logo F1online.sk

Russell hovorí o veľmi úzkom okne: My sme ho našli, Hamilton nie

George Russell
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala26. 3. 2022

Ak sa vám podarí dostať monopost W13 do optimálneho pracovného okna, tak môžete pomýšľať na zisk piatej alebo šiestej priečky. Ak to však z nejakého dôvodu nezvládnete ako v sobotu Lewis Hamilton a jeho strana garáže, tak to môže dopadnúť aj katastrofou, vysvetľuje po sobote George Russell.

Mladík v službách Mercedesu mal napokon viac šťastia ako jeho kolega. Aj sám uznáva, že v tom nebolo žiadne jazdecké či inžinierske umenie. Jeho strane sa podarilo monopost dostať do vhodného okna len čírou náhodou.

“Ako tím sme nemali dobrý deň, momentálne to s autom nevieme, je nekonzistentné. Bojujeme s tým, aby sme sa dostali do tohto úzkeho pracovného okna,” vysvetľoval v sobotu večer George Russell, šiesty muž kvalifikácie. “Na našej strane garáže sa nám to podarilo, no nevieme ako a prečo sme to dokázali. Žiaľ, Lewisova strana sa tam nedokázala dostať. Odnášame si nejaké pozitíva, ale z dlhodobého pohľadu nám to nepomáha.”

Mercedes by privítal, keby vedel, čo presne treba spraviť, aby z monopostu vyžmýkal aspoň taký výkon ako dnes Russell. Avšak ani to nebola veľká sláva, uznal napokon. “Nie sme tu na to, aby sme bojovali o piatu a šiestu priečku, chceme viac. Dnes sme na Checa stratili deväť desatín. Čaká nás práca.”

Práca čaká aj Lewisa Hamiltona, ktorý bude mať v nedeľu čo robiť, aby vôbec bodoval. Bude sa však musieť úplne reštartovať, pretože s rovnakým nastavením mysle sa v nedeľu ďaleko nedostane — určite nie v Džidde, kde na vás striehnu bariéry na každom kroku.

“Myslím si, že je to o sebadôvere. Ja som sa v takej pozícii už ocitol — vyrazil som na trať a nemal som žiadnu dôveru v monopost. Keď ste na takomto type okruhu na hrane noža, tak nedokážete zatlačiť až na limit. Lewis to riešil celý víkend, potom spravil niekoľko zmien v nastaveniach a počas Q1 nemal dôveru v auto. Je to škoda,” zhodnotil Russell.

Mercedes teraz zvádza preteky s časom. Čím dlhšie bude riešiť svoje problémy, ktoré sa točia najmä okolo jednej veci, tým viac času bude mať konkurencia na to, aby mu ušla. “Vieme, aký máme problém. Všetci pracujú od svitu do mrku, aby to vyriešili. V konečnom dôsledku nám to neumožňuje koncentrovať sa na iné oblasti monopostu. Celé naše úsilie ide do odstránenia poskakovania. Monopost Formuly 1 však nie je len o ňom, je tu oveľa viac oblastí. Vieme, že na stole máme nejaké desatinky sekundy, len sa k nim skrátka nevieme dostať.”

Koľko to celé bude trvať? Majú v Mercedese aspoň poňatie o tom, koľko týždňov by to mohlo byť? “Nie,” povzdychol si bezradný Russell. “Všetkých nás to frustruje. Náš problém je taký jasný, len naň nemáme riešenie.”

Kiežby sa dalo testovať v rámci sezóny ako kedysi… “Keď vezmete do úvahy, že v piatok máte dve hodiny tréningu v porovnaní s testovacím dňom, počas ktorého máte osem hodín, tak potrebujete štyri súťažné víkendy na to, aby ste toho odjazdili rovnako veľa ako počas jedného dňa testov. Bude to trvať, ideme systémom pokus-omyl. Nepochybujeme, že sa raz dostaneme do cieľa, no musíme byť trpezliví.”

Reportérka Sky Sports vtom nadhodila, že Russell predsa vie byť trpezlivý. Ukázal to aj vo Williamse, v ktorom tri roky vyčkával na svoju šancu. “Ach, no,” zareagoval ďalším unaveným povzdychom uvedomujúc si, že vo Williamse čakal práve na túto šancu. Vzápätí sa však snažil nájsť aj pozitíva: “Mali by sme byť vďační za to, že s takýmto problémom sme stále tretí najrýchlejší tím. To nás napĺňa optimizmom. Ak sme tretí najrýchlejší s takým množstvom problémov, tak po ich vyriešení by sme na tom mali byť celkom dobre.”