logo F1online.sk

Ecclestonovi nevonia nová Formula 1: Z Ameriky prúdi toľko hlúpostí

Charles Leclerc vedie pole po štarte VC Austrálie 2022
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala18. 5. 2022

Umelý prístav, policajná eskorta či namiesto víťazných šiltoviek helmy z amerického futbalu. Organizátori pretekov v Miami sa počas svojho víkendu poriadne vyšantili. Niektorých tým potešili či pobavili, iní len znechutene prevrátili očami. Keby bol na okruhu prítomný Bernie Ecclestone, určite by sa zaradil k druhej skupine.

Formula 1 má v USA už druhé preteky a o rok pribudnú ďalšie. Nuž a po Veľkej cene Miami si dobre vieme predstaviť, ako “uletia” organizátori v Las Vegas. Minimálne tým na Floride to totiž vyšlo; podľa ich štatistík si na okruh našlo cestu viac ako 240-tisíc divákov.

Dalo by sa to však robiť aj lepšie, myslí si Bernie Ecclestone, ktorému sa nový prístup vedenia vôbec nepozdáva. On totiž počas svojho vládnutia viedol Formulu 1, akoby to bola “michelinská reštaurácia, nie stánok s hamburgermi”. Formula 1 mala byť rovnocenná značkám ako Moët a neveril, že by sa taká páčila fanúšikom Nascar, ktorí pomedzi preteky chodia do McDonald’s.

Liberty Media však práve v Amerike našla zlatú baštu. Aj s pomocou sociálnych sietí, série Drive to Survive a množiacich sa podujatí za veľkou mlákou sa snaží zvyšovať svoje zisky a zatiaľ sa jej to darí. Liberty Media kúpila Formulu 1 na konci roka 2016 za 4,4 miliardy dolárov, no dnes je jej hodnota viac než dvojnásobná a vyhliadky sú viac než lákavé.

Podľa toho sa začala profilovať aj samotná kráľovná motoršportu. “Oni začali produkovať americkú verziu Formuly 1,” povedal znechutený Bernie Ecclestone pre Bloomberg. “Možno to je aj dobré, pretože z Ameriky prichádza toľko hlúpostí a aj tak sú všetci šťastní, no ja som tomu takto nešéfoval.”

Ecclestoneov štýl bol úplne iný, po celý čas staval na tom, čo z Formuly 1 spravilo svetový biznis: poplatkoch z televíznych práv a z veľkých cien. Sociálne siete takmer úplne ignoroval, na nich sú totiž najmä mladí.

“Neviem, prečo sa všetci chcú dostať k tejto takzvanej ‘mladšej generácii’,” čudoval sa v roku 2014 Ecclestone. “Prečo to chcú robiť? Chcú im niečo predať? Väčšina týchto deciek nemá žiadne peniaze. Radšej by som sa snažil priblížiť k chlapíkovi, ktorý má sedemdesiat a plnú peňaženku.”

“Snažiť sa dostať k týmto deťom nemá zmysel, pretože si nekúpia žiaden produkt. Nuž a ak sa marketéri chcú zamerať na túto cieľovú skupinu, možno by mali propagovať svoje veci spolu s Disneym. Mňa nezaujíma toto twittrovanie, facebooky a tie ďalšie hlúposti. Snažil som sa tomu prísť na koreň, ale asi som príliš staromódny. Nevidím v tom žiadnu hodnotu,” doplnil otec Formuly 1.

Zhodou okolností práve sociálne siete pomohli spraviť z Formuly 1 najrýchlejšie sa rozvíjajúci šport na svete. Divákov neustále pribúda. Prehliada Bernie Ecclestone ďalšiu obrovskú príležitosť, keď tak odmieta amerikanizáciu efjednotky?

Výkonný riaditeľ Liberty Media Greg Maffei si z Ecclestoneových slov nič nerobí. Finančné uzávierky a záujem sponzorov podľa neho vypovedajú o niečom inom. “Bernie si môže otvárať ústa, koľko chce. Skutočnosť sa má tak, že teraz sa k nám chcú pripojiť všetci.”

“Bernie bol dobrý za svojich čias,” myslí si šéf Mercedesu Toto Wolff. “On vynašiel tento šport, ale technológie sa za ten čas zmenili.”

Pre Formulu 1 je určite dobré, že sa pred rokmi zmenilo vedenie a s ním aj prístup k fanúšikom. Niekedy treba nový vietor do plachiet. “Starí tradicionalisti vidia v každom drobnom detaile a každej drobnej zmene útok na systém, aj keď to útok nie je,” hovorí Stefano Domenicali, výkonný riaditeľ Formuly 1. “Je tu miesto pre michelinskú reštauráciu, ale je tu miesto aj pre hamburgre.”

Súvisiace články