logo F1online.sk

Pohonné jednotky pod drobnohľadom, tímy stále hľadajú „šedé zóny“

FIA
© FIA
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2020

Vďaka minuloročným manévrom Ferrari máme v tejto sezóne opäť o čosi jasnejšie v tom, čo pravidlá dovoľujú a čo nie. Technické pravidlá sú však spleť možností a alternatív, niekedy je veľmi ťažké zhodnotiť, čo sa smie a čo nie. Preto sú tímy ostražité a FIA neustále bombardujú otázkami a komentármi.

Ferrari vlani súperi obvinili z toho, že nejakým spôsobom obchádza merače prietoku paliva. Adresovala preto FIA niekoľko otázok, ktorých výsledkom bolo vydanie technických direktív a napokon nasadila aj ďalší merač prietoku paliva a ďalšie senzory, čo zlepší kontrolu v danej oblasti.

Riadiaci orgán je však aj naďalej bombardovaný komentármi, postrehmi a otázkami zo strany tímov, ktoré majú podozrenia, že konkurenčný dodávateľ tak či onak pravidlá porušuje.

„Myslím, že naše senzory i ďalšie opatrenia fungujú dobre,“ povedal technický šéf FIA Nikolas Tombazis. „Tímy nás však neustále informujú o tom, že niektorý zo súperov možno porušuje pravidlá takým či onakým spôsobom. Prakticky každý týždeň dostaneme nejaký komentár.“

„Isté percento z nich má charakter paranoje alebo určitých obáv, no na iných môže byť aj niečo pravdy. Niektoré preto systematicky uprednostňujeme. Pozrieme sa na to a vydáme nejakú rezolúciu,“ povedal Tombazis, podľa ktorého v súčasnosti nie sú žiadne veľké podozrenia na prekračovanie pravidiel zo strany dodávateľov motorov.

Najdôležitejšie z pohľadu FIA je starostlivé kontrolovanie prietoku paliva a využívanie elektrickej energie, ktoré majú na výkon motorov veľký význam.

„Ak do motoru dostanete viac paliva, potom sa váš výkon úmerne zvyšuje. Ak vám do ERS-u ide viac prúdu, potom sa váš výkon úmerne zvýši,“ povedal Tombazis. „Oba naše senzory, ktoré merajú tieto hodnoty, sú preto extrémne dôležité.“

Súvisiace články