logo F1online.sk

Sainza mrzí, že Ferrari len kritizujú: Za dobrú stratégiu nás nik nepochváli

Mattia Binotto a Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala1. 9. 2022

Na strategickom oddelení nič nové. Scuderia Ferrari ani v tejto sezóne nezvláda stratégie na jednotku, čo je predmetom neutíchajúcej kritiky. Carlos Sainz si však myslí, že sa to s ňou preháňa. Dokazovať to má i fakt, že keď Ferrari staví na správnu stratégiu, tak ho nik nepochváli.

Scuderii sezóna 2022 nevychádza. Z hľadiska výkonnosti monopostu je to úspešný ročník, keďže taliansky tím na väčšine veľkých cien bol na rovnakej úrovni ako Red Bull, no zbytočné nehody, technické poruchy, zle načasované pitstopy či chybné pneumatikové voľby zmarili útok Ferrari na titul.

Jednu takú chybu sme videli v Belgicku, keď Ferrari povolalo do boxov Charlesa Leclerca, len aby ho vypustilo na trať priamo do cesty Fernandovi Alonsovi. Monačan mal za úlohu zajazdiť najrýchlejšie kolo, no Alpine s najlepšou maximálkou na štartovom rošte si s ním poradil na rovinke Kemmel. Namiesto pokusu získať extra bod tak vo Ferrari tŕpli, či Alonso neskončí pred ich jazdcom. Nakoniec aj skončil, hoci len vďaka päťsekundovému trestu pre Leclerca. Smiešne to prišlo aj Alonsovi, ktorý utrúsil, že Ferrari “vždy vymyslí nejakú čudnú stratégiu”.

Mattia Binotto bol po pretekoch už tradične defenzívny a vyhlásil, že vonkajší svet nevníma stratégie Ferrari triezvo, prehliada realitu a fakty. “V tejto sezóne sa mnohokrát stalo, že pohľad z vonkajška sa líšil od pravdy a od reality. Niekedy, keď svet niečo vyhodnotí ako chybu, to chyba nie je.”

Carlos Sainz na porade s PR oddelením pozorne počúval a na rozdiel od Charlesa Leclerca, ktorý viackrát aspoň nepriamo naznačil, že niečo vo Ferrari nefunguje — napríklad stratégie —, sa drží rovnakej komunikačnej línie ako Mattia Binotto a tím. Strategické chyby nepovažuje za taký obrovský problém ako fanúšikovia či médiá.

Tie vraj všetko zveličujú a hľadajú senzácie, myslí si Carlos Sainz. “V tomto roku sa už mnohokrát stalo, že sme prijali správne rozhodnutia, no nikto za nami neprišiel a nepovedal: Rozhodli ste sa správne. Nikto nám nezagratuloval.”

“Na druhej strane, keď sa pri spätnom pohľade ukázalo, že sme spravili dve-tri rozhodnutia, nazvime ich zlými, tak nás zasypala obrovská kritika. Ferrari to má o niečo náročnejšie. Keď som bol v McLarene, Toro Rosso alebo v Renaulte a urobili sme veľkú chybu, nikto to tak nepitval. Nikto vás nekritizoval tak, ako je kritizované Ferrari,” myslí si rodák z Madridu.

“Vo Ferrari je všetko väčšie. Víťazstvá sú väčšie, chyby sú väčšie, takto je to pri všetkom. Musím sa tomu prispôsobiť a naučiť sa, ako sa v týchto situáciách zachovať o niečo lepšie,” uvažuje 28-ročný jazdec.

Scuderii je tiež vyčítané, že nedokáže správne vyhodnotiť pomer rizika k potenciálnym ziskom. V Belgicku napríklad riskovalo príliš; Charles Leclerc mal zamieriť do boxov a pokúsiť sa zajazdiť najrýchlejšie kolo, hoci podľa výpočtov Ferrari sa mal vrátiť na trať o jednu jedinú desatinku sekundy pred Fernanda Alonsa. Pred Fernanda Alonsa na zohriatych gumách a aute s vysokou maximálkou. Na druhej strane vo Francúzsku Carlos Sainz zamieril do boxov v záverečnej fáze pretekov, keď bolo evidentné, že výmenou pneumatík stratí niekoľko pozícií, no bude mať istotu extra bodu.

“Ťažko to nejako generalizovať, kde sme mali byť odvážnejší a kde sme mali byť opatrnejší,” pokračoval Sainz obhajujúc svoj tím. “Myslím si, že by sme museli ísť od prípadu k prípadu a pri každom by sme dospeli k inému záveru. Mne tu ide o neustále zlepšovanie sa. Hľadáme spôsoby, ako prijímať správne rozhodnutia v správny čas.”

Nespokojní tifosi po letnej prestávke čakali, že sa vo Ferrari niečo zmení. A zmenilo sa, no na sociálnych sieťach si z toho fanúšikovia robili skôr žarty. Podľa vysielačkovej komunikácie sa totiž zdalo, že stratégiu majú najnovšie na starosti samotní jazdci, ktorí museli odpovedať na množstvo otázok ohľadom toho, aké pneumatiky a kedy chcú nasadiť. Stratégovia nemôžu spraviť chybu, keď o stratégii rozhodujú jazdci, žartuje sa na sociálnych sieťach.

Carlos Sainz nevníma intenzívnu komunikáciu medzi tímom a jazdcom ako problém, práve naopak. “Ja ako jazdec som vždy preferoval, keď je to vo vysielačke o čosi otvorenejšie a jasne tímu poviem, ako sa v aute cítim. Na druhej strane chcem, aby ma tím neustále informoval o tom, čo sa deje v pretekoch, či sa tvrdá, stredne tvrdá, resp. mäkká zmes správa tak, ako sme čakali, či je horšia, či je lepšia…”

“Posúvajte mi tieto informácie, ja vám zas budem posúvať svoju spätnú väzbu o tom, aký mám na trati pocit. Takto sa dopracujeme k jednému záveru,” vysvetľoval.