Mercedes vysvetlil, prečo sa Hamiltona vôbec pýtal na zastávku
Nepochopil som, prečo sa ma to pýtajú, oni majú všetky informácie, nie ja. Je to ich práca, vyhlásil po pretekoch Lewis Hamilton, keď mal priblížiť svoj pohľad na vysielačku medzi ním a inžinierom. Dnes už aj vieme prečo: Odpoveď na túto otázku nám v novom debriefingu Mercedesu ponúkol technický riaditeľ stajne Mike Elliott.
Pomerne pokojnú Veľkú cenu Miami zmenila kolízia Pierra Gaslyho s Landom Norrisom, po ktorej riaditeľstvo pretekov vyslalo na trať bezpečnostné vozidlo. Z pohľadu Georgea Russella to boli skvelé správy, pretože počas zastávky ušetril niekoľko sekúnd. Nové stredne tvrdé pneumatiky mu napokon pomohli v boji o piate miesto. Porazil v ňom svojho kolegu Lewisa Hamiltona, ktorý sa rozhodol zostať na staršej tvrdej sade.
Z Russellovho pohľadu nebolo o čom. “Keď sa začala fáza VSC, s Georgeom sme zamierili do boxov. To bola jednoznačne správna vec,” vysvetľuje Mike Elliott vo videu z dielne Mercedesu. “Potom sme sa dostali do pozície, že Valtteriho by tesne nasledoval Lewis a George by bol o kus pozadu.”
“V tej fáze pretekov boli Valtteri aj Lewis na tvrdej zmesi. Lewis sa Valtterimu približoval a mal nakročené k tomu, aby sa ho pokúsil predbehnúť na trati. Očakávali sme, že takto sa tie preteky aj skončia,” pokračoval technický riaditeľ strieborných šípov.
Riaditeľstvo pretekov si však po chvíli všimlo, že po Norrisovi s Gaslym zostalo na trati priveľa úlomkov, aby ich mohli maršáli odpratať počas fázy VSC, a tak povolalo Bernda Mayländera. Situácia sa náhle zmenila.
“To virtuálne bezpečnostné vozidlo sa veľmi rýchlo zmenilo na riadny safety car, takže medzery medzi autami by zmizli, pole by sa zoskupilo. George by bol na úplne nových stredne tvrdých gumách, a to proti Lewisovi a Valtterimu na starnúcich hardoch. Boli sme ako medzi dvoma mlynskými kameňmi,” hovorí Elliott.
Na výber bola len zlá a horšia možnosť. “Bezpečnostné vozidlo vyšlo na trať v úplne nevhodný čas. Ak by nezašiel do boxov, hneď za sebou by mal Georgea na novších pneumatikách. Ak by zastavil, prišiel by o pozíciu v Georgeov prospech, na trati by sa ocitol za ním.”
Podobne ako Ferrari, aj Mercedesu komplikovali situáciu pneumatiky. “Aj keby Lewis zastavil po nové pneumatiky, k dispozícii sme mali už len nové kusy tvrdej alebo mäkkej zmesi. Možno by ste si povedali, že mäkká zmes by bola dobrým riešením, no my sme vedeli, že by sa veľmi rýchlo prehriala. A keďže bol za Georgeom a bojoval by s ním, prehrievala by sa ešte viac.”
Čo s tým? Tím prizval do debaty aj Lewisa Hamiltona a spýtal sa ho, či by chcel zostať na trati, alebo prezuť. Po krátkej slovnej výmene sedemnásobný majster sveta dospel k rozhodnutiu, že nechce prísť o pozíciu na trati.
Mercedes tak aj učinil a Hamiltonovi dal pokyn zostať vonku. “Boli sme ako medzi dvoma mlynskými kameňmi a nemali sme k dispozícii žiadnu poriadnu odpoveď. Ak ste sledovali prenos, videli ste, že sme sa na to Lewisa spýtali. Pýtali sme sa ho, čo by chcel spraviť. Dôvodom bolo, že neexistovala žiadna správna alebo nesprávna odpoveď. Nuž a niekedy to vie jazdec v aute lepšie vycítiť ako inžinieri, ktorí sa pozerajú na dáta.”
“Okolnosti nakoniec spôsobili, že Lewis stratil, a to pre výjazd bezpečnostného vozidla. Žiaľ, Lewis mal už párkrát v tejto sezóne smolu. Tak to však niekedy chodí, azda sa to v priebehu sezóny dorovná a na budúcich veľkých cenách sa vďaka načasovaniu výjazdu safety caru dostane do výhody,” doplnil.