Ako prebiehal tragický víkend v Imole | Magazín F1 - F1online.sk

Ako prebiehal tragický víkend v Imole

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/F1

Meno talianskeho mesta Imola zostane už navždy spojené s jedným z najtragickejších víkendov Formuly 1. Od tejto smutnej udalosti, ktorá sa vtedy dostala na titulky všetkých novín, uplynulo už 28 rokov. Tragédiu znásobovalo aj to, že v pretekoch zahynul jazdec, ktorý bol mnohými považovaný za najlepšieho zo svojej generácie. Šok pre všetkých však prišiel až na druhý deň. Niečo podobné sa v histórii stalo len raz – keď zomrel Jim Clark. Rozdiel bol možno len v tom, že vtedy Formula 1 ani zďaleka nedosahovala takú popularitu ako za čias Ayrtona Sennu.

Mala to byť sezóna, v ktorej si Brazílčan hravo poradí so svojimi súpermi a s nedostižným Williamsom získa svoj štvrtý titul majstra sveta podobne, ako to v sezónach predtým dokázali Nigel Mansell a Alain Prost. Pred jej začiatkom sa však zmenili predpisy, ktoré úplne zakázali elektronické pomôcky a najmä aktívne zavesenie, vďaka ktorým Williams dominoval v dvoch predchádzajúcich sezónach. Ale tou hlavnou zmenou bolo opätovné povolenie dotankovávania paliva počas pretekov.

Zrazu sa do popredia dostal mladý dravec Michael Schumacher na papierovo slabšom monoposte Benetton s osemvalcovým motorom Ford. Chýbajúci výkon dokázal malý anglický tím šikovne nahradiť premyslenou stratégiou v pretekoch, ktorú mal vtedy na starosti Ross Brawn. Senna mal v prvých dvoch pretekoch aj trochu smoly, keď ani jedny z nich nedokončil. Schumacher, naopak, dvakrát vyhral, a tak bol Brazílčan pod tlakom. Potreboval zastaviť jeho víťaznú sériu.

Ako to celé dopadlo iste už veľmi dobre viete. Ale možno neviete, ako prebiehal ten nešťastný víkend na prelome štvrtého a piateho mesiaca, keď Zubatá po dlhom čase navštívila preteky Formuly 1. Boli o ňom popísané už stohy papiera, veď len vyšetrovacia správa má niekoľko tisíc strán. A preto možno nebude na škodu pozrieť sa na chronológiu udalostí, ktoré sa vtedy odohrali v blízkosti talianskeho mestečka Imola.

Piatok 29. 4. 1994

Len pre upresnenie pre mladších fanúšikov: štruktúra víkendu Formuly 1 bola vtedy trošku iná ako v súčasnosti. Kvalifikácia bola rozdelená do dvoch dní: jednu hodinu mali jazdci k dispozícii v piatok popoludní a jednu v sobotu popoludní, pričom sa započítavali najlepšie časy z oboch častí. Na autách sa mohli robiť úpravy aj pred samotnými pretekmi. Na overenie zmien slúžil 45 minútový zahrievací tréning (v angličtine Warm-up), ktorý sa konal v nedeľu dopoludnia.

9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning
1. Ayrton Senna 1:21,598
2. Damon Hill +1,157s
3. Michael Schumacher +1,250s

13:00 Začiatok 1. kvalifikácie.
Teplota v Imole 27 °C.

13:13 Rubens Barrichello havaruje v pasáži Variante Basa
Kvalifikácia je prerušená.
Barrichello dostáva krčný límec a z nosu mu tečie krv, má aj tržnú ranu nad obočím. Je odvezený do zdravotného strediska na okruhu

13:40 Reštart kvalifikácie
14:23 Senna vyráža na trať
14:27 Koniec 1. Kvalifikácie. Senna dosahuje najlepší čas dňa 1:21,548
2. Michael Schumacher +0,467s
3. Gerhard Berger +0,565s

Sobota 30. 4. 1994

8:30 Barrichello je prepustený z nemocnice. Pravú ruku má v dlahe, má opuchnutý nos a doudieranú čeľusť.

9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning.
1. Ayrton Senna 1:22,083
2. Michael Schumacher +0,117s
3. Damon Hill +1,151s

13:00 Začiatok 2. kvalifikácie.
Počasie: slnečno, teplo.
Na trať vyráža Schumacher: 1:21,942.
Schumacher sa zlepšuje na 1:21,885.
Časy Damona Hilla 1:22,780 sa zlepšujú len pomaly: 1:22,587; 1:22,168.

