logo F1online.sk

Spojenie Red Bullu s Porsche už potvrdzuje aj Helmut Marko

Helmut Marko a Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 8. 2022

Aktuálne najhoršie strážené tajomstvo vo Formule 1 o spojení Red Bullu a Porsche už prestávajú skrývať či sa o to pokúšať aj samotní predstavitelia červených býkov. Helmut Marko tento týždeň prezradil, že všetko stojí a padá už len na formalitách.

Ak ste pred týždňom pozorne počúvali šumy v padoku, mohli ste sa dopočuť, že oficiálne potvrdenie spojenia Red Bullu a Porsche je naplánované na 4. augusta. A hoci je to dnešný dátum, zatiaľ sme sa ničoho nedočkali a takmer určite sa ani nedočkáme. Škrt cez rozpočet Red Bullu spôsobilo pondelňajšie (ne)hlasovanie o motorových pravidlách.

Práve oficiálne odklepnutie nových motorových pravidiel je prerekvizitou pre definitívne potvrdenie príchodu Porsche do Formuly 1. Kým všetko nie je čierne na bielom, môžeme len čakať. Podľa júlových informácií nemeckého magazínu AMuS sa ešte stále riešilo niekoľko otázok vrátane toho, koľko testovacích hodín navyše dostanú motoroví “nováčikovia” či z akého materiálu budú hlavy valcov. Ferrari a Mercedes chcú zostať pri oceľových, keďže s nimi už majú množstvo skúseností, Porsche a Audi by zas radi videli prechod na hliník, ktorý im ani zďaleka nie je taký cudzí ako oceľ.

Definitíva mala padnúť na zasadnutí Svetovej motoristickej rady FIA v pondelok 2. augusta, no ako to už chodí, elektronické hlasovanie bolo odložené. Jednotlivé strany totiž ešte stále nenašli spoločnú reč. Aj keď už nejde o témy, na ktorých by stál a padal príchod Porsche, ich dotiahnutie si ešte vyžiada čas.

Nový termín hlasovania bol stanovený na 8. august, ako však píše nemecký motorsport-total.com, výsledok sa nedozvieme hneď. Keď totiž 26 delegátov Svetovej motoristickej rady FIA dostane dokumenty na hlasovanie, obyčajne začne plynúť niekoľkodňové obdobie na samotné odovzdanie svojho hlasu. Počas letných dovoleniek to môže trvať pokojne aj týždeň.

Dovtedy Red Bullu nezostáva iné, len čakať. Športového poradcu Helmuta Marka to vôbec neteší a naznačuje, že konkurencia úmyselne zdržuje celý proces. “Veľkí hráči sa snažia vyjednať si najlepšiu pozíciu,” hovorí pre motorsport-total.com. “Čím menej času budú mať nováčikovia na prípravu, tým lepšie pre tých už zabehnutých.”

Z pohľadu červených býkov však už niet nad čím špekulovať. Po marockom vyzradení ich plánov je vraj celá vec “veľmi jednoduchá”. “Správna rada Volkswagenu rozhodla, že ak technické pravidlá budú spĺňať ich kritériá, tak majú povolené vstúpiť do Formuly 1.”

“Primárne sa jedná o rozpočtový strop, udržateľnosť, bezemisné palivá, rovnosť šancí pre nováčikov, t.j. viac testovacích hodín na dynamometroch a podobne. Z čisto formálneho hľadiska však tieto pravidlá ešte neexistujú. Prezident FIA má čoskoro dať hlasovať, až potom sa všetko oficiálne začne,” informuje rakúsky biznismen.

V Milton Keynes sa medzitým pracuje naplno. Prípravy na sezónu 2026 vidieť aj na počte zamestnancov Red Bull Powertrains, ktorý sa vyšplhal už na 300. “Pracujeme len na pravidlách na rok 2026. Ak sa pridá nový výrobca, môžeme spolupracovať.” Výhodou tiež je, že Honda bude až do konca roku 2025 prevádzkovať aktuálne pohonné jednotky Red Bullu.

Jedna vec je však čoraz evidentnejšia. Porsche odkúpi len 50 percent Red Bullu, juniorský tím AlphaTauri zostane aj naďalej vo vlastníctve koncernu okolo Dietricha Mateschitza a thajskej rodiny Júvitjovcov. O pohonné jednotky sa však budú deliť rovnako ako doposiaľ, aby Red Bull čo najlepšie využil prepojenie svojich stajní. “Áno, taký je plán,” priznáva Helmut Marko otvorene.