva nejakú úlohu aj Mercedes. Akú veľkú a akej závažnosti teraz ešte netušíme. Kým napríklad Zak Brown či Mattia Binotto hovoria, že v piatok sme videli len “vrchol ľadovca”, čím nepriamo naznačujú, že Mercedes v tom nemusí byť vôbec nevinne, až šéf Haasu Günther Steiner sa otvorene začína pýtať, či pravidlá neporušil aj Mercedes.
Toto Wolff vo svojom piatkovom interview pre Sky Sports začal poukazovať aj na Haas. Uviedol, že keď Haas mohol v minulosti spolupracovať s Ferrari a odoberať z Maranella všetky súčiastky, tak to Mercedes po rozhodnutí FIA akceptoval. Vraj má konkurencia akceptovať aj piatkové rozhodnutie rovnako, ako to pred rokmi spravili strieborné šípy.
Otmar Szafnauer, ktorému Toto Wolff drží stranu, zašiel vo svojich vyjadreniach ešte ďalej. Ukázal prstom na Haas, ktorý vraj “nikdy nenasadil brzdové kanáliky, ktoré by neboli od Ferrari”. Vraj si svoje vlastné nikdy nenavrhli. “Oni odjakživa dostávajú nielen dáta, ale aj brzdové kanáliky, návrhy a všetko, a u nich je to všetko OK, ale u nás nie?” spýtal sa šéf Racing Pointu.
Toto obvinenie naštartovalo Günthera Steinera. “Ak vedia, aké nasadzujeme brzdové kanáliky, tak asi mohli protestovať. Stále hovorím jedno. Choďte a spýtajte sa FIA na to, čo sme spravili, ak chcete mať jasno v tom, či sú naše brzdové kanáliky v poriadku. Pretože Ferrari by nám nepredalo brzdové kanáliky potom, ako sa zmenili pravidlá — to v žiadnom prípade.”
“S FIA sme mali veľa diskusií o tom, čo je legálne a čo nie. Minulý rok sme nasadili brzdové kanáliky Ferrari, áno, ale potom sa zmenili pravidlá a my sme sa im prispôsobili. Zamestnali sme viac ľudí, aby nám navrhli brzdové kanáliky, pretože predtým sme si ich nenavrhovali sami. Potrebovali sme teda viac ľudí. Ak Toto a Otmar chcú zaplatiť tento účet, môžu sa prihlásiť. Môžem im ho ukázať,” rázne zareagoval temperamentný Talian.
“Myslím si, že je to také ukazovanie prstom — aha, pozrite sa na nich! Môžu sa na nás pozrieť. My sme v pohode, ja som pokojný. Nie je ale pekné, keď vás obviňujú z niečoho, čo ste nespravili. Ak chcú protestovať, nech sa páči,” odkazuje Racing Pointu Steiner.
Ten tvrdí, že ho ani neprekvapil prskajúci Toto Wolff. Chápe, že musí brániť Mercedes, ktorý stojí na tenkom ľade. Veď Racing Pointu dodal brzdové kanáliky v januári tohto roka, teda v čase, keď to už bolo zakázané. “Zrejme poskytli dáta Racing Pointu, čo nie je povolené. Nám Ferrari svoje dáta ohľadom brzdových kanálikov z roku 2019 pre rok 2020 nikdy nedalo, to som už predtým povedal, pretože to nie je povolené. Je isté, že sa snaží brániť svoju pozíciu. Len si robí svoju prácu.”
Ak ale Mercedes skutočne porušil pravidlá, podľa Steinera by “mal mať problém”. “Najskôr ale potrebujeme vedieť, či ich porušili. Na odvolacom súde, dúfam, že sa dozvieme viac detailov ako v piatok od komisárov.”
Haas sa do protestu, resp. odvolania, nepúšťal. Dôvodom sú peniaze. Otmar Szafnauer už v piatok prezradil, že čiastka potrebná na právnikov v takomto veľkom prípade by ľahko mohla presiahnuť 400-tisícovú pokutu, ktorú Racing Point dostal. Aj toto vzal Racing Point do úvahy, keď sa rozhodoval, či sa odvolá. Napokon sa však odvolali aj Renault, McLaren, Ferrari a Williams, takže Racing Pointu nezostalo iné, len sa do boja pustiť tiež — právnici-neprávnici.
“Už protestujú tri veľké tímy, tri tímy s veľkým množstvom peňazí. Toto vás bude stáť čas a peniaze. Ak do toho vstúpite ako malý tím a veľké tímy budú protestovať, tak budú mať oveľa širší arzenál ako my. Zvážili sme, že by sme sa do toho zapojili, ale potom sme usúdili, že by to nemalo žiaden zmysel,” dodal Steiner.