13:15 Na trať vyráža Roland Ratzenberger.

13:18 V najrýchlejšom úseku okruhu v zákrute Villeneuve havaruje v rýchlosti 314,9 km/h Roland Ratzenberger.
Monopost Simtek-Ford sa po niekoľkých piruetách zastavil až v zákrute Tosa. Ako sa ukázalo neskôr, pri prejazde obrubníkmi si poškodil predné krídlo, ktoré sa zlomilo a dostalo pod prednú nápravu.
Ľavým bokom narazil do betónovej bariéry. Monokok na ľavej strane praskol. Vidieť cez neho jazdcovu kombinézu. Ratzenberger sedí nehybne v kokpite s hlavou sklonenou nabok.

13:19 Prichádza prvé zásahové vozidlo.
Kvalifikácia je prerušená.

13:22 K Rakúšanovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins.
Ratzenbergerovi bola zavedená cez ústa dýchacia trubica.

13:30 Ratzenberger bol vytiahnutý z kokpitu.
Ratzenberger dostáva masáž srdca a infúziu.

13:37 Sanitka odváža Ratzenbergera do zdravotného strediska na okruhu.

14:00 Vrtuľník s klinicky mŕtvym Ratzenbergerom odlieta do nemocnice Maggiore v Bologni.
14:05 Reštart kvalifikácie.
14:08 V nemocnici Maggiore v Bologni pristáva vrtuľník s Ratzenbergerom.

14:15 Ratzenberger je vyhlásený za mŕtveho – zomrel na následky zlomeného väzu a poranení hlavy.
Zomrel prvý jazdec počas pretekov Formuly 1 od roku 1982.

14:41 Koniec kvalifikácie.
1. Michael Schumacher 1:21,885
2. Damon Hill + 0,283s
3. Gerhard Berger + 0,341s

Sennov čas z piatka už nikto neprekonal a stáva sa víťazom kvalifikácie. Získava 65. pole position

Postavenie na štarte:
1. Ayrton Senna (Williams) 1:21,548
2. Michael Schumacher (Benetton) +0,337s
3. Gerhard Berger (Ferrari) +0,565s

14:50 Ayrton Senna a Michael Schumacher sa odmietajú zúčastniť tlačovej konferencie po pretekoch. Na konferencii je prítomný len Gerhard Berger. FIA ich napriek predpisom nikdy nesankcionovala.

Nedeľa 1. 5. 1994

8:00 Senna dorazil na okruh. Absolvoval rozhovor s Adrianom Neweyom a Nikim Laudom.
9:30 Warm up – zahrievací tréning.
10:15 Koniec zahrievacieho tréningu – výsledky:
1. Ayrton Senna 1:22,597
2. Damon Hill 1:23,449

11. Michael Schumacher – pravdepodobne simuloval jazdu s plnou nádržou

Senna počas Warm-upu, keď popisoval ideálne kolo pre francúzsku TV TF1: „Posielam špeciálny pozdrav nášmu priateľovi Alainovi. Chýbaš nám Alain!“ Komentátorom TF1 bol vtedy Alain Prost.

10:30 Mechanici Williamsu nacvičujú v boxoch výmenu pneumatík a dotankovanie.
11:00 Senna navštívil Gerharda Bergera v motorhome Ferrari.
11:30 Jazdecký brífing začal minútou ticha na počesť Ratzenbergera.

12:00 Senna s Hillom sa stretávajú v Paddock Clube so zástupcami sponzorov.
13:00 Profesor Sid Watkins kontroluje okruh, Roland Bryunseraede formálne kontroluje športových komisárov.
13:27 Senna zamával Prostovi, ktorý práve obedoval v motorhome Renaultu.

13:40 Senna absolvoval krátky rozhovor s Prostom v garáži Williamsu.
13:59 Jazdci si nasadzujú prilby.
14:00 Štartové pole vyrazilo do zahrievacieho kola

14:03 Štart! Senna sa s pohodlným náskokom pred Schumacherom ujíma vedenia v pretekoch.
Na štarte ostal stáť Benetton JJ Lehta, ktorému zhasol motor.
Do ľavej časti Benettonu zozadu nabúral Pedro Lamy na Lotuse.
Jedno koleso zo zrážky odletelo až na hlavnú tribúnu a zranilo štyroch ľudí.

