logo F1online.skF1online.sk

Rozpočtový strop? Red Bull privezie do Belgicka nové šasi a monokok

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 8. 2022

Aký bude mať rozpočtový strop vplyv na vývoj a rovnováhu síl v štartovom poli? Pomôže menším tímom aspoň znížiť stratu? Nuž, na odpoveď si ešte chvíľu počkáme, keďže sme len za polovicou sezóny. Nemecký magazín Auto Motor und Sport však prišiel s informáciou, ktorá vyvoláva jedinú otázku: prečo sa vôbec rozpočtový strop dodatočne navyšoval?

Je zrejmé, že väčšina monopostov na štartovom rošte stále trpí nadváhou. V nedávnom rozhovore to potvrdil aj poradca Red Bullu Helmut Marko, ktorý pripustil, že ich RB18 má ešte stále nejaké to „kilečko“ navyše.

Po zavedení nových technických pravidiel sa celková minimálna hmotnosť monopostov zvýšila na 798 kilogramov (pôvodne bolo zamýšľaných 795, ale na nátlak deviatich tímov bol limit zvýšený). Okrem vyšších bezpečnostných štandardov sa na tom podieľali aj nové pneumatiky a kolesá. Ani početné ústupky však nepomohli, a tak mala väčšina monopostov na štarte sezóny nadváhu.

Inžinieri však pokračovali v práci a postupná „diéta“ priblížila väčšinu tímov k limitu. Ani po polovici sezóny však nie je hotovo a podľa informácií Auto Motor und Sport mal Mercedes v Maďarsku osem kíl nadváhu, Red Bull sedem, Haas a McLaren tri, Alpine dva. Aston Martin a Williams majú byť po predstavení „B-verzií“ svojich monopostov už na limite. Informáciu o hmotnosti Ferrari a AlphaTauri sa nepodarilo zistiť. Predpokladá sa však, že oba tieto tímy ešte majú nejaký priestor na zlepšenie.

Nevieme ani to, aký dopad na hmotnosť monopostov bude mať toľkokrát omieľaná technická direktíva.

Tieto čísla by však nemuseli platiť dlho. Stajňa z Milton Keynes totiž podľa informácií nemeckého magazínu pripravuje do Belgicka priam kráľovský balík vylepšení. Keďže Ferrari je podľa dostupných informácií ľahšie ako Red Bull, tím obhajcov titulu by mohol znížením hmotnosti získať dve alebo tri desatiny k dobru.

Inžinieri lídra šampionátu, podľa informácií Auto Motor und Sportu, „upiekli“ úplne nový a ľahší monokok, ktorý nie je finančne náročný len na vývoj a výrobu. Keďže sa jedná o úplne novú špecifikáciu šasi, tím musí podľa pravidiel prejsť aj nárazovými a statickými záťažovými testami.

A čo viac, AMuS informuje, že nové šasi na nárazový test prihlásil ešte jeden tím. Nevieme však, ktorý to je. Nemci uviedli len toľko, že tím s najťažším monopostom (Mercedes), to nie je. „To by bolo príliš drahé. Nielen kvôli nárazovému testu. Musíte totiž postaviť tri úplne nové šasi, ktoré vás budú stáť dva milióny navyše,“ uviedol zdroj AMuS-u.

Týmto slovám sa dá veriť, keďže je vo všeobecnosti známe, že cena nového šasi sa pohybuje na úrovni niečo vyše 600-tisíc dolárov. Potrebujete pritom minimálne tri, dve pre vaše monoposty a jedno náhradné.

„Pri takýchto investíciách sa rýchlo dostávate do problémov s rozpočtovým stropom. Nejedného by pritom napadlo, ako tento tím dokázal vtesnať takto náročnú úlohu do rozpočtového stropu. Bez inflačného navýšenia by niečo také bolo sotva možné,“ uzavrel svoju rozpravu Michael Schmidt z Auto Motor und Sportu.

Súvisiace články

Diskusia