logo F1online.skF1online.sk

Dáta zo simulátora ukazujú, že Mercedes by mal byť o sekundu rýchlejší

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2022

Reportéri Sky Sports počas austrálskeho víkendu načali zaujímavú tému. Piloti Mercedesu vraj požiadali svoj tím, aby sa vrátil k barcelonskej špecifikácii monopostu, ktorá možnože bola o čosi pomalšia, ale nemala toľko problémov s poskakovaním a nastavením. Toto Wolff však odmieta krok týmto smerom. Strieborné šípy veria, že by tým v konečnom dôsledku nič nezískali.

Po zisku ôsmich konštruktérskych titulov v rade sa Mercedes prepadol. Za väčšinu jeho problémov môže poskakovanie monopostu, ktoré má negatívny dopad na ďalšie aspekty auta. Inžinieri musia napríklad obetovať časť prítlaku, len aby bol monopost na rovinkách o čosi pokojnejší.

Toto je v hybridnej ére prvé obdobie, keď Mercedes nie je na absolútnej špičke, no podľa Tota Wolffa je plne odhodlaný s tým niečo spraviť. “Ja som už zažil takúto situáciu, treba byť len pokorný. Vlani som povedal, že s novými pravidlami a pri tom, ako sú nastavené, by sa mohlo zmeniť rozloženie síl a presne to sa aj stalo.”

“Stred poľa je veľmi nahustený a my skrátka nie sme dostatočne rýchli, bodka. Vieme o mnohých oblastiach, v ktorých by sme mohli auto vylepšiť, a potom ešte o ďalších, v ktorých autu nerozumieme. Musíme sa koncentrovať na seba a postupne získavať ten výkon. Máme stále ten istý tím, ktorý získal množstvo majstrovských titulov,” zdôraznil šéf stajne.

V súvislosti s údajnými žiadosťami Lewisa Hamiltona a Georgea Russella o návrat ku staršej špecifikácii monopostu by sme mali pripomenúť slová Tota Wolffa o tom, že podľa simulácií by mal byť monopost W13 o celú sekundu rýchlejší, než v skutočnosti je. Niekde teda nastala chyba. Ak ju Mercedes dokáže identifikovať a odstrániť, razom sa môže vyšplhať až niekam na úroveň Ferrari a Red Bullu.

Korelácia Mercedesu W13 s dátami zo simulácií je “veľmi ťažká”. “Vo veternom tuneli môžete monopost upraviť len obmedzený počet ráz, nuž a na trati on robí niečo úplne iné. Toto je nový štýl analyzovania aerodynamických dát a nový spôsob korelácie medzi simuláciami a skutočným svetom, my ho ešte musíme pochopiť. Máme na to nástroje aj ľudí, ale ešte sme tomu neporozumeli.”

Toto Wolff i napriek tomu verí, že presne o to by sa mal usilovať jeho tím, v tomto monoposte je väčší potenciál ako v barcelonskej špecifikácii. “Áno, verím tomu, pretože aké iné riešenie máme? Vrátiť sa späť o celé mesiace a vyslať na trať to auto? To nie je prijateľné. V porovnaní s ostatnými by nás to výkonnostne neposunulo vpred a tu ide o relatívne výkony. V tejto fáze teda nemáme na výber, len to pochopiť. Nech už bude výsledok nášho bádania akýkoľvek, auto buď upravíme, alebo pozmeníme.”

Rakúsky biznismen sa v Melbourne pokúsil aj odhadnúť, aké sú šance, že jeho stajňa pridá deviaty konštruktérsky titul za sebou. V tomto smere je Wolff realista. Na jednej strane berie do úvahy aj prípadné zakopnutia súperov, na druhej aj doposiaľ chabé výkony jeho auta.

“Zatiaľ sme v nevýhode. Ak by som sa na pravdepodobnosť pozrel z matematického hľadiska, povedal by som, že tie šance sú 20:80. Toto je však motoršport a stať sa môže čokoľvek; tím môže zaznamenať vypadnutie a ak my odomkneme potenciál auta, okamžite budeme späť v hre,” uvažuje Wolff.

Ak by sa to stalo, čísla sa zlepšia. “Ako pretekár by som povedal, že tie šance na titul sú 40:60. Z pohľadu matematika je tá pravdepodobnosť nižšia, ale máme za sebou len tri preteky, ešte sa nebudeme odpisovať z boja o titul. Toto je len momentálny stav; strácame sedem desatín.”

Súvisiace články

Diskusia