14:05 Safety car!
14:12 Na konci piateho kola zájde safety car do boxov.
14:15 Reštart. Senna sa ešte v posledných zákrutách snaží zahriať pneumatiky a brzdy.
1. Ayrton Senna
2. Michael Schumacher +0,556s
3. Gerhard Berger +2,586s
4. Damon Hill +5,535s

14:17 Senna zaznamenal najrýchlejšie kolo 1:24,887.
14:17 Senna havaruje v 7. kole v zákrute Tamburello.
14:18 Červená vlajka – preteky sú prerušené.
Sennova prilba je sklonená napravo, ale mierne sa pohla vľavo. Sú pri ňom prví maršáli.

14:19 K Sennovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins.
Lekárom sa podarilo dať dolu prilbu so Sennovej hlavy a nasadiť mu fixačný límec.

14:21 Sennu sa podarilo vytiahnuť z kokpitu. Je položený vedľa havarovaného Williamsu.
Okolo Sennu je viac ako desať ľudí. Práve v tej chvíli Senna zo seba ešte vydal hlboký povzdych. K vraku dorazili ďalší doktori, ktorí sa snažili infúziami a tracheotómiou stabilizovať Sennovo bezvládne telo. Ešte stále mal hmatateľný pulz – aj keď lekárom bolo už v tej chvíli jasné, že jeho poranenia hlavy sú veľmi vážne a Senna nehodu pravdepodobne neprežije.

14:24 Na trať dosadla zdravotnícka helikoptéra z nemocnice Maggiore v Bologni.
14:32 Senna je v špeciálnom vaku naložený do vrtuľníka. Spolu s ním nastúpili traja špecialisti.
V Tamburelle je 8 zásahových vozidiel, 35 traťových maršálov a zdravotníkov + 8 pomocníkov s nosidlami.

14:34 Vrtuľník so Sennom odlieta smer Bologna.
14:37 Vrak Williamsu je odvážaný do boxov.
Oficiálny hovorca FIA Martin Whitaker oznámil, že Senna utrpel poranenia hlavy.

14:55 Reštart pretekov. Do čela sa dostáva Gerhard Berger.
15:03 Schumacher s ľahším autom v 12. kole predbieha Bergera.
15:15 18. kolo: Berger s poruchou odstupuje z pretekov. Vedie Michael Schumacher.

16:03 Nemocnica Maggiore oficiálne vyhlasuje Sennu za klinicky mŕtveho. Jeho mozog nereaguje, srdce ďalej pracuje.

16:05 V 48. kole pri zastávke v boxoch odlieta pravé zadné koleso z monopostu Minardi Michela Alboreta, ktoré zranilo štyroch mechanikov Ferrari a Lotusu.
16:20 Michael Schumacher vyhráva Veľkú cenu San Marina.
2. Nicola Larini (Ferrari) + 54,942s
3. Mika Häkkinen (McLaren) +1:10,679
Najrýchlejšie kolo zajazdil Damon Hill za 1:24,335 min.

17:30 Martin Whitaker vydal oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy. O zdravotnom stave bude informovať nemocnica Maggiore.
18:00 Sennu v nemocnici navštívil Gerhard Berger.
18:40 Ošetrujúca lekárka Dr. Maria Teresa Fiandri oznámila najbližším, že Senna zomrel.

19:20 Martin Whitaker vydal ďalšie oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy a na základe rozhovoru so Sidom Watkinsom je v hlbokom bezvedomí.
19:23 Do Imoly dorazil oficiálny fax z nemocnice Maggiore potvrdzujúci Sennovu smrť.
19:40 Martin Whitaker vydáva nové oficiálne prehlásenie potvrdzujúce Sennovo úmrtie o 18:40.

Potom už nastalo len ticho a zdesenie. Svet sa musel zmieriť s tým, že trojnásobný majster sveta svoju haváriu neprežil. Smrť sa pretekom Formuly 1 vyhýbala dlhých dvanásť rokov, pričom v monoposte zahynul posledný pretekár pri testoch v roku 1986. Povinnosťou sa stali zdanlivo nezničiteľné monokoky z uhlíkových vlákien a všetci si začínali myslieť, že Formula 1 sa stala bezpečným športom. Z tohto krutého omylu ich vyviedol až víkend v Imole, keď si smrť zobrala hneď dvoch pretekárov.