Alpine: Vývoj krídel sa už neoplatí, podlaha predstavuje zlatú baňu
Intenzívny vývoj predných krídel je minulosťou. Inžinieri v rámci novej éry Formuly 1 koncentrujú svoje úsilie najmä do oblasti podlahy, keďže tá podľa technického riaditeľa Alpinu Pata Frya ponúka oveľa väčšie zisky, dokonca až desaťnásobné.
S rozpočtovým stropom nad hlavami sa tímy musia uskromniť. Úlohou vedenia technického oddelenia je tak zistiť, do ktorej oblasti sa oplatí investovať najviac. Tímy dospievajú k jednotnému záveru a nalievajú peniaze do podlahy.
Podľa Pata Frya z Alpinu stojí nová špecifikácia podlahy približne rovnako veľa ako predného krídla, avšak potenciálne zisky sú takmer neporovnateľné. V rozhovore pre motorsport.com najskôr začal rozoberať, koľko vlastne môže stáť nové predné krídlo.
“Keď do toho investujete, miniete, neviem, nejakých 700-tisíc, vrátane všetkých nástrojov a podobne. A musíte tu nájsť rovnako veľa výkonu ako pri podlahe,” vysvetľuje technický riaditeľ francúzskej stajne Pat Fry. “A pri podlahe toho momentálne nájdete desaťkrát viac…”
Nájsť jednu sekundu vďaka vývoju podlahy je z pohľadu rozpočtu podobné ako nájsť desatinku vďaka prednému krídlu. “Samozrejme, obmedzujú nás aj naše zdroje, takže je jednoduchšie naliať peniaze do vylepšenia podlahy ako predného krídla, ktoré by bolo relatívne malé.”
Časom sa tento pomer začne vyrovnávať, no tento rok bude určite stredobodom pozornosti prísavný efekt. “Myslím si, že u všetkých je to rovnaké. Ide o podlahu a azda aj vrchnú časť karosérie, taktiež treba dodať energiu vzduchu popri okrajoch podlahy, nech všetko spolupracuje.”
“Predné krídla sú už o čosi menej citlivé ako v minulosti, u nich sa dalo nájsť obrovské množstvo výkonu. Prechádzajú nám aj zmeny na predných krídlach, ale predné krídlo je relatívne drahý komponent, takže musí si na seba zarobiť. Nuž a predné krídlo je podobne drahé ako podlaha. Momentálne nájdem desaťkrát viac výkonu v podlahe, takže budem sa venovať jej,” ozrejmil Fry.
Najväčšie zmeny na predných či zadných krídlach tak budú len reakciou na typ okruhu a jeho požiadavky z pohľadu prítlaku. Do Monaka si tímy priniesli verzie na maximálny prítlak, no pred nami sú podujatia, na ktorých bude opäť dôležitá maximálka.
Tímy budú musieť zvážiť, či sa im neoplatí nasadiť krídla z úvodu sezóny a radšej vylepšovať podlahu. Nik už totiž nemá k dispozícii toľko peňazí, ako tomu bolo počas Fryovho pôsobenia vo Ferrari, aby mohol vyvíjať všetko naraz.
“Je to o hľadaní balansu. Pred rokmi sme mali aj graf výkonu v závislosti od nákladov, dokonca i keď som bol vo Ferrari. On nás mal zastaviť v tom, aby sme úplne nebláznili a nepúšťali sa do nesmierne drahých vecí!” spomína Pat Fry. “Vtedy sme neboli limitovaní peniazmi, ale musíte mať nejakú kontrolu nad zdrojmi, a niečo musíte vyrobiť.”
“Je to o balanse a tiež o nákladoch, čo vlastne dokážeme fyzicky vyprodukovať. Myslím, že by sme vedeli toho vyrobiť aj viac, ale cena by už bola vyššia. Zvažujete,” dodáva 58-ročný Brit. “Myslím, že všetky tímy budú mať určené nejaké ceny za daný výkon, ako tomu ja zvyknem hovoriť. Máte teda nejakú predstavu, koľko vás bude stáť istý komponent a koľko bodov prítlaku vďaka nemu musíte nájsť, aby to malo zmysel.”