Dokým ma nevyhodia, budem tu, smeje sa Marko | Magazín F1 - F1online.sk

Dokým ma nevyhodia, budem tu, smeje sa Marko

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Helmut Marko v apríli oslávil svoje 79. narodeniny, no energie má stále na rozdávanie. Jedna z najúprimnejších a tým pádom aj najkontroverznejších postavičiek v padoku sa neplánuje stiahnuť do úzadia a užívať si zarobené peniaze, ale aj naďalej chce cestovať po svete s kolotočom Formuly 1, pomáhať tímu a deliť sa o svoje názory.

Najmä mladší fanúšikovia zrejme vnímajú Helmuta Marka len ako športového poradcu Red Bullu, ktorý mnohokrát ani nevie, o čom rozpráva. V skutočnosti má však rakúsky biznismen viac ako dosť skúseností s motoršportom, a to aj z pozície pilota.

V škole sa kamarátil s Jochenom Rindtom, na začiatku sedemdesiatych rokov štartoval v deviatich veľkých cenách F1 a v sezóne 1971 vyhral s Porsche v najvyššej kategórii 24-hodinovky Le Mans. Úspechov mohlo byť aj viac, keby o rok neskôr nezasiahol jeho ľavé oko kameň, ktorý vystrelil spod kolies monopostu Emersona Fittipaldiho, a tým ukončil Markovu pretekársku kariéru.

Doktor práva a majiteľ dvoch hotelov v Grazi Helmut Marko žije motoršportom a v dohľadnej dobe sa ho nechce vzdať, prezradil v rozhovore pre Auto Hebdo. “Všetko je vec vášne a ja som veľký zanietenec. Milujem tento šport a milujem víťazenie. Žiadne z mojich aktivít sa mi nezdajú byť stresujúce. Cítim sa dobre a kým si dokážem plniť svoje úlohy poriadne — a nevyhodia ma —, tak budem pokračovať!” smeje sa.

Keď po rokoch tvrdej práce sa konečne začnú dostavovať úspechy, ovocie tejto driny, tak sa pokračuje oveľa ľahšie. A to sa Red Bullu vlani podarilo zásluhou tímu aj Maxa Verstappena, jedného z klenotov jazdeckej akadémie červených býkov, ktorej Helmut Marko šéfuje.

Zisk majstrovského titulu Marko vníma ako doposiaľ najlepší moment jeho pôsobenia vo Formule 1. “Áno, pretože sme ukončili obrovskú dominanciu Mercedesu, ktorá sa začala v roku 2014, keď vošli do platnosti nové motorové pravidlá.”

“Počas tých rokov sme si toho dosť vytrpeli. Honda robila maximum pre to, aby nám poskytla kvalitný motor. Potom sme vyhrali titul s členom nášho juniorského tímu, porazili sme sedemnásobného majstra sveta. Samozrejme, že to bol najlepší moment,” vyhlásil Marko, ktorý s Red Bullom putuje už od úplného začiatku stajne v roku 2005.

Ďalšie úspechy sú istotne na obzore, veď Max Verstappen je po zisku titulu vyzretejší aj trpezlivejší. “Je to pravda. Ja to volám projekt Verstappen. Spustil ho jeho otec Jos, keď mal Max štyri roky. Bol naňho veľmi prísny, no očividne to zafungovalo.”

“Po zisku titulu sme cítili, že celej rodine spadol obrovský kameň zo srdca. Tým víťazstvom dosiahli to, čo už dlho chceli a splnili si svoj cieľ. Max bol vždy pod obrovským tlakom zo strany Josa. Stále naňho tlačí, ale teraz už menej. Toto všetko z neho spravilo vyspelejšieho človeka. Má 24 rokov a je mladým majstrom sveta. Zvyšok bude už len bonus,” doplnil.