logo F1online.sk

Hamilton sa hnevá na súperov, vo výjazdovom kole šli príliš pomaly

Lewis Hamilton
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 5. 2022

Mercedes v Barcelone spravil viditeľný krok vpred, čo Georgea Russella i Lewisa Hamiltona, prirodzene, teší. Sedemnásobný majster sveta však cítil, že mohol skončiť aj vyššie, keby sa ostatní držali pravidiel rovnako ako on. Pilot Mercedesu sa po kvalifikácii sťažoval na výjazdové kolá súperov.

Monopost konečne prestáva poskakovať, a to sa okamžite odráža aj na výkonoch obhajcov konštruktérskeho titulu. Strieborné autá ožívajú, za čo sa Lewis Hamilton hneď na začiatku rozhovorov v mixzóne chcel poďakovať vytrvalým inžinierom.

“Tím odviedol skvelú robotu. Musím sa veľmi poďakovať všetkým v továrni, pretože na rovinke už neposkakujeme. To je obrovské zlepšenie. A auto je tento víkend vo všeobecnosti lepšie,” teší sa Lewis Hamilton. “Ešte stále trochu poskakujeme v rýchlych zákrutách, napríklad v trojke a deviatke, čiže musíme pokračovať v tejto práci a nejako to zlepšiť, niekde získať trochu viac prítlaku.”

Lewis Hamilton v kvalifikácii obsadil šiestu priečku so stratou necelých ôsmich desatín na víťazného Charlesa Leclerca. Na pilota Scuderie ešte nemal nárok, no predbehnúť Sergia Péreza a Georgea Russella pokojne mohol. V týchto súbojoch hrali úlohu len stotinky sekundy. A Russell s Pérezom tieto stotinky sekundy našli zrejme v prípravnom kole. Ako sa im to podarilo?

V Barcelone panuje veľmi horúce počasie, a preto je dôležité do kvalifikačného kola vstupovať s relatívne chladnými pneumatikami. Ak odštartujete svoj pokus už s rozpálenými gumami, na konci kola vám neposkytnú toľko gripu, koľko by ste si želali. Prehrejú sa.

Preto sme dnes videli veľmi pomalé výjazdové kolá. Podľa Lewisa Hamiltona tým niektorí súperi porušili pravidlá a získali výhodu. “Z výsledku som sklamaný. Posunuli sme sa vyššie, čo je skvelé…” Má to však jedno veľké ale.

“Existuje pravidlo, že sa musíme držať istej delty,” pustil sa do vysvetľovania pravidla o maximálnom čase výjazdového kola, ktoré vždy po prvom tréningu určuje riaditeľ pretekov vo svojich pokynoch.

“Aby bolo zabezpečené, že autá nebudú príliš pomalé počas všetkých kôl v kvalifikácii […], piloti sa musia držať pod maximálnym časom, ktorý stanoví FIA, medzi čiarami safety caru znázornenými na mapke boxovej uličky. O tomto maximálnom čase budete informovaní po prvom tréningu,” stojí v pokynoch riaditeľa pretekov.

Eduardo Freitas v piatok stanovil tento čas na 1:31,000. Platí teda, že piloti nesmú prechádzať úsek medzi prvou čiarou SC (miesto, kde sa výjazd z boxov spája s traťou) a druhou čiarou SC (miesto, kde sa odbočuje do boxovej uličky) dlhšie ako 91 sekúnd. Nie všetci to však dodržali.

Hamilton vzápätí vysvetlil, čo tým získali: “Ak s týmito pneumatikami spravíte veľmi pomalé kolo, viete si výrazne znížiť ich teplotu a získať veľa času v priebehu vášho kola. Predo mnou bolo niekoľko áut, ktoré sa tejto delty vôbec nedržali.”

“Keď mám pred sebou Péreza, ktorý je o osem sekúnd pomalší než tá delta, to je nejakých päť stupňov na teplotách pneumatík. To je výhoda, ktorú si preniesol do svojho kola. Ja som sa pritom držal delty, je to trochu frustrujúce,” pokrútil hlavou rodák zo Stevenage. “Nedarilo sa mi zlepšiť, hoci je jasné, že v aute je toho viac. Avšak aj George bol vo výjazdovom kole pomalý, takže asi tam získal miernu výhodu.”

“Ale aj tak sme odviedli dobrú robotu, že sme sa dostali na túto pozíciu. Frustrujúce je, že som zas skončil na tejto priečke.”

Rýchly pohľad na palubné kamery pilotov ukážu, že z deviatich jazdcov, ktorí v úplnom závere odjazdili meraný pokus, sa len štyria držali pokynov riaditeľa pretekov a podliezli limit 1:31. Sú nimi jazdci Ferrari, Max Verstappen a Lewis Hamilton.

Orientačné časy prejazdu medzi čiarami SC1 a SC2:

  • 1:27 – Leclerc
  • 1:27 – Verstappen
  • 1:27 – Sainz
  • 1:30 – Hamilton
  • 1:39 – Russell
  • 1:40 – Pérez
  • 1:41 – Schumacher
  • 1:43 – Bottas
  • 1:44 – Magnussen

Komisári si už pilotov Haasu predvolali. Pôjdu na koberček aj ďalší?

Tak či onak, Hamilton by v nedeľu chcel útočiť aj na červené monoposty. Piatkové pretekové simulácie mu vlievajú do žíl nádej.

“To rozhodne. Včera sme mali najlepšiu pretekovú rýchlosť za celý ten čas. Keby sme dokázali opäť začať pretekať proti Ferrari, to by bolo úžasné. Red Bull vyzerá tak, že by mohol byť najrýchlejší, ale my by sme zajtra mohli zabojovať s Ferrari. To je pre nás veľký krok vpred,” doplnil.