logo F1online.sk

Magnussen je radosťou celý bez seba, no mohol zdolať aj Hamiltona

Günther Steiner a Kevin Magnussen
© LAT Photo/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala20. 3. 2022

Kevin Magnussen zažil rozprávkový návrat do Formuly 1. Pred dvoma týždňami ani poriadne nevedel, že by sa mal ešte niekedy objaviť v kráľovnej motoršportu, a dnes bude štartovať zo siedmej priečky. Pritom mohol skončiť ešte o čosi vyššie, prezradil po skvelom kvalifikačnom výkone. Časy hovoria, že mohol predbehnúť aj Lewisa Hamiltona.

Haas v posledných sezónach patril k štatistom na chvoste štartového poľa. Niet sa preto čomu čudovať, že Magnussen opúšťal Formulu 1 znechutený, vyčerpaný a bez motivácie. Chýbalo mu presne to, čoho sa dočkal hneď pri svojej poprestávkovej premiére; boje o najlepšiu desiatku.

Formulový osud mu však doprial. “Je to šialené. Som superšťastný,” usmieval sa Kevin Magnussen počas rozhovoru pre Sky Sports. V ňom následne opísal, čím všetkým si za posledné obdobie prešiel. “Toto bola ako obrovská horská dráha od momentu, keď mi Günther zavolal. Naozaj ma to prekvapilo. Potom som sa to snažil zrealizovať, musel som prekonať niekoľko prekážok. Už vtedy som bol trochu nervózny. Potom som prišiel sem a prvýkrát si zajazdil v aute, z čoho ma dosť bolel krk.”

Na predsezónnych testoch sa však ukazovalo, že Haas spravil dobre, ak investoval všetky minuloročné zdroje do nového monopostu. “Vždy dúfate, že máte dobré auto, ale pri testoch si tým nemôžete byť istí.”

Ako ho vlastne Günther Steiner zlanáril, aby sa vrátil? Sľuboval mu už pred bahrajnskými testami, že bude bojovať o TOP10? “Nič mi nesľuboval, no poľahky to mohol spraviť. Z auta mali dobré pocity, ale po Barcelone to nemali veľmi čím podložiť. Povedal mi, že podľa nich majú celkom slušné auto, ale nič mi nesľúbil.”

“Cítim sa byť tak neskutočne šťastný, že som sa dostal do tejto situácie, mám dobré auto a som vo Formule 1. Je to zábava,” rozplýval sa Magnussen, ktorého sobota však mohla mať aj trpký koniec. Nechýbalo veľa…

V druhej časti kvalifikácie Kevin Magnussen zajazdil štvrtý najlepší čas, no hneď po ukončení ostrého kola dostal informáciu, že jeho auto má hydraulický problém. Vďaka vynikajúcemu času postúpil, no fanúšikovia Haasu tŕpli, či sa ešte objaví na trati. Nakoniec to mechanici stihli. Magnussenovi zvýšil čas na jeden pokus v Q3.

“Mali sme isté podozrenie, že kvalifikácia by mohla byť dosť dobrá,” pustil sa do analyzovania. “Tá kvalifikácia sama osebe však bola ako jazda na horskej dráhe. Mali sme problémy, takže v Q2 a Q3 sme nemohli využiť viac ako jednu zmes. Ani sme nevedeli, či v Q3 ešte vyrazíme na trať. Po tom všetkom je siedme miesto naozaj super.”

Čo by bolo keby: Hamilton by spadol za Haas

Ako sa vlastne prejavil spomínaný “hydraulický problém” a ako ho ovplyvnil okrem toho, že sa nemohol ideálne pripraviť na svoj posledný pokus? Určite by dosiahol lepší čas, keby mal čerstvejšie skúsenosti o tom, aké sú na trati podmienky. A k tomu treba prirátať ešte jednu podstatnú vec…

“Objavili sme drobný únik oleja. Mechanici to opravili, zvládli to tak, aby sme stihli jeden posledný výjazd. Objavili sme ho po prvom výjazde v Q2 a neboli sme schopní opäť vyjsť na trať. Sedel som v aute a kým to opravovali, dúfal som, že sa nikto príliš nezlepší. Postúpili sme do Q3 a potom som dúfal, že to stihnú, čo aj dokázali,” opisoval udalosti z kvalifikácie Magnussen.

