logo F1online.sk

Tímy už uvažujú: Čo keď nedodržíme rozpočtový strop?

Christian Horner a Mattia Binotto
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 6. 2022

Dnes je už prakticky isté, že ak sa tímy nedohodnú s FIA na navýšení rozpočtového stropu, tie najväčšie budú musieť výrazne škrtať, ak sa budú chcieť vyhnúť trestom. Toto škrtanie by však mohlo byť také dramatické, že niektoré stajne si už otvorene kladú otázku: Čo keď minieme viac ako 140 miliónov dolárov, ktoré nám povoľujú pravidlá?

Obrovská inflácia aj rastúce náklady na logistiku spôsobujú tímom Formuly 1 hlavybôľ. Uprostred boja o body, víťazstvá a majstrovský titul totiž budú musieť zvoľniť vo vývoji, prepúšťať či podľa Christiana Hornera v krajnom prípade dokonca vynechať veľké ceny v závere sezóny.

Hrozivo znejúci scenár sa tímy snažia zvrátiť, a preto rozbehli rokovania s Formulou 1 a FIA o navýšení rozpočtového stropu. Dnes to však vyzerá tak, že nie všetci budú hlasovať za. Napríklad šéf Alfy Romeo Frédéric Vasseur už top tímom odkázal, že existuje jednoduchý recept na dodržanie pravidiel: zastaviť vývoj, počítačové simulácie CFD aj veterné tunely. K Alfe Romeo sa zrejme ochotne pridajú aj ďalšie drobné tímy, ktoré majú na tento rok vyhradených menej než 140 miliónov dolárov a z prípadných trestov pre veľké ryby by mohli profitovať.

Mattia Binotto však avizuje, že nech to už dopadne akokoľvek, jeho tím sa do rozpočtu takmer určite nezmestí a bude musieť porušiť finančné pravidlá. “Myslím si, že nie je možné, aby sme sa udržali pod ním,” uviedol v Monaku. “Som si istý, že v jednej chvíli ho prekročíme.”

Pravidlá definujú dva stupne porušenia rozpočtového stropu. V prípade prekročenia o viac než päť percent dochádza k “vážnemu porušeniu”, po ktorom bude podľa článku 8.13 nasledovať strhnutie bodov v konštruktérskom šampionáte. Pravidlá okrem toho umožňujú udeliť dodatočný peňažný či športový trest vrátane škrtania bodov v jazdeckom šampionáte, pretekový dištanc, obmedzenie testovania či dokonca vylúčenie zo šampionátu.

Avšak autori regúl poznajú aj “drobné porušenie”, ku ktorému dôjde, ak tím prekročí sumu 140 miliónov o maximálne päť percent, teda sedem miliónov. Táto suma by už mohla pohodlne stačiť. Pre ilustráciu, na sezónny vývoj Haasu je podľa Günthera Steinera vyhradených desať miliónov, pri top tímoch sa hovorí o čiastke štrnásť miliónov.

Problémom však je, že nik momentálne netuší, aký by nasledoval trest za takéto “drobné” porušenie z hľadiska výsledkov v šampionáte. V pravidlách sa píše, že daný tím by dostal “finančnú penalizáciu a/alebo drobný športový trest”: verejné napomenutie, strhnutie bodov v Pohári konštruktérov, strhnutie bodov v Pohári jazdcov, pretekový dištanc, limitovanie testov či zníženie rozpočtového stropu v nasledujúcom období.

Kým teda pri “vážnom” porušení je isté, že dôjde k strhnutiu bodov, pri “drobnom” k nemu dôjsť nemusí. A tímy to zrejme chcú využiť i za cenu rizika, že by sa o konečnom poradí šampionátu mohlo rozhodovať “od zeleného stola”.

“V pravidlách je uvedená hranica piatich percent. Ak prekročíte rozpočtový strop o čiastku nepresahujúcu päť percent, považuje sa to za drobné porušenie. Nemám ani poňatia, ako to vyhodnotia po stránke trestov,” pokračoval Binotto.

“Nemyslím si, že by sme sa my a viacero ďalších tímov dokázali držať rozpočtu, nemyslím si tiež, že prepúšťanie ľudí by bola správna voľba. Už tu máme leto a rozpočty nám nepostačujú, aby sme sa vysporiadali s rastúcimi nákladmi. Aké to bude mať dôsledky?” pýta sa.

Top tímy môžu razom spraviť z finančných pravidiel trhací kalendár, predpovedá Binotto. “Najdôležitejšie bude, koľko tímov to poruší. Z pohľadu finančných pravidiel to bude skrátka zlé. Ak porušíme finančné pravidlá, myslím si, že potom začneme debatovať o tom, či tieto finančné pravidlá vôbec fungujú. Všetko sa vráti do roviny diskusií.”

Christian Horner v tomto smere drží so svojím súperom a uznáva, že Ferrari nebude jediným tímom, ktorý sa bude pasovať s rozpočtovým stropom. Ak sa nič nespraví, koniec sezóny by sa mohol niesť v duchu debát o rozpočtoch a nie o dianí na trati.

“Myslím si, že veľké tímy porušia tohtoročný 140-miliónový strop, no aký je trest za drobné porušenie?” kladie dôležitú otázku Christian Horner. “Nechceme, aby z toho bola súťaž o bobríka odvahy, či prekročíme strop o 4,9 percenta, alebo len 4,7 percenta. To by totiž mohlo predstavovať rozdiel jedného vylepšenia, ktoré by mohlo rozhodnúť o tomto šampionáte.”

“Potrebujeme mať jasno, a to rýchlo, pretože nie je správne, aby sme boli rukojemníkmi pár tímov, ktoré to azda nezasiahlo. Toto nebolo cieľom rozpočtového stropu. Rozpočtový strop mal zabrániť veľkým tímom šialene míňať. Keď sme nastavili tieto hodnoty rozpočtového stropu, ktoré, ak si dobre spomínate, boli počas pandémie znížené o ďalších 30 miliónov dolárov, nikto nemohol predpovedať, že vo svete dôjde k udalostiam, ktoré budú dvíhať infláciu,” doplnil šéf Red Bullu.