logo F1online.sk

Mercedes a Ferrari odmietajú, že by Volkswagenu hádzali polená pod nohy

Toto Wolff a Mattia Binotto
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala12. 7. 2022

Už nie sme ďaleko od toho, aby zástupcovia Porsche a Audi oficiálne a definitívne potvrdili vstup do Formuly 1. V padoku sa však cez víkend začalo šepkať, že celé to mohlo prebehnúť aj oveľa rýchlejšie, keby Ferrari a Mercedes nezdržovali pri tvorbe a schvaľovaní motorových pravidiel pre rok 2026. Obe stajne to odmietajú.

Dvojica dcérskych značiek Volkswagenu má eminentný záujem vstúpiť do Formuly 1, no zároveň nechce kúpiť mačku vo vreci. Preto si chce najskôr počkať na definitívnu podobu motorových pravidiel pre rok 2026, no ich odklepnutie sa naťahuje a naťahuje. Komisia F1, ktorá zasadala minulý piatok, v záverečnej správe zo stretnutia len vágne skonštatovala, že “pravidlá sú blízko finalizácie”. Na Red Bull Ringu pritom boli aj zástupcovia Porsche s cieľom oficiálne potvrdiť svoj vstup. Ani teraz to nevyšlo.

V tejto chvíli však už mali byť pravidlá schválené a Volkswagen mal naplno rozbehnúť svoje projekty. V apríli sa napríklad Mattia Binotto vyjadril, že cieľom je skompletizovať a odsúhlasiť podobu pravidiel v júni 2022, F1 vraj tomu musí dať “vysokú prioritu”.

Paradoxne práve Ferrari a Mercedes, ktorých šéfovia Binotto s Wolffom v apríli hlásili, že sú z príchodu Porsche a Audi “veľmi šťastní” a “je to skvelé”, sú tímy, ktoré podľa padoku pri rokovaniach najviac zdržujú. Mattiu Binotta aj Tota Wolffa sa na to novinári spýtali v sobotu na tlačovej konferencii.

“My vnímame príchod Audi a Porsche do F1 veľmi pozitívne,” reagoval Mattia Binotto vysvetľujúc, že Ferrari v skutočnosti vychádza záujemcom o vstup v ústrety. “Vnímame to veľmi pozitívne, pretože je to skvelé pre Formulu 1. Je skvelé tu v biznise a v šampionáte mať skupinu Volkswagen.”

“My sme spravili, čo sme mohli, aby boli spokojní. Odstránili sme jednotku MGU-H, a to sme urobili len preto, aby sme im pomohli pripojiť sa k Formule 1. Verte mi, že odstrániť jednotku MGU-H nie je pre nás zrovna najlepšia voľba,” vysvetľoval rodák z Lausanne. “Je to kompromis, pretože toto je technológia, ktorú celkom dobre poznáme. Je veľmi efektívna, čo je pre Formulu 1 skvelé.”

“My to teda vnímame pozitívne a sme konštruktívni. A prečo to trvá tak dlho?” rečnícky sa spytuje Binotto. “Pretože tento čas potrebujete, ak chcete veci spraviť poriadne. Skrátka to ešte nemáme pripravené. Nielen my ako súčasní dodávatelia, ale aj FIA, ona vedie tieto rokovania. Audi a Porsche želám všetko dobré, ale pravidlá nie sú hotové, ešte stále sú v nich otvorené body. A tieto otvorené otázky treba vyriešiť, prediskutovať a odsúhlasiť.”

Rovnakú otázku dostal aj Toto Wolff, ktorý sa ohradil voči tvrdeniam, že Mercedes sa snaží brzdiť priebeh rokovaní. “Práve naopak, my nechceme zdržovať pri týchto pravidlách, chceme ich mať kompletné. Vzdali sme sa MGU-H, čo bol obrovský ústretový krok smerom k nováčikom. A aj tak sa hovorilo, že na konci roka 2021 budeme mať oficiálne potvrdenie toho, že sa pridávajú. Dodnes to nebolo potvrdené, neviem prečo.”

Podľa šéfa Mercedesu Volkswagen príliš sústreďuje svoju pozornosť na podobu pravidiel. “Tu sme v prostredí, v ktorom sa pravidlá časom menia, takže nemôžete byť závislí na pravidlách. My sme spravili veľké ústretové kroky, poďme teraz dotiahnuť tie posledné body v pravidlách. Teraz ide o detaily, nie o to, či nováčikovia dostanú na dynamometroch o 50 hodín viac alebo menej.”

“My však chceme, aby boli súčasťou tejto šou. Už dlho sedia za rokovacím stolom bez akýchkoľvek záväzkov,” doplnil Wolff.