Na trať sa napokon dostal, ale musel dodržiavať prísne nariadenia inžinierov. “Počas celého výjazdového kola som musel zostať na štvrtom prevodovom stupni. Nemohol som ísť rýchlejšie a správne si pripraviť pneumatiky. Na pár miestach som na to doplatil, no aj tak je z toho siedme miesto, takže som šťastný.”

Kevin Magnussen zajazdil čas 1:31,808. “V prvom výjazde v Q2 som zajazdil kolo 1:31,4 a v Q2 sme nemali dva výjazdy, Povedal by som teda, že sme toho mohli nájsť aj viac.”

Ak sa pozrieme na dosiahnuté časy, musíme dať Magnussenovi za pravdu. V prvom rade skonštatujme, že Dánovi by stačilo dorovnať svoj čas z Q2, aby predbehol Valtteriho Bottasa. Nuž a ak by sa mu darilo o trochu viac a zrýchlil by o aspoň 0,223 sekundy, nechal by za sebou aj Lewisa Hamiltona.

Nechajme však plané reči a pozrime sa na to, o koľko sa zrýchlila trať od začiatku Q2 až po koniec kvalifikácie, a či by taký skok bol reálny:

Poz. Pilot Prvý pokus Q2 Posledné kolo Q3 Rozdiel
1. Charles Leclerc 1:31,356 1:30,558 -0,798
2. Max Verstappen 1:30,757 1:30,681 -0,076
3. Carlos Sainz 1:31,745 1:30,687 -1,058
4. Sergio Pérez 1:31,377 1:30,921 -0,456
5. Lewis Hamilton 1:31,496 1:31,238 -0,258
6. Valtteri Bottas 1:31,817 1:31,560 -0,257
7. Kevin Magnussen 1:31,461 1:31,808 +0,347
8. Fernando Alonso 1:31,803 1:32,195 +0,392
9. George Russell 1:31,606 1:32,216 +0,610
10. Pierre Gasly 1:32,859 1:32,338 -0,521
Aritmetický priemer (bez Magnussena) -0,269
Medián (bez Magnussena) -0,258

Poznamenajme, že George Russell si v závere nesprávne pripravil pneumatiky, a preto jeho výsledky mierne skresľujú celú štatistiku. Avšak aj napriek tomu nám vyjde, že trať sa v priemere zrýchlila o približne 0,250 sekundy.

Ak by teda Magnussen nevytiahol nič extra z rukáva a len by kopíroval toto zrýchlenie trate, aj tak by mu to vystačilo na to, aby preskočil sedemnásobného majstra sveta. Nebyť hydraulických problémov, ktoré pochovali akúkoľvek prípravu na posledný pokus…

Záver je však jasný: Haas postavil vynikajúcu mašinu. Už zostáva len dúfať, že to Magnussenovi bude tak dobre fungovať aj v pretekoch. “V tréningu sme mali dobrú rýchlosť počas dlhých stintov. Opäť však platí, že netušíte, s akým palivom a akými motorovými režimami jazdia ostatní, ale určite to nebolo zlé. Štartujem siedmy, ak sa vám podarí toto, tak musíte cieliť na body.”

“Pred pretekmi máme najväčšiu obavu o spoľahlivosť, ani tak nie o rýchlosť, balans, opotrebovanie gúm či stratégiu. Pôjde tu o to dôjsť do cieľa. Ak sa tam dostaneme, určite skončíme na dobrej priečke,” dodal.