logo F1online.sk

Brundle: Ťažko uveriť tomu, že to Racing Point tak dobre skopíroval

Sergio Pérez
© Twitter/Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2020

O legálnosti tohtoročného monopostu Racing Pointu viaceré tímy pochybujú. V Renaulte až tak veľmi, že voči britskému tímu podali protest. Nuž a z toho, ako dobre to Racing Pointu funguje, je rovnako prekvapený aj Martin Brundle.

Skopírovať riešenia iného tímu nie je vôbec jednoduché. Práve sa o tom presvedčil Red Bull, ktorý sa inšpiroval riešením nosovej časti z dielne Mercedesu. Helmut Marko po VC Maďarska skonštatoval, že nos má byť jedným z problémov červených býkov a tím už pracuje na náprave.

A to má Red Bull v tíme aj takú kapacitu, akou je Adrian Newey. Preto komentátor britskej Sky Sports a bývalý pretekár Martin Brundle hovorí, že mu je “zaťažko uveriť”, že sa Racing Pointu podarilo tak úspešne skopírovať vlaňajší Mercedes.

“Musím zapojiť dosť fantázie, aby som si vedel predstaviť skopírovanie auta, aby aj fungovalo,” cituje Martina Brundla Autosport. “Treba však povedať aj to, že legitímnou cestou od nich kupujú pohonnú jednotku a prevodovku, ktorá upevňuje vaše zadné zavesenie, úchytné body a prvky zavesenia. Odkupujú všetko, čo môžu.”

“Na aute je tona referenčných bodov, ktoré si vedia legitímne kúpiť,” vysvetľuje Brundle. Nuž a inžinieri vedia na základe týchto bodov a fotografií o čosi lepšie vytvoriť model konkurenčného monopostu. “Pod týmito aerodynamickými súčiastkami sú ďalšie veci. Keď to vytvárali, museli sa s tým hrať. Odviedli fenomenálnu prácu.”

Otázne je, či Mercedes sám nepomohol Racing Pointu tým, že by mu poodhalil myšlienky či nákresy svojich riešení, alebo či si Racing Point vyrobil všetko skutočne sám. Ešte väčšou témou je však to, či by takéto kopírovanie, resp. dokonca kupovanie zákazníckych áut, malo byť povolené.

“Je správne, že sa na to ako novinári pýtame. FIA sa na to musí pozrieť. Ak by preskenovala minuloročný Mercedes a dnešný Racing Point, bolo by to overené, ale pokiaľ mi bolo povedané, FIA už to všetko prezrela. A je spokojná,” pokračuje 61-ročný Brit. “Nemyslím si, že ja by som mal rozhodnúť. A vôbec nebudem používať také emotívne výrazy ako podvádzať, alebo že či im neboli posunuté nejaké informácie.”

“Z pohľadu pravidiel by to bolo nelegálne. Nemyslím si, že by sa odvážili niečo také spraviť. Nedôveru vyvoláva, ako dobre ich auto funguje. Ale je to šikovný malý tím.”

Koniec-koncov, ak FIA povie, že všetko skontrolovala, tak čo s tým budeme môcť robiť? Okrem kladenia otázok? Ak sa nás budú snažiť nejako prekabátiť, nakoniec to zistíme, ako sa to stalo aj minulý rok v prípade Ferrari,” uzavrel Brundle.

Súvisiace články